در این بخش، در ادامهی آمادهسازی فرایند تمرین، به دو مورد آخر میپردازم. طراحی و زمانبندی تمرین، خلاصهای از چیزهایی است که باید در یک فرآیند تمرینی اتفاق بیافتد و بر تمرینات بعدی هم تأثیر لازم را بگذارد. این شامل بخشبندی، روش عملکرد و توالی رویدادها در فرآیند تمرینات است. راهبردهای آموزشی، رویکردهایی هستند که رهبر برای بهبود سطح عملکردِ آنسامبل و حل مشکلات خاصی که در طول فرآیند تمرین رخ میدهد، استفاده میکند. رهبر باید آماده باشد تا راهبردهای تدریس مختلف را، با چارچوب هر سناریوی خاص تطبیق دهد.
طرح و برنامهی تمرین باید فراتر از یک تمرین باشد و تمرینات بعدی را هم دربَر گیرد و در طول جدول زمانیِ تمرین، برای به حداکثر رساندن موفقیت درعملکرد و بهبود گروه، بازنگری شود. رهبر ارکستر باید دائماً روند تمرین را ارزیابی و اصلاح کند تا نیازها و پیشرفت گروه را برآورده کند. به طورکلی، روند تمرین باید به درک پتانسیل نوازندگان و کل گروه اختصاص یابد.
یک برنامه و جدول تمرین دقیق، به رهبر این امکان را میدهد که اهداف تمریناش را تدوین و استراتژی آموزشیاش را طراحی کند. رهبر باید زمانبندی مناسبی برای بخشهای مختلف تمرین در نظر بگیرد تا بتوان به هر اثر، زمان تمرین کافی اختصاص داد. در نهایت، طرح و برنامهی تمرین باید به کل فرآیند تمرین، هدف و جهت بدهد.
طرح و برنامهی تمرین، نشان دهندهی یک برنامهی عملی است که رهبر باید در فرآیند تمرین بهکار گیرد. این به رهبر اجازه میدهد تا بخشها، روشهای عملکرد و توالی رویدادها را در فرآیند تمرین تعیین کند. نقطهی شروع هر طرح، انتخاب مواد موسیقایی برای تمرین است، جایی که رهبر باید تصمیم بگیرد که در هر بخش از تمرین، چه چیزی را پوشش دهد.
شاید گروه نتواند کل رپرتوار کنسرت را در یک جلسه، اجرا یا تمرین کند. فرض بر این است که یک دورهی گرم کردن و یک دورهی کوک قبل از شروع تمرین وجود دارد. مواد موسیقایی مورد نیاز برای گرم کردن ارکستر و روش دقیق کوک، باید از قبل تعیین و برنامهریزی شده باشند. انتخاب هر رپرتوار، ممکن است به دلیل مراحل مختلف آمادهسازی، به رویکرد متفاوتی نیاز داشته باشد.
برای هر رپرتوار، باید برخی از جزئیات خاص آن مشخص شود تا تصور درستی از سازماندهی و جهتگیری در روند تمرین بهوجود بیاید. البته، اگر واقعیت تمرین متفاوت از آنچه انتظار میرفت باشد، لازم است انعطافپذیری کافی وجود داشته باشد. (این یک استراتژی تمرینی سؤال برانگیز خواهد بود اگر رهبر ارکستر، در یک تمرین معین، روی اولویتی کار کند که به رپرتوار انتخابیِ در حال تمرین، مرتبط نیست.). در نهایت، رهبر ممکن است نیاز به تغییر برنامه برای تمرینات بعدی داشته باشد، بسته به آنچه که در فرآیند تمرین قبلی رخ داده است.
۱ نظر