گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

موسیقی یا مُسکِن؟! (۲)

بررسی پژوهش های چندگانه ثابت کرد که موسیقی نه تنها احساس درد بیمار را کاهش می دهد بلکه نیاز آن ها به استفاده از مسکن را نیز تضعیف می کند. البته این تحلیل و دیگر بررسی ها اذعان داشته اند که علیرغم نتایج امیدبخشی که وجود دارند پژوهشگران هنوز باید داده های بیشتری برای حمایت از استفاده از انواع خاص مداخله موسیقایی و همچنین استفاده از موسیقی برای تسکین درد با گروه های مختلف مردم استفاده نمایند.

درست است که گوش دادن به موسیقی می تواند در حالت کلی درد را تسکین بخشد اما علایق شخصی نیز می تواند تعیین کننده میزان تسکین بخشی قطعاتی که فرد به آن ها گوش می دهد باشد.

در پژوهشی جدید که در آن پژوهشگران هم میزان لذت بخشی موسیقی و هم میزان احساس درد را اندازه گیری نمودند این نتیجه حاصل شد که هرچه شنوندگان موسیقی را لذت بخش تر می یافتند، احساس درد نیز در آن ها کمتر می شد. عامل های دیگر نیز می توانند بر کارآیی موسیقی تأثیر گذار باشند.

برای مثال، پژوهش نشان می دهد که زمانی که افراد فعالانه به موسیقی گوش می دهند (ذهنشان با موسیقی درگیر می شود) درد کمتری احساس می کنند تا وقتی که غیر فعالانه به موسیقی گوش می دهند (تنها موسیقی را می شنوند).

بدلیل علایق شخصی و تنوع مداخله موسیقایی که در پژوهش ها مورد استفاده قرار گرفته است، هیچ کس نمی تواند قطعا بگوید که همه باید به یک قطعه یا ژانر مشخص موسیقی گوش بدهند تا درد خود را تسکین دهند.

هر فردی باید ببیند که از چه موسیقی لذت می برد و سپس به آن گوش دهد.

اگر به دنبال راهنمایی بیشتری در این زمینه هستید، به این پیشنهاد ها که از طرف یک موسیقی درمان مطرح شده است توجه کنید: «این که موسیقی که انتخاب می کنید تکانتان دهد نکته مهمی است اما همچنین سعی کنید که به دنبال قطعاتی باشید که از ارکستراسیون و خواننده های محدودتری برخور دارند، تمپوی آرامی داشته باشند اما پالسشان نیز به اندازه کافی قوی باشد تا از آن به عنوان عاملی خارجی برای متمرکز کردن تنفستان بهره بگیرید.» شاید این توصیه ها به دردتان بخورد شاید هم به دردتان نخورد اما در هر صورت قطعا به توصیه اول عمل کنید یعنی به دنبال قطعاتی باشید که برایتان «تکان دهنده» است.

صرفنظر از نوع موسیقی که انتخاب می کنید، سعی کنید که همیشه آهنگ هایی را برای مواقعی که درد به سراغتان می آید دم دست داشته باشید زیرا اگر بلافاصله پس از احساس درد به آنها گوش دهید تسکین بخشی آنها نیز بیشتر خواهد بود.
اگر آهنگ خاصی را برای این منظور در نظر دارید یا به آن گوش می دهید در قسمت نظرات در اختیار دیگر خواننده ها نیز قرار دهید.

pittsburghsymphony.org

محبوبه خلوتی

محبوبه خلوتی

متولد ۱۳۶۵ استهبان
مترجم، دکترای ادبیات انگلیسی دانشگاه یونیسا (UNISA)

دیدگاه ها ۲

  • من یه آلبوم دارم که موسیقی درمانی هستش و بر پایه صدای آب طراحی شده
    من آرامشی رو که در صدای شرشر آب هستش رو صد در صد تجربه کردم و فکر میکنم این میتونه برای همه آرامش بخش باشه.
    حتی تصور اینکه کنار نهری آرام و روان با چشمان بسته آرمیده‌اید، خالی از لذت آرامش نیست

بیشتر بحث شده است