گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

دیبازر: می خواهم تجربه ام را انتقال دهم

به عنوان یک هنرمند، ما اگر وارد گفتگو می شویم و شخصی با ما مصاحبه می کند، می گوییم ای کاش این سوال را از من بپرسی و در ذهنم وجود دارد و می خواهم آن را بگویم و شاید حرفهایمان را به آن سمت بکشانیم تا در مورد آن صحبت کنیم. حال شما از خودتان یکی دو تا سوال بپرسد و جواب دهید.

یکی از سوالاتی که در ذهنم است این است که چرا بعضی از موسیقیدان ها دوست دارند که مرزبندی کنند و ارزش های خودشان را در مرزبندی بین موسیقی ها ببینند؟


جواب دهید!

می خواهم تجربه ام را انتقال دهم که احساس می کنم در بعضی موسیقیدان ها به خاطر عادت به نوع موسیقی آموزش دیده شان، آزاد‌اندیشی برایشان کار سختی می شود و تا آن آزاد‌اندیشی نباشد، شما نمی توانید ارزشهای انواع دیگر را ببینید. نمی دانم چرا فکر‌ می‌کنند که اگر نوع دیگری از موسیقی را بکوبید به ارزش خودتان اضافه می کنید. باورم این است که هیچ موسیقیدانی ادعای توانمندی در حوزه خودش را ندارد و با این باور می توان برای انواع موسیقی رسمیت و احترام قائل شد و هر کدام از ما مشغول به کار خودمان‌ باشیم.

سوال دیگر؟

چگونه سطح موسیقی دانشگاه های موسیقی را از آنچه هست بالاتر ببریم؟

شاید پاسخی که به آن می دهم به این مصاحبه مربوط نشود ولی فکر می کنم که بالا بردن سطح دانشگاه ها رابطه مستقیمی با دغدغه تمام کسانی که کارگزار این حوزه هستند، دارد. عموما احساس می کنم که نگاه ما به دانشگاه ها به خصوص در ارتباط با موسیقی کلاسیک یک نگاه محلی است؛ در آموزش کسانی که در یک موقعیت جغرافیایی فارغ التحصیل می شوند به استاندارد هایی – که ما تعیین کننده اش نیستیم ولی می توانیم به خوبی آن را بفهمیم و با توجه به آن درست رفتار کنیم – توجه کمی می شود. همیشه فیفا را مثال می زنم: ما قواعد ها و ویژگی های استاندادهای فیفا تعیین نمی کنیم ولی می توانیم آنها را خوب بفهمیم و بر اساس آن، خوب و حرفه‌ای بازی کنیم. استانداردهای موسیقی کلاسیک را هم ما تعیین نمی کنیم ولی این ها به راحتی در بسیاری از دانشگاه های معتبر دنیا وجود دارد، می توان آنها را شناسایی کرد و بر اساس آن عمل نمود.

چند سوال در مورد دانشگاه ها هم بپرسیم. من خودم معتقدم که بستن درب دانشگاه ها به نفع موسیقی مان است. شما چقدر با آن موافقید؟

نمی خواهم حکمی صادر کنم که باشد یا نباشد ولی می توانیم منصفانه بررسی کنیم که آنچه که داریم در چه حال است.

یونس محمودی گلستانه

یونس محمودی گلستانه

۱ نظر

بیشتر بحث شده است