گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

شیوه ای نوین در نوازندگی گیتار کلاسیک (۲)

قطعاً تفکر وی امکان اجرای آن برای همه ی نوازندگان نبوده. اینکه چه نوازندگانی قادر به اجرای آن باشند گویی برای وی اهمیتی نداشته، چرا که تمام باورهای ما برای استاندارد فاصله ی بین انگشتان دست چپ را نادیده گرفته است. به هر حال شما در مسیر چنین تفکری و با داشتن دستانی منعطف و قدرتمند نیز، امکان گرفتن فاصله ای بیش از ۶ یا ۷ فرت (Fret) را در قسمت سر دسته ی ساز ندارید.

تکنیک (Lip)



(تصویر شماره ۱)
در این روش شما می توانید در پوزیسیون دهم (X) گیتار آکورد نیم باره گرفته و همزمان بر روی سیم ۶ نزدیک به سردسته ی ساز نت مورد نظر را با لب بگیرید و اجرا کنید. دقت داشته باشید که شما باید نت را کاملاً محکم گرفته و ضربه بزنید تا صدای گز شنیده نشود. این نت با پشت لب بالایی بصورتی که لب شما از داخل به دندان های بالایی تکیه کرده باشد، گرفته می شود. (تصویر اول)

این اولین راهکار برای شنیدن فاصله های نامتعارفی است که تا به حال در یک گیتار نمی توانستیم اجرا کنیم. البته برای اجرای هر تکنیکی نیاز به تمرین روزانه و هدفمند است و قطعاً تجربیاتی که در این زمینه کسب کرده ام (مولف) می تواند راهنمای دیگر علاقمندان در استفاده و ارتقاء این تکنیک باشد:
۱- قبل از گرفتن نت با لب، مطمئن شوید قسمت بالای فرت که بر روی دسته ی گیتار قرار گرفته است تیزی یا زائده ی برنده نداشته باشد. متاسفانه در بعضی از گیتارها این مشکل را دیدم. بنابراین در صورت تمایل به استفاده از این تکنیک، حتما با کنار دست از ایمن بودن بالای دسته ی گیتار اطمینان کسب کنید تا لب شما با لبه ی تیز فرت تماس پیدا نکند.

۲- اگر به صورت مکرر بخواهید از این تکنیک استفاده کنید، باید دقت نمایید قسمت داخلی لب شما با سیم تماس پیدا نکند؛ زیرا امکان تماس بزاق دهان با سیم پیش می آید که قطعاً برای شما ناخوشایند است و از لحاظ سلامت و بهداشت نوازنده نیز مورد تایید نمی باشد (به همین علت در تصویر می بینید، لب بالایی به سمت داخل تمایل پیدا کرده تا امکانی برای تماس آن با سیم بوجود نیاید).

۳- حرکت ناگهانی گردن به سمت دسته ی گیتار در پوزیسیون های مختلف، مورد بعدی می باشد که باید با احتیاط کامل صورت گیرد.

زمانی که مشغول بررسی و تنظیم «Prelude in C# minor Op.3 No.2» اثر «سرگئی راخمانینف» ( Sergei Rachmaninoff) بر روی گیتار بودم؛ نیاز به حرکت سریع بر روی پوزیسیون های مختلف گیتار، با توجه به این تکنیک، احساس کردم. شاید اگر به استفاده ی مکرر این تکنیک نیاز پیدا کردید؛ نرمش گردن (و حتی بالا تنه) قبل از انجام آن ضروری باشد چرا که گرفتگی و آسیب در ناحیه ی گردن جزو خطرناک ترین اتفاقاتی است که باید از آن جلوگیری نمود.

۴- در صورت خشکی لب و پوسته پوسته شدن آن، از این تکنیک استفاده ننمایید.

۵- در آخر تمریناتی مثل گام نوازی (کروماتیک و دیاتونیک)، اجرای فاصله و اضافه کردن الگوهای ریتمی متفاوت برای بالا بردن توان نگه داشتن لبتان بر روی نت هایی با ارزش زمانی های مختلف می تواند موثر باشد. البته در ابتدا تمرین بر روی سیم ۶ پیشنهاد می شود.

مهرداد مهدوی

مهرداد مهدوی

دیدگاه ها ۲

  • با سلام و خسته نباشید
    والا هر سازی توانایی ها م محدودیت های خودش را داره و همین هاست که ساز های متفاوت و گوناگون را در تاریخ شکل گرفته از ساز های کلاویه دار تا بادی ها و کوبه ای ها مثل گونه های مختلف موجودات زنده بر روی کره خاکی.
    همین خصوصیات باعث میشه تا ما سازی را به اسم گیتار با این شکل و تعریف می شناسیم و ساز دیگری به نام سینتی سایزر با امکانات فراوانی که به ما می دهد را می شناسیم.
    استفاده از اندام های صورت و سر می تونه جالب باشه و دیدنی ولی فکر نمی کنم همه گیر باشه و کاربردی برای اجرای رپرتوار گیتار داشته باشه.
    به هر حال متشکر 🙂

  • بسیار عالی.با آرزوی موفقیت برای تو مهرداد مهدوی نازنین دوست گلم.امیدوارم شاهد جهانی شدن این تکنیک توسط تو باشم عزیزم.همیشه به داشتن دوست نازنینی چون تو افتخار میکنم.همیشه شاد و تندرست باشی مهرداد جان.

بیشتر بحث شده است