گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

هرآنچه که باید درباره «ریورب» بدانیم (۱)

اگر بپرسند: «یکی از مهمترین عناصر در قوانین اکوستیک و ضبط صدا چیست؟»، جواب تنها یک چیزاست: ریورب یا بازگشت صدا (Reverberation)



اما ریورب چیست (Reverb)؟


در هنگام ضبط یک قطعه موسیقی، زمانی که سازها (از جمله سازهای سولو، آنسامبل، ارکستر، گروه کر و یا هر ساز دیگری) شروع به نواختن می کنند، صدا در جهات مختلف شروع به برخورد با سطوح اطراف (نظیر دیوار ها، گوشه ها، کف و سایر نقاط استیج) می نماید. این برخورد به سرعت و انقدر انجام می شود تا در نهایت صدا به گوش شنونده برسد. پس در حقیقت صداهای آزاد شده از بند، خودشان را به تمامی اجسام سخت و یا نرم در مقابلشان میزنند پس از برخورد، از آنها منعکس می شوند. اینکار آنقدر اتفاق می افتد تا زمانی که قدرت این انعکاسها ضعیف شده و دیگر شنیده نشوند.

پس به عبارتی بهتر ریورب عبارتست از:

میزان انعکاس صدایی که سازها در یک محیط مشخص از خود تولید می نمایند.

بیاید برای درک بهتر یک مثال را بررسی کنیم:

فرض کنید به خانه ای جدید نقل مکان کردید و هنوز خانه کاملا خالی از وسایل است. دست های خود را به هم بکوبید. چه اتفاقی می افتد؟ مسلما صدای دست خود را همراه با انعکاس صدای آن در فضای خالی خانه می شنوید به طوری که صدای دست شما قوی و بازگشت آن به مراتب ضعیف است. این ضعف در کسری از ثانیه آنقدر کم می شود که تقریبا کاملا از بین می رود (دیگر شنیده نمی شود.)

حالا فرض کنید که وسایل خود را به خانه جدید آوردید و تمامی آنها را چیده اید. اکنون اگر دوباره دستهایتان را بهم بزنید چه اتفاقی می افتد؟

جواب مشخص است، میزان انعکاس بسیار بسیار کمتر از حالتی است که خانه خالی از وسایل و موانع برخورد صدا بود.

پس در اینجا شما با پر و خالی کردن یک فضا، میزان ریورب کم و زیاد را تجربه کردید و در عمل انعکاس ها در محیط یک خانه شنیده اید.

حال بیاید به یک مکان دیگر نظیر یک «سالن کنسرت» برویم و کار خود را امتحان کنیم. دست هایتان را به هم بزنید. به نظرتان چه فرقی وجود دارد؟

مشخص است! نتیجه بسیار متفاوت است. انعکاس صدا در یک کنسرت هال به مراتب می تواند بسیار وسیع تر، عمیق تر و یا حتی (اصطلاحا) «خوشرنگ تر» باشد (به یاری قوانین اکوستیک).

و همانطور که دیدید به همین مراتب انعکاس رنگ صدا در محیط های مختلف می تواند تفاوت های بسیار داشته باشد، فرقی ندارد که مکان کجا باشد، کلیسا باشد و یا یک اتاق کوچک و یا حتی یک فضای باز در میان جنگل، هرکدام به مقدار و اندازه ای مشخص ریورب در خود دارند که به ما این امکان را می دهند تا با استفاده از آنها رنگ و بویی از جنس فضا برای موسیقی خود به ارمغان بیاوریم.

بسیار خوب! حال که فهمیدیم ریورب چیست باید بدانیم چطور این اسب سرکش را رام کنیم و کاری کنیم که قطعاتمان از خشکی محض خارج شوند و به صورت طبیعی به حرکت همراه با صداها بپردازند.

مسعود یزدی نژاد

مسعود یزدی نژاد

۱ نظر

بیشتر بحث شده است