گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

هرآنچه که باید درباره «ریورب» بدانیم (۲)

استفاده از ریورب

به طور کلی می توانیم، به دو نوع می توانیم ریورب را استفاده نمائیم:

۱- به صورت طبیعی

۲- به صورت مجازی

۱- به صورت طبیعی

ساده است. فضای دلخواهمان را مشخص می کنیم و با میکروفون گذاری دقیق نسبت به شرایط محیطی، اقدام به ضبط صدا می نمائیم. این کار، دقیقا همان کاری که در کنسرت ها و اجراهای زنده انجام می شود. مزیت این نوع ریورب گیری، طبیعی بودن و خلوص ۱۰۰ درصد آن است و باور کنید که هیچ چیز همانند طبیعی بودن در ضبط یک قطعه موسیقی مهم نیست.

عیب این روش در کنترل سخت ریورب است. در اینجا خبری از راحتی نیست. هرچه میخواهید باید ایجاد کنید و در نهایت شاید چیزی که بدست می آورید شاید صد در صد ایده آل تان نباشد. در اصطلاح صدابرداران این نوع ریورب می تواند خیلی خیس (۱) و یا خیلی خشک (۲) باشد. میتواند سخت باشد یا نرم، گرم باشد یا سرد، تیره باشد یا روشن، عمیق باشد یا سطحی و سایرحالت ها و اسامی مختلف که به صورت قراردادی روی حس این ریورب ها می گذاریم.

۲- به صورت مجازی

ریورب را می توانیم با دو روش به صورت مجازی، شبیه سازی کنیم:

۱-الگوریتمیک (Algorithmic)

۲- کانولوشن (Convolution)

۱-الگوریتمیک (Algorithmic):

این ریورب وجود خارجی نداشته و ندارد. هرچه هست از ریاضی و محاسبات دقیق فضا سرشته گرفته است، پس بدیهی است که در این نوع ریورب دنبال «طبیعی بودن» نباید گشت. اما باید اعتراف کرد که کاربرد این نوع بسیار زیاد است. به طور مثال در کیبورد ها و سینتی سایزر ها در ۹۰ درصد مواقع از این نوع ریورب استفاده می گردد چرا که بسیار کم حجم است و فضای کمتری از “cpu” را اشغال می نماید. همچنین این نوع ریورب بیشتر «افکتیو» است و کاربردی گسترده در صدا سازی دارد. به طور مثال با این ریورب میتوان صدا پیانو را خیلی براق تر جلوه داد و یا بالعکس.

انواع مختلف ریورب الگوریتمیک:

در در هر پلاگین و یا سخت افزار ریورب الگوریتمیک، پارامترهایی مهم وجود دارد که دانش و درک صحیح و دقیق آنها از الزامات یک صدابردار و یک آهنگساز خوب است.

هر تولید کننده ریورب دارای “preset” ها یا الگوریتم های مشخص است که از پیش توسط مهندسین صدا، برای استفاده کاربر به دقت فراهم شده است. هر کدام از این پریست ها دارای مشخصاتی مربوط به خود هستند و معمولا نام آنها در تمامی این پلاگین ها مشترک است.

“Room” و “Chamber” با زمان بازگشت تقریبی ۰. ۵ تا ۲.۳ ثانیه: یک اتاق را در چند سایز کوچک (Small Room )، اتاق متوسط (Middle Room) و اتاق بزرگ (Large Room) برای شما شبیه سازی می نماید.

نکته: “Chamber” نوع خاصی از اتاق و در حقیقت از انواع اولین آنها بودند که به ریورب در اتاقی کوچک با دیوار های خشک گفته می شد. در گذشته موسیقی بدون ریورب ضبط می شد و برای اعمال ریورب روی آن، موسیقی را در اتاقی با اسپیکر شروع به پخش می کردند و با میکروفونی دیگر صدای حاصل شده را ضبط می کردند.

بدین ترتیب اولین ریورب ها زاده شدند که البته کیفیت آنها چنگی به دل نمی زد. (در خیلی از ضبطهای قدیمی ایرانی هم از همین روش برای اعمال ریورب طبیعی استفاده می کردند.)

چمبر (Chamber) ها می توانند صدایی بزرگ داشته باشد اما بازگشت هایی قوی ندارند.

audio file نمونه صدای یک درام در محیط چمبر را بشنوید

پی نوشت

۱- خیس: یکی از اصطلاحات ریورب در موسیقیست که به معنای عمیق بودن ریورب است. به عنوان مثال ریورب بزرگ یک کلیسا.

۲- خشک: نقطه مقابل خیس بودن، خشک و یا سطحی بودن ریورب است. به عنوان مثال ریورب یک اتاق آکوستیک

مسعود یزدی نژاد

مسعود یزدی نژاد

۱ نظر

بیشتر بحث شده است