گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

تاثیر موسیقی درخلاقیت کودکان (۵)

بسیاری از مردم کوشش جسمی را کاری آسان می یابند. با وجود این تعداد کمی هستند که به کوشش فکری مبادرت می‌نمایند. چنین تضادی این مطلب را توجیه می‌کند که چرا بسیاری از ما خیلی کمتر از آنچه قادر به خلاقیت هستیم، خلاقیم. این مساله در مورد هنر نیز صحیح است. از آنجا که استعداد یک فرد ثابت است، این زیر و بم ها باید صرفاً زیروبم‌های انرژی باشند- حقیقتی که به اثبات این مطلب کمک می‌کند، که تا چه حد زیادی باروری خلاقیت ما به کوشش آگاهانه بستگی دارد. (اسبوران، ۱۳۶۸: ۱۶۵) امروزه مردم ما نیازمند آموزش خلاقیت هستند که با خلق افکار نو به سوی یک جامعه سعادتمند قدم بردارند.


نتیجه‌گیری

کودک زمانی که در رحم مادر است با موسیقی قلب و تنفس‌های مادرش زندگی را شروع می‌کند. لالایی برای کودکان شبیه به جادوست، لالایی مادران می‌تواند موجب خواب توام با آرامش برای کودک باشد، و آواز پر شور پدر می‌تواند برای تمام اعضای خانواده آرامش را نوید دهد.

کودک از همان آغاز با لالایی مادرش اخت می‌گیرد. این کار باعث می‌شود تا خودش نیز از مادرش تلقید کند و برای عروسکش لالایی بخواند. گهگاهی نیز خلاقیت به خرج می‌دهد و از خودش لالایی را می‌سازد و می‌خواند.

موسیقی و ترانه‌های کودکانه آن قدر اهمیت فراوانی دارد که وقتی کودکان کم رو و خجالتی ترانه‌ها را می‌خوانند، به اعتماد به نفس بیشتری دست می‌یابند. اعتماد به نفس بالا هم باعث بروز خلاقیت در کودک می‌شود.

بارها مشاهده شده است که کودکان پرخاشگر و بد رفتار نیز با پخش موسیقی به آرامش می‌رسند و رفتار و ادراک خود را کنترل می‌کنند.

با توجه به موارد ذکر شده، موسیقی فواید زیادی برای کودکان دارد؛ از جمله ایجاد ذهن خلاق، بالا بردن قدرت درک، بالا بردن اعتماد به نفس، بالا بردن مهارتهای حرکتی، برنامه ریزی، خوش اخلاق بار آوردن، کاهش استرس و از بین بردن کم رویی.


منابع و ماخذ

– اسبوران، الکس. اس، (۱۳۶۸)، پرورش استعداد و هماهنگی ابداع و خلاقیت، مترجم حسن قاسم زاده، چاپ چهارم، تهران: دیبا

ـ پیر خائفی، علیرضا، (۱۳۸۷)، پرورش خلاقیت (مبانی و روش ها)، تهران: انتشارات هزاره ققنوس

ـ جنسن، اریک ، (۱۳۸۶)، چگونگی تاثیر موسیقی بر مغز، مترجم آذر عمرانی گرگری، چاپ اول ، تهران: انتشارات ویرایش

ـ دوبونو، ادوارد، (۱۳۷۸)، پایه های هنر ، مترجم مرجان فرجی، چاپ دوم، تهران: جوانه رشد

– کانتلو، ماتیو، ( ۱۳۸۴)، سلامتی از طریق ارتباط یا موسیقی، مترجم آذر عمرانی گرگری، چاپ اول، تهران: ویرایش

ـ موکی، کیت‌وریچارد، (۱۳۸۴)، صدای شفا بخش موسیقی، مترجم آذر عمرانی گرگری، چاپ اول، تهران: ارسباران

ـ یثربی، چیستا، ( ۱۳۸۳)، «موسیقی و زبان، نشریه مقام موسیقیایی»، مهرماه، شماره ۳۱

مهدی علیزاده اصل

مهدی علیزاده اصل

۱ نظر

بیشتر بحث شده است