گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

«از روزهای نبودن» با آهنگسازی هومن دهلوی منتشر شد

«از روزهای نبودن» عنوان یکی از تازه ترین آثار منتشر شده موسیقایی به آهنگسازی هومن دهلوی و خوانندگی سالار عقیلی است که در دسترس شنوندگان قرار گرفت. «از روزهای نبودن» از سوی موسسه فرهنگی هنری «نغمه هزاردستان» منتشر شده است.

«از روزهای نبودن» دربرگیرنده هشت قطعه ارکسترال با نام‌های «زندگی زیباست» بر اساس شعری از سیاوش کسرایی، «هبوط» برای تنبور و ارکستر زهی، «نقش خیال» بر روی سه رباعی از خیام، «فانتزی برای پیانو و ارکستر زهی»، «خانه‌ام ابری است» بر اساس شعر نیما یوشیج، «فانتزی برای قانون و ارکستر»، «خواب دشت» برای نی و ارکستر زهی و هارپ و «سپیدار» بر روی شعری از بیژن ارژن است. همراهی قطعات آوازی با سالار عقیلی و تکنوازی سازها توسط وفا واقفی، داود ورزیده، پریچهر خواجه و فراز کاویانی انجام گرفته است.

هومن دهلوی آهنگساز «از روزهای نبودن» درباره نحوه شکل گرفتن این مجموعه گفت: «از روزهای نبودن» شامل آثار با کلام و بی‌کلام است که در فاصلۀه بیش از ۲ دهه ساخته شده‌اند. آثار با کلام بر مبنای علاقه شخصی‌ام به اشعار شاعران دوران مختلف شکل گرفته که هر کدام به شیوه‌ای متفاوت، با توجه به مفهوم و ظرایف شعری از لحاظ ملودی، هارمونی، فرم و سازبندی (ارکستراسیون) به نگارش درآمده است.

آثار بی‌کلام این مجموعه نیز با در نظر گرفتن لزوم تداوم اینگونه آثار، به خصوص برای ارائه شخصیت مستقل و توانایی سازهای ایرانی در مقام تک‌نواز در پیشگاه ارکستر ساخته شده‌اند.

هومن دهلوی دانش آموخته موسیقی کلاسیک از دانشگاه آزاد و کارشناسی ارشد آهنگسازی هنر است. او موسیقی را نظر پدرش حسین دهلوی، احمد پژمان، امانوئل ملک اصلانیان و مهران روحانی آموخته است. ساز تخصصی او پیانو است و همچنین در مستر کلاس‌های آهنگسازی و رهبری ارکستر توماس کریستین داوید شرکت داشته است.

از هومن دهلوی پیش از این «هفت آسمان» شامل ۱۸ قطعه برای پیانو از ساخته های خودش و نیز «سه قطعه از حسین دهلوی» که شامل تنظیم سه اثر از پدرش برای پیانو است با همکاری موسسه فرهنگی و هنری ماهور منتشر شده بود. در کتاب «سه قطعه از حسین دهلوی» هومن دهلوی، فروغ عشق» (تصنیفی بر اساس شعری از عطار نیشابوری که برای آواز و ارکستر ملی تنظیم شده بود)، «آریای شاپور» از اپرای «خسرو و شیرین» با تاثیر از آثار نظامی گنجوی برای ارکستر سمفونیک و کر و سولیست و «شوشتری برای ویلن و ارکستر» بر اساس قطعه «به زندان» ساخته ابوالحسن صبا را برای پیانو تنظیم کرده است.

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است