گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

شناخت مقدماتی ویولنسل

ویولنسل (Violoncello) که معمولا در زبان انگلیسی به اختصار چلو (Cello) و در حالت جمع چلی (Celli) نامیده می شود از خانواده سازهای زهی آرشه ای است. بکارگیری این ساز در تک نوازی، در گروه موسیقی مجلسی و همچنین در بخش زهی های یک ارکستر متداول است.



واژه cello، خلاصه شده ی واژه ی ایتالیایی violoncello، به معنی ویولن کوچک است. علت این نامگذاری را باید در دوران رنسانس و باروک جستجو کرد.

خانواده ی ویول، گروه سازهای آرشه ای بود که در آن دوران به جای خانواده ویولن امروزی رواج داشت. ششمین عضو این خانواده در محدوده صدایی کنترباس، violone نامیده می شد که سازی شبیه به کنترباس امروزی بود. منظور از ویولن چلو، سازی کوچکتر از ویولنِ خانواده ویول است.

ویولن چلو یا به تلفظ فرانسوی آن ویولنسل بسیار با موسیقی غربی آمیخته شده است و آنرا سازی با نزدیکترین صدادهی به صدای انسان توصیف کرده اند. این ساز عضو ثابت ارکستر استاندارد و بخش باس کوارتت زهی است و همچنین در بیشتر آنسامبل های دیگر نیز حضور دارد. کنسرتوها و سونات های فراوان برای ویولنسل نوشته شده است.

هرچند این ساز در موسیقی مردم پسند کم کاربرد تر است، اما در برخی از ضبط های موسیقی پاپ و راک وارد ترکیب قطعه می شود. بتازگی ویولنسل در خیلی از اجراهای هیپ هاپ و R & B خودنمایی می کند. از آن جمله می توان به اجراهای خوانندگانی چون Rihanna و Ne-Yo در مسابقه جوایز موسیقی آمریکا اشاره کرد.

سوییت های سلوی باخ برای ویولنسل در زمره ی مشهورترین آثار دوره ی باروک هستند که برای این ساز نوشته شده است. دو کنسرتو در دو ماژور و ر ماژور اثر هایدن از آثار برجسته دوره ی کلاسیک برای این ساز به شمار می آیند.

همچنین می توان به پنج سونات برای ویولنسل و پیانو اثر بتهوون اشاره کرد که سه دوره مهم در تکامل آهنگ سازی او را پوشش می دهد. رپرتوار دوره رمانتیک، کنسرتو از روبرت شومان در لا مینور، کنسرتوی آنتونین دورژاک و دو سونات از برامس را شامل می شود. در دوره ی آغازین سده ی بیستم، کنسرتو در می مینور از الگار و سونات های سلو برای ویولنسل از زولتان کودای (اپوس ۸) و پل هیندمیث (اپوس ۲۵) برجسته هستند.

انعطاف پذیری این ساز در اجرا، آن را به ساز محبوب آهنگسازان نیمه دوم سده ی بیستم بدل کرد و این محبوبیت به سبب تمرکز سولیست هایی همچون زیگفرید پالم و مستیسلاو روستروپوویچ که با تمرکز بر روی موسیقی معاصر به یاری این آهنگسازان آمده بودند افزایش می یافت.

مهدی دولتی

مهدی دولتی

دیدگاه ها ۸

  • یک سال و نیمی میشه نواختن ویلنسل رو شروع کردم . واقعاً ساز فوق العاده ایه از نظر صدا دهی . متاسفانه یه مقدار رواجش کم هست بین هنرجویان ولی واقعاً خیلی بهش علاقه دارم.
    نوازندگیش از بقیه سازهای دیگه واقعاً مشکل تره ولی سعی و تلاش و تمرین در راه نوازندگیش به صدای جادویش میارزه

  • سلام
    خیلی خوشحالم اینجا رو پیدا کردم
    من میخوام یه ساز شروع کنم ولی بین ویلن سل و ویلن شک دارم
    من صدای سلو رو واقعا دوست دارم
    اما چیزی که باعث شک من شده کمبود کلاس و فروشگاه برای این سازه، از اونجا که اکتاو های مشتر تو سلو و ویلن وجود داره نمودونم تا چه حد میشه همین صدای زیبا رو از ویلن در آورد فکر کردم اگر بشه به خاطر مشکلات یاد گیری سلو ویلن رو انتخاب کنم

  • با سلام من نیکا فرجی هستم منهم ویلنسل خیلى قشنگ دارم و. اسم معلمم سوگل شیرى است راستى یادم رفت بگم شما هم ویلنسل دارید

  • من یه سالی می شه که این ساز رو کار می کنم و واقعا به کسایی که می خوان این ساز رو شروع کنن می تونم بگم که هیچ سازی همچین صدایی فوق العاده ای نمی ده…البته یاد گیریش یه کم مشکل هست اما می ارزه…

  • دوستان به نظر شما بین ویولن و ویولنسل کدوم انتخاب بهتری هست؟عاشق صدای ویولنسل ام اما مشکلات یادگیریش یکم دچار تردیدم کرده..میشه کمی راهنماییم کنین.ممنون.

  • سلام…
    من شروع کارم با ویلن بود بعد از چند سال رفتم سراغ ویلنسل و عاشقش شدم الان حدود شش هفت ساله که در خدمت آقای اسماعیلی هستم.. ساز سختی نیست یعنی تا بحال که سخت نبوده…

بیشتر بحث شده است