گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

میکس و مستر به زبان ساده تحت برنامه کیوبیس (۵)

میکس و مستر با کیوبیس

سطح (Level) صداها

دینامیک در موسیقی های قدیمی بیشتر است و در موسیقی امروز محدودتر. دینامیک کار نهایی عملی است که مهندس مستر انجام می دهد.

لول خروجی صدا به سبک موسیقی بستگی دارد:

پاپ -۸ یا -۹

راک -۷ یا -۶

الکترونیک -۳ یا -۴

کیک وبیس قطعه همیشه دو لول پایینتر از لول خروجی قطعه تنظیم می شود. مثلا اگر می خواهیم قطعه را -۷ تحویل دهیم، می زان کیک را روی -۹ قرار می دهیم.

پس از پایان میکس، از تک تک لاین ها خروجی استریو می گیریم پا پسوند «ویو» (WAV)

مزایای مستر

بالانس صدا، پخش یکسان موسیقی در تمام پلیر ها، ولوم خوب و قابل قبول قطعه.

مرحله اول: مولتی باند کمپرسور (Multi band compressor)

 

در باند اول بخش ریلیز نباید در حالت خودکار باشد. اتک و ریلیز روی اعداد کم قرار می گیرند. پخش صوتی را سولو می کنیم تا صدای بم را دقیق بشنویم. ریت بین ۲ تا ۳ قرار می دهیم. ترشهولد نهیتا -۳ و -۴ باشد.

در باند دوم اصوات فرکانس بم و صدای خواننده شنیده می شود. ریلیز را روی خودکار قرار می دهیم. ترشهولد -۳ و -۴

در باند سوم ملودی های زیرتر شنیده می شوند. ریلیز خودکار و ترشهولد -۳ و -۴

در باند چهارم کیک ها و ضربات شنیده می شوند. مثل قبل عمل می کنیم.

مرحله دوم: فابفیلتر پرو کیو تو (Fabfilter proq. 2)

چانل مد (Channel mode) در قسمت Mide/side فعال می کنیم. با این کار فرکاسنهای بم آزار دهنده حذف می شوند. فرکاسنهای زیر ۲۰۰ هرتز را با شیب ۱۲ تا ۱۸ و فرکانسهای بالای ۱۰ کیلوهرتز را با شیب کم حذف می کنیم.

 

۲۰ هرتز تا ۲۰ کیلوهرتز را انتخاب می کنیم و صداهای خارج از این محدوده را می بندیم. قطعه را پلی می کنیم و فرکانسهای آزار دهنده را با شدت بالا حذف می کنیم. شیب سمت راست و چپ ۲۴ تا ۳۰ دسیبل.

مرحله سوم:

در این قسمت از پلاگین ها و افکت های مختلف می توانیم استفاده کنیم:

Puig , clair phonic , brain worx , puls teck , flanger , chorus

مرحله چهارم: ریورب (Reverb)

در این مرحله از ریورب استفاده می کنیم که برخی مشکلات کار پوشانده شوند. البته می زان ریورب خیلی کم و جزیی باید باشد.

Revix , vintage plade

مرحله پنجم (Imager):

برای ایجاد صدایی باز و وسیع از این پلاگین حتما استفاده می کنیم.

 

مرحله ششم: پروگ ۲ (Proq. 2) دوباره

 

مرحله هفتم: ماکسیمالیشن (Maximation)

کل کار کمپرس می شود و یک لیمیتر قرار می دهیم. “Fabfilter pro. l” یک لیمیتر خوب و مناسب است.

چگونگی تنظیم لیمیتر مهم است، لول را روی -۰. ۳ قرار می دهیم.

برای ایجاد مقداری نویز طبیعی “dither” در نهایت میزان خروجی صدا را تعیین می کنیم و صدا را تا جایی که کیفیت خراب نشود بالا می بریم.

 

نتیجه و منابع

امید است دوست داران، علاقمندان و دانشجویان عرصه موسیقی و به ویژه تنظیم کنندگان و علاقمندان به فیزیک صوت از این مجموعه جمع آوری شده که ورای مسایل ابتدایی در مقوله میکس و مستر به بیان تکنیک های حرفه ای در این فن پرداخته است استفاده کامل و مطلوبی بنمایند. منابع این مقاله شامل تجربیات شخصی در زمینه تولید موسیقی، همچنین شرکت در کلاسهای کمپانی اشتینبرگ در زمینه میکس و مستر و دریافت گواهی این شرکت توسط اینجانب و تلمذ نزد اساتید دیگر می باشد. مقوله مسترینگ که در بخش پایانی مقاله ذکر شد از مفیدترین و کاربردی ترین مطالب در این زمینه است که امکان یافتن این مطالب با دقت و نکات ذکر شده در کنار هم و به صورت گام به گام کاری سخت و دشوار است که تقریبا در هیچ مطلب آموزشی – به علت سود آوری – عنوان نشده است.

مسعود پورقریب

مسعود پورقریب

۱ نظر

بیشتر بحث شده است