گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

میکس و مستر به زبان ساده تحت برنامه کیوبیس (۱)

میکس و مستر با کیوبیس

چکیده

در این مقاله کوتاه تلاش شده تا به بهترین شکل مراحل مربوط به میکس و مستر صدا توضیح داده شود. مفاهیمی مانند دامنه، فرکانس، شدت صدا و… عنوان شده و مواردی که هر موسیقیدان، مهندس صدا و یا علاقمندان به میکس و مستر صدا لازم هست بدانند تماما آورده شده اند. این مقاله حاصل تلاش های مداوم بنده در تولید موسیقی، آموزشهای کمپانی اشتینبرگ آلمان و اطلاعات به دست آمده به اشکال مختلف در طول زمان می باشد.

واژگان کلیدی

میکس، مستر، آکوستیک، موسیقی، اشتینبرگ، پلاگین، وی اس تی، دامنه، فرکانس، شدت صوت

میکس و مستر به دو صورت اصلاحی و ساختاری رخ می دهد. میکس عبارت است از چیدن صداها در کنار هم به صورت صحیح از لحاظ عمق و سطح و شنیده شدن هر صدا در کنار هم به طور صحیح. مستر عبارت است از تنظیم سطح صدا به طوردرست و صحیح به طوری که فرکانس آزار دهنده وجود نداشته باشد و قطعه در هر بلندگویی صحیح صدا بدهد. از نرم افزار های مسترینگ می توان به ویو لب اشاره کرد. پارامترهای میکس و مستر به دو صورت فیزیکی مانند سطح صدا و فرکانس و ذهنی یعنی آکوستیک روانی می باشند. بلندی صدا در میکس و مستر بسیار مهم است. مهندسین صدا نمودارهای شنوایی گوش را باید به خوبی بشناسند (نمودارهای فلچر و منسون)

 

 

یک قطعه باید در صدای کم و متوسط و زیاد، درست پخش و شنیده شود. تشخیص افراد از فرکانسها به دو صورت ریلیتیو و ابسولوت می باشد. که افراد ابسولوت دارای توانایی و هوش ذاتی در تشخیص فرکانسها هستند.

آکوستیک

برای میکس و مستر حتما باید از مانیتور های آکوستیک استفاده کرد در غیر اینصورت حتما باید هدفون مخصوص داشته باشیم. اولین صدایی که از بلندگو شنیده می شود صدای مستقیم است. دومین اصوات بازتاب های اولیه هستند و سومین بخش صدایی واخوان ها یا ریورب. فرکانسهای بم در اتاق کوچک زیاد هستند و معمولا در این اتاق ها از چوب استفاده می شود. گوشه های اتاق و پشت مانیتورها حتما باید جاذب نصب شود. دیوار پشت سر مهندس صدا باید جاذب نصب شود. یکی از جاذب های خوب کتابخانه چوبی است. مانیتورها باید زاویه ۶۰ درجه با سر مهندس صدا بسازند و تشکیل یک مثلث بدهند. ارتفاع مانیتورها باید یا همسطح گوش یا ۱۵ درجه بالاتر به نحوی که توییتر همسطح گوش باشد. عمودی قرار دادن مانیتورها توصیه می شود. در حالتی که مانیتور افقی قرار بگیرد با جابجا شدن شخص فرکانسها بد شنیده می شوند. در این حالت شخص حتما باید در فاصله مساوی از مانیتورها قرار بگیرد و ثابت باشد. کار میکس را روی دو جفت مانیتور، یک جفت مرجع و یک جفت برای امتحان و بررسی مجدد انجام می دهیم. بلندی صدا با دسیبل متفاوت است. برای سایت ها و مراکز مختلف بلندی صدا استانداردی دارد که باید رعایت شود. برای تهیه مانیتور باید دقت شود توازن صدا در همه سطوح حفظ شود.

 

 

مسعود پورقریب

مسعود پورقریب

۱ نظر

بیشتر بحث شده است