گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

پنج مورد مهم برای موفقیت یک نوازنده

نوازندگی همچون سایر مهارتها ترکیبی از توانمندی های گوناگون است که با پرورش همه جانبه آنها میسر خواهد شد. اهمیت بیش از حد به تمرین و استعداد نتیجه ای کوتاه مدت در بر خواهد داشت و مثمر ثمر نخواهد بود. برای ماندگاری آن باید توانایی های مختلف رشد یابد تا نوازندگی به هنر بدل شود. مقاله ی پیش روبه طور خلاصه به این موضوع پرداخته است. (زهرا نصیری*)

پروفسور هلن کلاوس استاد ویولا دانشگاه نورث وسترن (آمریکا) بیان می‌دارد که ترکیبی از مهارت‌های اساسی برای موفقیت یک نوازنده لازم است؛ استعداد یکی از این مجموعۀ توانایی‌هاست.

موفقیت در هر زمینه ای ترکیبی است از مهارت‌ها و توانایی‌ها، بعضی از آن‌ها آن‌گونه که ما فکر می کنیم، روشن نیستند و برخی دیگر آنگونه که ما انتظار داریم، مهم نیستند.

واضح است که بدون استعداد موسیقی چیزی ممکن نیست. بااین‌وجود در طول سالها، متوجه شدم که حتی اشخاصی با ترکیب گسترده‌ای از مهارت‌ها، نسبت به اشخاصی که بهترین استعداد را داشته‌اند، پیشی گرفته‌اند. ترکیبی از توانایی‌ها برای رسیدن به موفقیت وجود دارد که استعداد موسیقی بخشی از آن‌هاست.

استعداد

شکی نیست که به‌ طور معمول راه طولانی برای یک نوازندۀ موفق وجود دارد. کسانی هستند که مادرزادی در موسیقی استعداد دارند، صدای خوبی دارند، ایده‌های جالب دارند و بااحساس می‌نوازند اما متأسفانه استعداد به‌تنهایی برای سوق دادن یک شخص به سمت موفقیت کافی نیست. به‌ بیان‌ دیگر استعداد کوچک‌ترین قسمت یک مجموعۀ گسترده از مهارت‌هاست تا توانایی‌های دیگر به ثمر برسند.

تحمل شکست

در مسیر طولانی نوازنده شدن، لازم است درک کنیم که شکست نقش مهمی در پیشرفت مان بازی می‌کند. شکست، تجربه است و عکس‌العمل شما نسبت به شکست می‌تواند کلید موفقیت شما باشد. میر ایمران، کارآفرین هندی می‌گوید: شکست، همدم ثابت و موفقیت، مهمان موقت است. نکتۀ او این است که شکست و موفقیت، دست در دست هم دارند.

نظم

زمان‌های زیادی در زندگی نوازندگان وجود دارد که دیگر نمی توانند ساعت بیشتری در محل تمرین باشند. تقویت عادت تمرین کردن، جدا از اینکه از نظر جسمی یا روحی چگونه هستید، به شما در زندگی حرفه‌ای کمک خواهد کرد. ایجاد یک برنامۀ روزانه و عمل به آن و بعد، ایجاد یک جدول تمرینی برای هر ساعت از تمرین، می‌تواند شما را باانگیزه، متمرکز و کارآمد سازد. داشتن دفترچه‌ای برای یادداشت یا علامت‌گذاری مترونوم برای بالا بردن سرعت یک پاساژ به شما در منظم بودن کارتان کمک خواهد کرد.

حل مشکل

جمع‌آوری اطلاعات بخشی از خلاقیت است و برای غلبه بر تکنیک‌های دشوار نوازندگی هم استفاده می‌شود. هر هنرآموز حدود پنج درصد یادگیری‌های هر هفته با معلم را، دریافتن الگوها یا راه‌حل‌ها به کارمی برد؛ نه برای غلبه بر مشکل‌ها، بلکه برای بهره‌گیری از ایدۀ تبدیل آن‌ها به عناصر کوچک‌تر تا امکان پیشرفت وجود داشته باشد. اما برای انجام این کار، باید به روش خود اعتمادبه‌نفس داشته باشید. معلم شما را در مسیر درست هدایت می‌کند و به شما الگوهایی برای طی کردن مسیرمی دهد، اما در انتها شما کار را انجام می‌دهید.

مهارت‌های اجتماعی

درحرفۀ ما بارها پیش‌آمده است که در کنار افراد دیگر قرار گرفته‌ایم. اکثر افراد دوست دارند که در یک ارکستر، گروه کوچک یا کادر آموزش مشغول به کار شوند. باید مهارت‌هایی را یاد بگیریم که ما را قادر سازند با کسانی که شاید موافقشان نیستیم، کارکنیم. هم‌چنین نیاز به مهارت‌هایی داریم که ما را قادر سازند با یک پیانیست یا همکار در مورد آنچه می‌خواهیم در موسیقی تجربه کنیم، ارتباط برقرار کنیم. مهارت‌های اجتماعی به قوانین و مقررات تمرین محدود نمی‌شوند بلکه شامل مقررات و قواعد رفتار حرفه‌ای اجتماعی است. جواب دادن به تلفن‌ها و ایمیل‌ها، چگونگی رفتار شما در محیط اداری مربوط به شغل تان، عناصرموثری هستند که در استخدام یا دعوت دوبارۀ شما به اجرا تأثیر می‌گذارند.


thestrad.com

* مترجم و مدرس ویولن

زهرا نصیری

زهرا نصیری

زهرا نصیری متولد سال ۱۳۵۳، کرج، لیسانس حقوق قضایی، نوازنده و مدرس ویولن کلاسیک

۱ نظر

بیشتر بحث شده است