گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

کار بر آلبوم پت ساندز یک سال قبل از انتشار رسمی آن یعنی در سال ۱۹۶۵ آغاز شد. برایان ویلسون که آهنگ ساز و رهبر گروه بیچ بویز بود، تصمیم گرفت تا از همراهی با گروه در تورهای کنسرتی خود داری کند و به جای آن وقتی که صرف رفت و آمد و اجرای کنسرت می کند را صرف آهنگ سازی کند. از آنجایی که بیچ بویز گروه مهمی به حساب می آمد بودجه زیادی از شرکت کپیتال رکوردز برای آلبوم های این گروه اختصاص می گرفت. بنابراین بزرگ ترین مشکل بسیاری از آهنگ سازان یعنی پول، برای برایان ویلسون وجود نداشت و راه برای تجربه و آزمون و خطا لااقل از منظر مالی هموار بود.

برایان ویلسون در مدت یک سالی که برای آلبوم پت ساندز وقت گذاشت، از بهترین نوازنده های آن زمان یعنی گروه نوازنده های موسوم به «رِکینگ کرو» که در اکثر آثار مهم و پرفروش ساز نواخته بودند استفاده کرد. او نوشتن متن ترانه ها را به ترانه سرایی به نام تونی اَشِر سپرد و بر آهنگ سازی متمرکز شد. حاصل این کار در همان تنخستین ساعات فرآیند ضبط استودیویی به گوش همه عجیب و غیر متداول می رسید. تمایز آهنگ های این آلبوم با آهنگ های ده آلبوم پیشین گروه بیچ بویز به قدری زیاد بود که این سمت و سوی جدید باعث نگرانی اعضای گروه بیچ بویز و تقریبا هرکه با این گروه نزدیک بود شده بود. برایان ویلسون از نظر روحی هم وضعیت مناسبی نداشت.

او که از خود و قلمرو کاری خود تا پیش از آمدن گروه بیتلز به آمریکا اطمینان خاطر زیادی داشت اکنون برای حفظ این قلمرو درحال کوچک تر شدن می جنگید. از طرف دیگر او تحت فشارهای عصبی شدید وارد شده از سوی پدر خودش که او هم آهنگ ساز بود، قرار گرفته بود. برایان ویلسون برای فرار از فشار عصبی و از سوی دیگر با شایع شدن این باور خطرناک که مواد مخدر دریچه های جدیدی را به ذهن می گشاید، در زمانی که بر آلبوم پت ساندز کار می کرد مواد مخدر مصرف می کرد.

آلبوم پت ساندز حاوی ۱۱ آهنگ است که جمعا چیزی حدود نیم ساعت برای گوش کردن به کل آلبوم زمان لازم است. وقتی این آلبوم منتشر شد، یکی از اعضای گروه بیچ بویز یک نسخه از این البوم را شخصا برای گروه بیتلز به بریتانیا برد و به اتفاق اعضای گروه بیتلز دو بار این آلبوم را از اول تا آخر گوش کردند. گروه بیتلز از نو آوری های موسیقایی و تکنیک های استودیویی این آلبوم به وجد آمده و پل مک کارتنی از اعضای بیتلز گفته بود که آهنگ “God Only knows” بهترین آهنگ عاشقانه جهان است.

جالب است که شاید بتوان گفت گل سرسبئد این آلبوم هم همین آهنگ است. یکی از معروف ترین ترانه های عاشقانه جهان که با این جمله شروع می شود: من شاید همیشه دوستت نداشتم.

محمدعلی پورخصالیان

محمدعلی پورخصالیان

محمدعلی پورخصالیان
متولد ۱۳۵۷ تهران
نویسنده، مترجم، نوازندۀ پیانو، کیبورد و سینتی‌سایزر و طراح صدا

۱ نظر

بیشتر بحث شده است