گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

“رازهای” استرادیواری (۴)

Sacconi در یک ویلای آجری کوچک و دوطبقه در Point Lookout در انتهای Long Island در نیویورک زندگی می‌کند. این ویلا، ایوانی در طبقه اول دارد و نیز دارای یک چمنزار، چند درخت میوه و یک درخت صنوبر است که وجهه زیبایی به نمای خارجی آن بخشیده است. باغ به وسیله دیواری کوتاه احاطه شده است. Sacconi این خانه را قریب به ۳۰ سال پیش، هنگامی که این سرزمین هنوز غیرقابل زراعت و دارای تعداد محدودی ساختمان بود، بنا کرده است.

در مقابل و دوطرف آن، اقیانوس اطلس قرار دارد ودر قسمت شمال نیز تنها یک صخره متروک واقع گردیده است. و تنها چند مایل دورتر نیز تنگه Jones Beach قرار دارد که ساحل مشهور ایالات متحده برای حمام آفتاب می باشد. این مناظر هم اینک به واسطه انبوهی از خانه‌های کوچک که اغلب آن‌ها چوبی هستند، پنهان گشته‌اند. Sacconi از این بابت که بیش‌تر روزهای هفته را در این منطقه در کمال آرامش مشغول کار و زندگی است و تنها هفته‌ای ۲ روز به نیویورک می‌رود بسیار خرسند است.

طبقه بالایی خانه وی دربر گیرنده کارگاه اوست. این کارگاه اتاق روشن و پرنوری است که به واسطه وجود پنجره‌های بزرگ در آن کاملاً نورگیر است. میزکار او نزدیک پنجره قرار دارد وقالبهای ویولون، صفحات ویولون، ابزار گوناگون و نیز چند بطری شیشه‌ای بدون نظم خاصی روی آن قرار گرفته‌اند. سازهای ساخته شده که برخی دارای Varnish و بعضی دیگر فاقد آن هستند نیز به دیوار آویخته شده‌اند. از آنجایی که یک دیوار تماماً توسط قفسه‌ها و طبقات گوناگون پوشیده شده است، به سختی می‌توان در این اتاق کوچک حرکت کرد.

داخل این قفسه‌ها، شیشه‌ها و بطری‌های حاوی مواد شیمیایی و نیز عناصر اصلی مورد نیاز برای واکنش‌های شیمیایی وجود دارند. او به من شیشه هایی نشان داده که داخل یکی از آنها گیاه زعفران و دیگری شامل پودری بود که از قرمز دانه خشک برای تهیه رنگ قرمز بدست آورده بود. درون شیشه دیگری ریشه روناس بود که زمانی به هنرمندان فروخته می‌شد و او، از عصاره آن که Alizarin نام دارد، رنگ قرمز براق را برای Varnish های خود به دست می‌آورد. Sacconi این ریشه را از مکزیک تهیه کرده و گمان می‌کند که این گیاه از اسپانیا به مکزیک وارد می‌شود.

وی گفت که این گیاه در اروپا در دهکده Grasse از توابع Provence در نزدیکی Avignon به فروش می‌رسد. این گیاه در این منطقه به منظور تولید عطریات کشت می‌شود و پیش‌تر نیز از آن برای رنگرزی شلوارهای اونیفرم ارتش فرانسه استفاده می‌شد.

تخته‌های چوبی در همه جا پراکنده بودند. اما Sacconi آن‌ها را برداشت، نزدیک من آورد و نظر من را به قدمت و سنِ آن‌ها جلب کرد که با توجه به قسمت مقطع، ۴۰ ، ۶۰ و حتی ۸۰ سال تخمین زده می‌شد. او نظرمرا به زیبایی موجود در فواصل واضح میان این حلقه‌های سالیانه، فرهای موجود در آن و صدای ایجاد شده در چوبهای کاج و افرا جلب کرد. او این چوب‌ها را در بالا و پایین میز کارش به دیوار آویخته و تعدادی از آن‌ها را نیز در یک اتاق زیرشیروانی کوچک روی هم انباشته است.

وی این چوب‌ها را در طول زندگی خود، در کارخانه‌ها و فروشگاه‌های قدیمی ایتالیا، آلمان، یوگسلاوی، بالکان یافته و جمع آوری کرده است. او اظهار می‌دارد که یک ویولون خوب به چوبی نیاز دارد که قدمت آن دست کم ۴۰ سال باشد. سپس Signora Teresita می‌افزاید: «چوب‌هایی که ما در این خانه نگهداری می‌کنیم، نوعی ثروت و دارایی محسوب می‌شوند. اگر چه هیچ شرکتی حاضر نیست آن‌ها را بیمه کند چرا که این شرکت‌ها نمی‌دانند که چگونه می‌توان الوارهای چوبی و نظیر آن‌ها را بیمه کرد.»

در باغ کوچک خانه‌، تاک‌های امریکایی به همراه یک موسکاتل (muscatel) که از ایتالیا وارد شده، کاشته شده‌اند. اما پس از سال‌ها تغییر در محل رویش این تاک، هنوز هم انگورهای آن طعم انگورهای تاک امریکایی را دارد. آنچه که درباره این درختان مورد توجه Sacconi است، خوشه‌های انگوری نیست که از روی آن جمع می‌ شود، بلکه او نیز مانند لوتیرهای قدیمی، شاخه‌های تاک را سوزانده و از خاکستر آن استفاده می‌نماید. این خاکستر پس از حل شدن در آب، یک پتاس مرغوب ایجاد می‌کند که در ترکیبات شیمیایی Varnish به کار می‌رود. ۴

درخت گیلاس نیز در باغ وجود دارند، اما گنجشک‌ها که هیچ یک از آن‌ها در این مکان صدمه‌ای نمی‌بینند ، میوه‌های آن رامی خورند و Sacconi تنها از صمغ آن که از بدنه‌اش تراوش می‌کند، برای یکی از لایه‌های Varnisf ویولون‌هایش بهره می‌گیرد. این هنرمند حتی هنگام تفریح، ورزش یا ماهیگیری نیز چیزهایی برای استفاده در کار خود در زمان مشخص پیدا می‌کند. گاهی طول سگ ماهی‌هایی که او شکار می‌کند بالغ بر یک متر است که دارای پوستی هستند که اگر به وسیله میخکوب شدن بر روی تخته، صاف و کشیده شوند، برای صاف کردن چوب مورد استفاده قرار می گیرند.

البته این کار باید زمانی صورت گیرد که در ابتدا توسط ابزار تراشنده بر روی چوب کارهایی صورت گرفته باشد. وی ابزار و تجهیزات متعددی را به من نشان داد که هنگام ماهیگیری در تنگه Jones Beach و نواحی مجاور و نیز جایی که Striped Bass را به دست آورد، از آن‌ها استفاده می‌کند و زمانی که Toscanini میهمان Sacconi بود به خاطر به دست آوردن Striped Bass بسیار از وی قدردانی کرد.

هنگامی که Toscanini در نیویورک زندگی می‌کرد، تعطیلات را با خانواده‌اش در Point Lookout یعنی جایی که Sacconi زندگی می‌کرد، می‌گذراند و چندین بار نیز دو خانواده تابستان را در کنار هم در Positano در ایتالیا گذراندند. Sacconi به یاد می‌آورد که یکی از شاگردانش قبل از آن‌که رهبر ارکستر شود، ویولون سلویی را که توسط Toscanini استفاده می‌شده، را خریداری کرده بود.

دیدگاه ها ۲

  • با تشکر از زحمات شما .من در استان کرمانشاه زندگی میکنم و استفاده از کلاسهای شما برایم مقدور نیست. میشه جزوه یا کتابی که گفتین تهیه کنم.ضمنا دوست داشتم یه جوری شمارا زیارت کنم.میشه بگین از کجا..با تشکر از سایت زیباتون.

بیشتر بحث شده است