گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

چه نوع موسیقی میل دارید؟ (۴)

در حالیکه برخی از پژوهش ها نشان می دهند که دانش آموزانی که به موسیقی رپ یا هوی متال گوش می دهند نمره های پایین تری در امتحان های خود می آورند، یافته های یک تحقیق حاکی از این است که نه تنها توانایی تحصیلی دانش آموزان سفید پوست پس از تماشای کلیپ های رپ بهبود یافته بلکه نگرش آن ها نیز بهتر شده است، پس از تماشای کلیپ های رپ با موضوعات سیاسی تمایل آن ها به حمایت از نامزد های سیاه پوست لیبرال در برنامه های سیاسی افزایش می یابد.

اینکه گوش دادن به موسیقی رپ یا هوی متال باعث پیدایش ایده خودکشی و افزایش اضطراب یا تأثیرگذاری منفی بر عزت نفس دختران و پسران دانشجو می شود ثابت نشده است. اما به طرز عجیبی دانشجویانی که به آهنگ های رپ غیر خشونت آمیز گوش می دهند، بیش تر از دانشجویانی که به آهنگ های رپ خشن گوش می دهند علایم افسردگی از خود نشان می دهند. در حالت کلی احتمال اینکه آهنگ های رپ احساس عصبانیت در شنونده ایجاد کنند خیلی بیشتر از این احتمال در آهنگ های هوی متال است.

پژوهش دیگری نشان می دهد که دلیل نسبت دادن تأثیرهای منفی به موسیقی رپ می تواند به خاطر حس نژادپرستی ناخودآگاه آن ها باشد. به شرکت کنندگان در این پژوهش اشعار خشونت باری داده شد؛ آن دسته از شرکت کنندگانی که احساس می کردند این اشعار مربوط به موسیقی رپ هستند، بیان کردند که این اشعار خطرناک یا توهین آمیز هستند. اما زمانی که به شرکت کنندگان گفته شد که این اشعار مربوط به موسیقی کانتری هستند، آن ها نظرشان را عوض کردند و گفتند که اکنون این اشعار کمتر خطرناک یا توهین آمیز به نظر می آیند.

در حالت کلی دلیل محکمی مبنی بر اینکه موسیقی رپ به تنهایی (بدون نماآهنگ) تأثیر چشمگیری بر رفتار یا نگرش افراد دارد، وجود ندارد. همچنین، اگرچه کسانی که به موسیقی رپ علاقه ای ندارند اغلب گمان می کنند که کل موسیقی رپ درباره موضوعات خشونت بار، جنایت کارانه یا زن ستیزانه است، اما در واقع رپ یک ژانر گسترده است که هنرمندان بسیاری را در بر می گیرد که به موضوعات مهم اجتماعی-سیاسی و موضوعات مثبت می پردازند. در نتیجه نمی توان تمام موسیقی رپ را از یک نوع دانست.


موسیقی هوی متال:
اگرچه برخی از پژوهش ها احساس افسردگی و عصبانیت را در افرادی که به موسیقی هوی متال گوش می دهند به این ژانر موسیقی نسبت می دهند، اما زمانی که هوی متال ژانر مورد علاقه فرد باشد این تأثیرات به وجود نمی آیند. بررسی بیش از هزار دانش آموزان با استعداد بین ۱۱ تا ۱۸ سال نشان داد که هدف این دانش آموزان از گوش دادن به موسیقی هوی متال جنبه های پالایشی آن و رهایی از احساسات منفی است؛ به ویژه در میان دانش آموزانی که اعتماد به نفس پایینی دارند.

پژوهشگران حتی دریافته اند که آن دسته از شرکت کنندگانی که در آغاز عصبانی بودند پس از گوش دادن به موسیقی هوی متال احساس کردند، شادترند، آرام ترند و احساس آسودگی بیشتری می کنند؛ البته هوی متال ژانر مورد علاقه این افراد بوده است.

محبوبه خلوتی

محبوبه خلوتی

متولد ۱۳۶۵ استهبان
مترجم، دکترای ادبیات انگلیسی دانشگاه یونیسا (UNISA)

دیدگاه ها ۶

  • خیلی ممنون از مطالب عالیتون خسته نباشید

    اگه میشه در مورد اثرات موسیقی های الکترونیک و مخصوصا موسیقی های

    Trance و موسیقی Ambient,Chillout هم مطلب بذارین!

  • کاشکی در سایتتون برای هر مطلب یه نظر سنجیم میذاشتین تا نظرات خواننده ها رو البته اگه براتون مهمه می دونستین . مثلا یه ریتینگ ۱ تا ۹ مثل خیلی سایتایه دیگه.
    در کل اصرار و انسجام خانم خلوتی برای ادامه دادن به این موضوع هم جالبه هم زجر آور…. بنده فکر می کنم خیلی مطالب بهتر و مهمتری در مورد موسیقی برای ترجمه وجود داره حالا علت انتخاب این سری مقاله ای که سرتاسرش جای بحث داره خودش سوال بزرگیه که بنده توش موندم..

  • وای. وای. وای. لابد در اخرین بخش هم چندتا منبع انگلیسی می زنید و این که این ها همه نظرات بزرگان روانشناسی دنیا بودن… خارج از ایران کم مجله زرد نداریم ها!!!!

  • من خودم عاشق موسیقی هوی متال هستم و همه ی دوستام هم به هوی متال علاقه ی بسیار دارند
    وقتی متن شما رو خوندم تعجب کردم
    اخه طی دقتی که کردم افرادی که هوی متال یا بلک متال گوش میکنن اغلب دچار افسردگی و بیماری های روانی دیگه ای میشن
    با این وجود هوی متال مثل یه اعتیاده هرچی سعی کردم ترک کنم نشد
    دیگه هم سعی نمیکنم
    هیچوقت دچار هوی متال نشید بدجور اعتیاد پیدا کردم
    اگه به شعر دقت کنید میبینید که سعی در ترویج افکار ماسونی داره
    و من به مرور زمان متوجه شدم که واقعا خود به خود افکار ماسونی پیدا کردم
    موفق باشید

بیشتر بحث شده است