گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

کریستوفر هاگوود: رهبر، موسیقی شناس و نوازنده کیبورد (۱)

کریستوفر هاگوود که «فون کارایانِ موسیقی کهن (early music)» نامیده می شود در عرصه بین المللی به عنوان یکی از تأثیر گذارترین حامیان جریان تاریخی موسیقی کهن شناخته شده است. او هم چنین به همین اندازه نیز به موسیقی قرن ۱۹ و ۲۰ علاقه مند است و به خصوص توجه ویژه ای به مکتب نئوکلاسیک (مارتینو، استراوینسکی، بریتن، کپلند، تیپت و هونگر) داشته است.

هاگوود مهارت های موسیقیایی دقیق و عالی خود را به طور یکسان، در تمامی آثارش به کار می گیرد. او همواره تلاش می کند تا نیت و هدف آهنگ ساز را در نت نویسی و اجرا کشف و باز آفرینی کند.

مجله موسیقی بی بی سی در توصیف او می نویسد: «نام هاگوود با درجه عالی نوازندگی و کیفیت کار پژوهشی هم معنی شده است.»

او در دهم سپتامبر ۱۹۴۱ در ناتینگهام انگلستان به دنیا آمد.

در حالیکه در کالج پمبروک در دانشگاه کمبریج مشغول به تحصیل در رشته موسیقی بود در کلاس های ادبیات کلاسیک نیز شرکت می کرد و با مدرک لیسانس از این دانشگاه فارغ التحصیل شد.

او سپس زیر نظر ریموند لپارد (Raymond Leppard) و ترستون دارت (Thurston Dart) و بعد ها زیر نظر رافائل پویانا (Rafael Puyana) و گوستاو لئونهاردت (Gustav Leonhardt) به تحصیل رهبری و اجرا پرداخت. او همچنین با دریافت بورس شورای آموزشی و فرهنگی بریتانیا به مدت یک سال در پراگ به تحصیل پرداخت.

هاگوود در بازگشت مجددش به کمبریج بود که با کریستوفر مانرو آشنا شد. او در سال ۱۹۶۷ همراه با دیوید مانرو (David Munrow) گروه موسیقی کهن (Early Music Consort) را تأسیس کردند. هاگوود در این گروه هارپسیکورد می نواخت. او در سال ۱۹۷۳ آکادمی موسیقی باستانی (Academy of Ancient Music) را پایه گذاری کرد که زمینه تخصصیش اجرای موسیقی باروک و موسیقی کلاسیک کهن با سازهای قدیمی (Period Instruments) بود. گروه موسیقی کهن با درگذشت مانرو در سال ۱۹۷۶ از هم پاشید اما هاگوود فعالیت های اجرا و ضبط خود را با آکادمی موسیقی باستانی ادامه داد.

او از سال ۱۹۸۱ مرتبا در ایالات متحده به رهبری پرداخته است. هاگوود از سال ۱۹۸۶ تا ۲۰۰۱ مدیر هنری انجمن هندل و هایدن بوستون بوده و از آن زمان لقب رهبر پیشکسوت (Conductor Laureate) را از آن خود نموده است. او هم چنین از سال ۱۹۸۳ تا ۱۹۸۵ مدیر هنری جشنواره موتسارت در مرکز باربیکن در لندن و از سال ۱۹۸۸ تا ۱۹۹۲ مدیر موسیقی ارکستر مجلسی سن پائول در مینسوتا بوده است.

هاگوود رهبری اپراهای بسیاری را نیز بر عهده داشته است. اولین رهبری اپرای او به اپرای دن جیووانی در سن لوئیس میسوری بر می گردد. او با اپرای ملی برلین ،لا اسکالا در میلان، اپرای سلطنتی استکهلم، خانه سلطنتی اپرا در کاونت گاردن، فستیوال تابستانی اپرای Chorégies d’Orange و اپرای بزرگ هاستون همکاری کرده است.

او با اپرای استرالیا و در سال ۱۹۹۴ Idomeneo و در سال ۱۹۹۷ La Clemenza di Tito را رهبری کرد. هاگوود در سال ۲۰۰۹ به خانه سلطنتی اپرا بازگشت تا ارکستر عصر روشنگری (Orchestra of the Age of Enlightenment) را در اجرای Dido and Aeneas از پورسل (Purcell) و Acis and Galatea از هندل را رهبری کند.

محبوبه خلوتی

محبوبه خلوتی

متولد ۱۳۶۵ استهبان
مترجم، دکترای ادبیات انگلیسی دانشگاه یونیسا (UNISA)

دیدگاه ها ۲

  • be gofteye khodetoon gofto goye harmonik haft sale shod vali be nazare man hich taghire khassi nakard masalan bejaye in ke faghat tozih bedin yekam note hatoon ro bishtar konid va ye bakhsh dorost konin ta beshe ahang haye mokhtalef mesle classic rock va jazz goosh dad va downlode kard

  • خوب این مقاله را خواندم ولی من که تا حالا موزیک بدون کلام خیلی زیاد گوش کردم تا حالا هیچ اثری از ایشون به گوشم نخورده تو ارشیوم هم ندارم حداقل اسم لاتین ایشون را مینوشتید تا بتونم کارهای ایشون را دانلود کنم

بیشتر بحث شده است