گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

موسیقی آفریقای جنوبی (۸)

پیشرفت

سنت پاپ/راک هنوز هم در آفریقای جنوبی رایج است اما با پیشرفت و تنوعی بیشتر. گروه هایی مانند “Springbok Nude Girls”، که شاید بتوان گفت یکی از بهترین گروه های راک آفریقای جنوبی در دهه ۹۰ است، به موسیقی گیتار محور و سخت تر روی آوردند. با این حال گروه های تحسین شده ای مانند “Fetish” نیز به تجربه گرایی با صداهای الکترونیکی با استفاده از کامپیوتر ها و سمپل ها روی آوردند.


audio file
بشنوید قسمتی از ترانه «دوو بی دوو» را

 

موسیقی متقاطع (Crossover music) در هزاره جدید هنوز سر پا و زنده است و شاید بهترین مثال برای آن گروه “Freshlyground” است که در سال ۲۰۰۲ وارد این عرصه شد. این گروه فلوت و گیتار را نیز به ساز های آشنای گروه یعنی باس، درامز، کیبورد و گیتار افزود. همچنین، گاهی، مبیرا (mbira)، پیانو سنتی (thumb piano) آفریقای جنوبی و ساکسیفون نیز در ترکیب سازهای این گروه دیده می شد. قطعه “Doo Bee Doo” از آلبوم نامولا (Nomvula) که در سال ۲۰۰۵ منتشر شد به سرود با نشاطی برای آفریقای جنوبی جدید و رها یافته از مشکلات گذشته تبدیل گشته است. تنها از همین آلبوم ۱۵۰ هزار نسخه به فروش رفت.

امروز همچنین با حضور گروه هایی مانند: Prime Circle ،Wonderboom ،the Parlotones ،the Narrow ،Bell Jar عرصه هیجان انگیز پاپ-راک-الکترونیک در آفریقای جنوبی فعال است. تنها گروه “Prime Circle” به عنوان یکی از بزرگترین گروه های راک آفریقای جنوبی توانست بیش از ۲۵۰۰۰ نسخه از نخستین آلبوم خود را به نام “Hello Crazy World” به فروش برساند. همچنین گروه های بسیار دیگری نیز عرصه قوی موسیقی راک و آلترناتیو را پایه گذاری نموده اند که اغلب توسط رسانه های اصلی نادیده گرفته می شود.

بابلگام (Bubblegum)، کویتو (kwaito) و آلترناتیو آفریکانرز (alternative Afrikaners)
در حالیکه راکر های سفید پوست نگرانی خود از سفید پوست بودن تقریبی کل مخاطبان خود را در دهه ۸۰ بیان می کردند، قسمت های سیاهپوست نشین شهرها شدیدا تحت تأثیر آنچه بعدها بابلگام (bubblegum) نامیده شد قرار داشتند.

بابلگام در واقع عبارت بود از موسیقی پاپ سرزنده، سبک و رقص آور که به یک اندازه از دیسکوی آمریکا و میراث ماباکانگا تـأثیر گرفته بود.

از پدران این سبک می توان به چند گروه اشاره کرد: سول برادرز (Soul Brothers) که با موسیقی پاپ پر احساس خود به موفقیت چشمگیری رسیدند؛ هنرمندانی مانند برندا فاسی (Brenda Fassie)، چیکو توالا (Chicco Twala) و ایوان چاکا چاکا (Yvonne Chaka Chaka) نیز مخاطبان زیادی برای برندِ موسیقی رقص سیاهپوست نشین ها یافتند.

 

برندا فاسی (Brenda Fassie)

برندا فاسی تا زمان در گذشتش در سال ،۲۰۰۴ شاید بحث برانگیزترین و شناخته شده ترین شخصیت در موسیقی پاپ محله های سیاهپوست نشین بود. انگار که از همان بدو تولدش در سال ۱۹۶۴ مأموریتش شگفت زده کردن اطرافیانش بود. مادرش منتظر فرزندی پسر بود اما صاحب دختری شد که نامش را از برندا لی (Brenda Lee) خواننده آمریکایی وام گرفت.

فاسی در سال ۱۹۸۵ با “Weekend Special” به موفقیت بزرگی دست یافت و یک دهه پس از آنرا در چنان بریز و بپاشی زندگی کرد که می توانست مایه شرمساریِ گروهی مانند «Rolling Stones» باشد.
او که مثل همیشه رک بود، به اعتیاد، مشکلات زندگی زناشویی و دیگر مشکلاتش اعتراف کرد اما با این وجود تقریبا هیچ گاه طرفدارانش را از دست نداد.


audio file
بشنوید قسمتی از ترانه “Weekend Special” را

در آلبوم ۱۹۹۱ فاسی آهنگ پرطرفداری به نام رییس جمهور سیاهپوست (Black President) وجود داشت که به نلسون ماندلا تقدیم شده بود که سال پیش از زندان آزاد شده بود. در سال ۱۹۹۴ ماندلا به عنوان اولین رییس جمهور سیاه پوست آفریقای جنوبی انتخاب شد.

او در سال ۱۹۹۷ با انتشار آلبوم “Memeza” (به معنی فریاد) دوباره به عرصه موسیقی برگشت و موفقیت “Vulindlela” را رقم زد که هنوز هم در لیست پرطرفدارترین آهنگ های آفریقای جنوبی قرار دارد. آلبوم “ممزا” نخستین آلبوم آفریقای جنوبی بود که در اولین روز انتشارش توانست ۵۰ هزار نسخه بفروشد. ازاین آلبوم بیش از پانصد هزار نسخه فروخته شد. آخرین آلبوم او به نام “Amadlozi” سیصد هزار نسخه فروش داشته است. در آفریقای جنوبی او را مدونای مناطق سیاهپوست نشین می نامند.

علیرغم بحث هایی که مانع فعالیت های حرفه ای او بودند، فاسی به شخصیت مهمی در پیشرفت موسیقی پاپ مناطق سیاهپوست نشین تبدیل شد. او در روز بیست و ششم آوریل سال ۲۰۰۴ در اثر سو مصرف مواد در منزلش بیهوش شد و بیمارستان منتقل شد و پس از حمله آسم به کما رفت. نلسون مندلا، وینی ماندلا و ثابو مبکی (Thabo Mbeki)، رییس جمهور وقت آفریقای جنوبی، فاسی را ملاقات کردند. او در نهم ماه می سال ۲۰۰۴ در سی و نه سالگی درگذشت.

محبوبه خلوتی

محبوبه خلوتی

متولد ۱۳۶۵ استهبان
مترجم، دکترای ادبیات انگلیسی دانشگاه یونیسا (UNISA)

۱ نظر

بیشتر بحث شده است