گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

نگاهی به آلبوم بوم، ساخته حمیدرضا دیبازر (۴)

۱۱- ”فوژان” (به آنان) که!:

اصوات الکترونیکی، کوبه ای و گیتار الکتریکی، زمینه را برای ورود تنورها که به ادای واژه های (سی دو لا سی لا سل فا می، سی دو لا لا سی لا سل فا می) میپردازند، آماده میسازند. در این قسمت، سازهای کوبه ای، ویولا و آکوردهای سازهای زهی، به همراهی تنورها میپردازند.

سپس سوپرانوها به تنورها می پیوندند و با ورود دیگر سازها به صحنه، کرشندویی ایجاد میگردد.
پس از آن صدای کر قطع شده و لید گیتاری پا به صحنه میگذارد. پس از کرشندویی، سوپرانوها با اصواتی کشیده و سازهای برنجی به صورت خیزشی، وارد صحنه شده و زمینه برای ورود ساکسوفون آماده میگردد. در این بخش که متضاد با بخش پیشین است، باس گیتار، الگوهای تکرار شونده زهی ها، آکوردها و خیزش سازهای برنجی و لید گیتاری، ساکسوفون را همراهی میکنند.

پس از آکورد پیروزمندانه سازهای برنجی، سینتی سایزر، ویولا و کلام به شیوه ای راک وار (از این شیوه بیشتر در سبکهای هارد راک/هوی متال و آلترناتیو راک استفاده میشود) وارد صحنه شده و زمینه برای ورود دوباره سوپرانوها و سپس تنورها آماده میگردد. در این قسمت، تنورها با اصواتی کشیده به همراهی سوپرانوها و سوپرانوها نیز به همان شیوه، به همراهی تنورها میپردازند.

سپس یک ویولن، تم کر را به شیوه ای که در ابتدای قطعه به وسیله تنورها و سوپرانوها ارائه شد، در گستره های صوتی تنور و پس از آن، سوپرانو ارائه میدهد، سپس تم را به کر (سوپرانوها و تنورها) می سپارد.

در این قسمت، چند لایه صوتی به صورت همزمان به گوش میرسند(پولی فون).
سپس قطعه با خیزش هورن ها، ساکسوفون و تریل کلارینت، پایان می یابد.

۱۲- ”کنترپوان صنعتی” (به!):

کنترپوان صنعتی، قطعه ای است به سبک الکترونیک. پس از ایجاد ریتم به وسیله اصوات الکترونیکی، دو ساکسوفون وارد صحنه میشوند (این دو ساکسوفون فاقد ملودی میباشند).

در این قطعه از تام- تام و دیگر اصوات کوبه ای، نظیر پرکاشن الکترونیکی استفاده شده است. در اواسط قطعه، با ورود ساکسوفونی دیگر که نغمه ای ۸ نتی را تکرار میکند، اصوات دو ساکسوفون اولیه و فاقد ملودی، با اصوات ساکسوفون تازه وارد، در هم می آمیزند و همزمان چند لایه صوتی به گوش میرسد (پولی فون). در اواخر قطعه، پس از محو تدریجی صدای ساکسوفون ها و دیگر صداها، صدایی کوبه ای وار (که صدایی همچون ضربان قلب دارد) به گوش میرسد که بارها تکرار شده و پس از محو آن، قطعه با اصواتی وز – وز گونه (مانند اصوات ایجاد شده به روش های موسیقی شانس) به پایان می رسد.

۱۳- ”ویروس”:

ویروس قطعه ای است به سبک الکترو ترنس.
در این قطعه از اصوات الکترونیکی: کیبورد، سینتی سایزر، گیتار الکتریکی (به صورت لید و ریف) و تیمپانی استفاده شده است.


۱۴- ”کودکانه” (به کودکان جهان):

کودکانه قطعه ای است دلنشین که در آن از گروه کر کودکان و نوجوانان استفاده شده است.

قطعه با نوای زنگهای ارکستری آغاز شده، سپس گیتار و سینتی سایزر، به زنگها پیوسته و زمینه را برای ورود گروه کر آماده میسازند. پس از آن درام کیت، باس گیتار، وسعت بیشتری به ریتم میدهند و زهی ها به صورت اونیسون به همراهی کر میپردازند.

سپس ساکسوفون وارد صحنه شده و گروه کر به همراهی آن میپردازد. در این قسمت ویولن ها به نواختن نغمه اولیه کر (آنگونه که در ابتدای قطعه توسط کر ارائه شد) میپردازند.

پس از آن، چلو (ویولنسل) وارد صحنه میشود. در این قسمت، کوبه ای ها و زهی ها، چلو را همراهی میکنند.
سپس، ساکسوفون و گروه کر، باری دیگر پا به صحنه گذاشته و به صورت همزمان، نغمه ای را بارها تکرار میکنند. در این قسمت، باس گیتار، کوبه ای ها و زهی ها، به همراهی ساکسوفون و گروه کر میپردازند.

سپس آکوستیک گیتار وارد صحنه میشود و زمینه را برای ورود دو ساکسوفون و یک ویولن (ویولن در انتهای قطعه ظاهر میشود) آماده میسازد. در این قسمت چند لایه صوتی همزمان به گوش میرسد (پولی فون). سپس صداها به تدریج در سکوت محو میشوند و قطعه پایان می یابد.

۱۵- ”بوم”:

این قطعه، سکوتی است یک دقیقه ای به یاد آنان که دوستشان داریم و از آنان آموخته ایم.

عزیزانی که قصد تهیه این آلبوم را دارند میتوانند به سایت های زیر مراجعه کرده و یا با شماره های زیر تماس حاصل فرمایند:

AvaKhorshid.ir

BeethovenMC.com

صادق رنجکش

صادق رنجکش

۱ نظر

بیشتر بحث شده است