گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

نگاهی به آلبوم بوم، ساخته حمیدرضا دیبازر (۱)

بیوگرافی آهنگساز:

حمیدرضا دیبازر در فروردین ماه سال ۱۳۵۰ در تهران متولد شد. او در کودکی با راهنمایی پدرش با دنیای موسیقی آشنا گردید. از چهارده سالگی فراگیری پیانو را نزد ماری یوسف شروع کرد و در سال ۱۳۶۶ وارد هنرستان موسیقی شد و در این دوره، آهنگسازی را با ساخت دوئتی برای هورن آغاز نمود. در سال ۱۳۷۰ با ساز تخصصی فرنچ هورن زیر نظر شریف لطفی فارغ التحصیل شد.

پس از ورود به دانشکده موسیقی دانشگاه هنر، ردیف موسیقی ایرانی را نزد مهربانو توفیق با ساز سه تار فراگرفت و با موسیقی محلی ایران نیز آشنایی پیدا کرد.

تحصیل در رشته آهنگسازی را زیر نظر احمد پژمان در مقطع کارشناسی (۱۳۷۶) با ساخت قطعه “عروج” برای ارکستر سمفونیک و در اولین دوره کارشناسی ارشد (۱۳۸۰) با ارائه یک موومان سمفونیک (پایان نامه برتر دانشکده) به اتمام رساند.

وی همچنین در مستر کلاس های رهبری ایرج صهبایی، آهنگسازی و رهبری کریستین داوید حضور داشته است. او در حال حاضر عضو هیئت علمی دانشگاه هنر میباشد. آثار دیبازر شامل موسیقی سمفونیک، مجلسی، کرال، الکترونیک و موسیقی متن فیلم های کوتاه و بلند و مجموعه های تلویزیونی است.

او سبک شخصی خود را با ترکیبی از انواع موسیقی و با استفاده از سازهای الکترونیک و آکوستیک ایرانی و غیر ایرانی (به عنوان مولد صوت) ایجاد کرده است.

وی جوایزی از جمله مقام اول آهنگسازی در دومین “فستیوال فرهنگی مهر” (۱۳۸۰) و جایزه مسابقه آهنگسازی “ورزش و آواز” کمیته بین المللی المپیک (المپیک ۲۰۰۸ پکن) را کسب کرده است.

بیوگرافی ارکستر “فوژان”:

حمیدرضا دیبازر در سال ۱۳۷۶ با همکاری جمعی از هنرجویان و دانشجویان مستعد رشته موسیقی “ارکستر فوژان” را بنیان گذاشت. رویای زیستن در جهانی که مردمانش در صلح به سر میبرند، میل به در میان گذاشتن پیام “صلح جهانی” از طریق موسیقی، فارغ از قیدهای زبانی، فرهنگی، قومی و تاریخی و… و چند رخداد از جمله آشنایی با همنشینی راوی شانکار و یهودی منوهین در آلبوم ملاقات شرق و غرب (۱۹۶۶)، شنیدن موسیقی فیلم آخرین وسوسه مسیح (ساخته پیتر گبریل، ۱۹۸۹) و مواجه با واقعه فروپاشی دیوار برلین (۱۹۸۹)، از جمله عوامل موثر در بنیان گذاری “ارکستر فوژان” بوده اند. این ارکستر آلبوم “جزیره پرواز” را با مضمون “صلح جهانی” به آهنگسازی و تهیه کنندگی حمیدرضا دیبازر در سال ۱۳۷۸ منتشر کرده است.

لازم به ذکر است بدانید که “فوژان” به معنی “فریاد” است.

درباره آلبوم “بوم”:

“بوم” با مضمون “صلح جهانی”، حاصل کنجکاوی دیبازر نسبت به فرهنگ ها و عقاید ملل مختلف و میل به ترکیب کردن ویژگی های متنوع موسیقی سازی و آوازی آنها است. از این رو در این اثر، موسیقی سازی و با کلام در کنار هم قرار گرفته و از یک سبک ثابت موسیقی تبعیت نشده است. آهنگساز در هر قطعه از آلبوم “بوم” به ارتباط انسان با هستی (عشق، تکنولوژی و…) یا انسان با انسان (خود، دیگری) پرداخته است.

برای مثال قطعه “کوبان” با استفاده از ابزار صوتی الکترونیک و آکوستیک، تلاشی است برای یافتن ارتباط انسان معاصر با میراث فولکلور کشورش (موسیقی، آوازها، رقص ها و آیین های محلی). قطعه “جنون” جست و جویی است برای یافتن پیوندی میان ریتم در تئوری موسیقی قدیم ایران و تاکید بر همه ضرب های میزان در نوعی از موسیقی معاصر.

صادق رنجکش

صادق رنجکش

۱ نظر

  • من یه سوال دارم. تفاوت کارهای این آقا با گروه رستاک در چیه؟ چرا زور زده اینهمه تحصیلات موسیقی انجام داده؟ خوب بدون تحصیلات هم میشد همچین موسیقیی اونم با کیفیت بهتر و جذاب تر ازین ارایه کرد.

بیشتر بحث شده است