گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

نگاهی به آلبوم بوم، ساخته حمیدرضا دیبازر (۳)

باری دیگر پاساژ انتقالی، زمینه را برای ورود نی آماده میسازد، نی پس از نغمه سرایی در گستره صوتی بم، به گستره صوتی زیر پرش کرده و پس از نغمه سرایی کوتاهی در آن گستره صوتی، باری دیگر به گستره صوتی بم باز میگردد.

در این قسمت زهی ها، آکوستیک گیتار، باس گیتار و آکاردئون، به همراهی نی میپردازند.

باری دیگر پاساژ انتقالی که اینبار تغییراتی در آن ایجاد شده ظاهر شده و زمینه را برای ورود ساکسوفون آماده میسازد. ”صداهای کمانچه و ویولن در هم می آمیزند”.

پس از ورود ساکسوفون، دیگر سازها یکی پس از دیگری پا به صحنه گذاشته و چند لایه صوتی همزمان به گوش میرسد: ”پولی فون”. سپس اصوات به تدریج در سکوت محو شده و قطعه پایان می یابد.

۷- ”یادگار”، مقدمه (به گندم):

قطعه ای است کوتاه برای تکنوازی قانون.

۸- ”یادگار” (به مادر (م)):

زمینه سازی کوبه ای ها، آکاردئون و زهی ها برای ورود عود و قانون که پس از نغمه سرایی کوتاهشان، نی به صورت غیر منتظره وارد میدان شده و به نغمه سرایی کوتاهی میپردازد. در این قسمت سازهای دیگر از جمله تار و قانون به همراهی نی میپردازند. سپس تار پا به صحنه گذاشته و باس گیتار و تنبک، آنرا همراهی میکنند.

پس از نغمه سرایی کوتاه تار، تم تار به قانون سپرده شده، قانون آنرا دگرگون ساخته و ارائه میدهد.

سپس نی، باری دیگر پا به صحنه گذاشته و در طی نغمه سرایی کوتاهش، عود، باس گیتار و درام کیت به همراهی آن میپردازند.

پس از آن، آکاردئون، طبله، زهی ها، درام کیت، باس گیتار، قانون و تار، زمینه را برای ورود دوباره نی و همچنین تار آماده میسازند. در این قسمت، تنبک، عود، زهی ها، باس گیتار و درام کیت، نی و تار را همراهی میکنند. تار پس از نغمه سرایی کوتاهی، به وسیله کادانسی پلاگال که به وسیله خود تار و دیگر سازها نواخته میشود، زمینه را برای تکنوازی خود آماده میسازد.

پس از تکنوازی نسبتا طولانی تار، سازهای کوبه ای، عود با نغمه هایی تکرار شنونده و سازهای زهی به صورت فوگ وار، زمینه را برای ورود قانون آماده میسازند.

پس از سکوتی کوتاه، سازها یکی پس از دیگری پا به صحنه گذاشته، کرشندویی ایجاد گردیده، چند لایه صوتی بر روی هم قرار گرفته و بافت پولی فونیک ایجاد میگردد. سپس یک کادانس، قطعه را به پایان میرساند.

۹- ”به سپیده صلح” (اشعار از حافظ و مولانا (به انسان)):


در ابتدا، پیتسیکاتوهای جز وار (منظور موسیقی جز است)، زمینه را برای ورود کر کلیسایی و آواز سالار عقیلی، آماده میسازند.

سپس کر و پیتسیکاتوها، به همراهی آواز میپردازند و قطعه آرام آرام اوج میگیرد.
در اواسط قطعه آواز برای مدتی کنار رفته و با ورود اصوات بادی/الکترونیکی به صحنه، صدای پیتسیکاتوها قطع میگردد.

در این قسمت، اصوات بادی/الکترونیکی، زمینه را برای ورود دوباره آواز آماده میسازند (اینبار صدای پیتسیکاتوها به گوش نمیرسد.)

سپس قطعه به تدریج فرو نشسته و با محو تدریجی صدای کر پایان میابد.


۱۰- ”پل” (به خاک و باد و پرنده):


زهی ها با اصواتی وهم آلود، زمینه را برای ورود ساکسوفون آماده میسازند و پس از ورود ساکسوفون، به همراهی آن میپردازند.

پس از نغمه سرایی ساکسوفون، کمانچه پا به صحنه گذاشته و پس از نغمه سرایی کوتاهی، به تدریج صدایش در سکوت محو شده و قطعه پایان میابد.

صادق رنجکش

صادق رنجکش

۱ نظر

بیشتر بحث شده است