گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

کنسرت مجید درخشانی با گروه سرو آزاد

کنسرت گروه موسیقی سرو آزاد در تاریخ ۱۹ مهر ماه ۱۳۹۲ با حضور افتخاری استاد مجید درخشانی در تالار وحدت برگزار شد. این کنسرت در دو بخش اجرا شد که در یک بخش، آثار اعضای این گروه و در بخش دیگر آثار استاد مجید درخشانی به اجرا رسید.

گروه موسیقی سرو آزاد با نگرشی دیگر به اشعار شاهنامه قصد دارد که نوع دیگری از استفاده از این اشعار را به مخاطب خود نشان دهد. این اجرا در دو قسمت افشاری و اصفهان بود که در بخش افشاری، آهنگسازی این قطعات از: حمیدرضا آفریده، حامد حافظی، سید علی مصطفوی و در بخش اصفهان: از ساخته های استاد مجید درخشانی با آواز وحید تاج استفاده و اجرا شد که مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت.

این گروه سرپرستی سید علی مصطفوی با نگرشی نو به موسیقی اصیل ایرانی؛ با حضور جمعی از فارغ التحصیلان موسیقی در سال ۱۳۸۵ تشکیل شد و در طول این مدت با نوازندگان و خوانندگان جوان این حوزه اجراهای متعددی را در داخل و خارج کشور انجام داده است.

در سال ۱۳۸۸ تا امروز این گروه با ترکیب جدیدی از نوازندگان و خوانندگان این حوزه، سعی بر آن دارد که باعث ارتقاع و جذب مخاطبان خاص و عام به موسیقی اصیل ایرانی شود.

در این میان از آثار آهنگسازان صاحب نامی چون استاد مجید درخشانی و همین طور آهنگسازان جوان این گروه
(با استفاده از دیدگاهای مختلف و اما یکپارچه ای که در این گروه مورد نظر می باشد) استفاده شده است.
گروه موسیقی سرو آزاد تا کنون کنسرت های متعددی را به اجرا گذاشته است که از جمله آنها می توان به:

اجرا کنسرت در اردیبهشت ۸۹ در فرهنگسرای نیاوران

اجرای موسیقی در بزرگداشت عطار نیشابوری در فرهنگسرای شفق ۱۳۸۹

شرکت در جشنواره موسیقی فولک ترکمنستان و دریافت لوح تقدیر جشنواره۱۳۸۹

اجرای کنسرت در شهر رشت تابستان ۱۳۸۹

اجرای موسیقی در همایش بین المللی پژوهشگاه اندیشه در کتبخانه ملی تهران ۱۳۸۹

برگزاری یادواره بانو قمرالملوک وزیری در ظهیر الدوله در ۱۴ مرداد ۱۳۸۹

کنسرت یادواره عارف قزوینی تهران سالن محک اسفند ۱۳۸۹

کنسرت یادواره عارف قزوینی رشت اردیبهشت ۱۳۹۰

اشاره کرد.

کنسرت اخیر این گروه که در تاریخ ۱۹ مهر ماه ۱۳۹۲ در تالار وحدت برگزار شد بر اساس داستان «فریدون و ضحاک» بود که دربردارنده ی داستان پادشاهی «ضحاک» و قیام ‌«کاوه» و پیروزی و پادشاهی «فریدون» بود که این بخش به ترتیب با قطعه «دیباچه»، (آغاز): ساخته حامد حافظی، «شادی آزادی»: ساخته سید علی مصطفوی، «داد خواهی کاوه»، «قطعه چهار مضراب پیکار»: ساخته حمیدرضا آفریده، «پادشاهی فریدون»/ «تصنیف یاد»: ساخته سید علی مصطفوی و «رنگ مهرگان»: ساخته حمیدرضا آفریده در بخش اول و در مایه افشاری بود و در بخش دوم این اجرا که با حضور استاد مجید درخشانی به اجرا رسید، آثار این هنرمند همچون «پیش در آمد بیات اصفهان»، «ساز و آواز»، «ضربی بیات راجع»، «بوی عشق» و «گون» را بر اساس اشعار حافظ و شفیعی کدکنی بود اجرا شد که این بخش از اجرا هم مورد استقبال مخاطبان این گروه قرار گرفت.

در آخر با استقبال مخاطبین، قطعه وطن ساخته سید علی مصطفوی به عنوان قطعه ی پایانی این گروه اجرا شد.
اعضاء گروه سرو آزاد در این اجرا:

آواز: وحید تاج، تار: استاد مجید درخشانی تار: آرش عزیزی، کمانچه: حمیدرضا آفریده، شیدا عبادت دوست، سه تار: نغمه طهرانی، سمیرا گلباز، دف: فرزانه وثوقی رهبری، تنبک: شهروز شعاعی، سنتور: حامد حافظی، قانون: حنانه سعیدی، عود: سید علی مصطفوی بودند.

گزارش تصویری (عکاس: متین خاکپور)

       
 

     
حمیدرضا آفریده

حمیدرضا آفریده

۱ نظر

بیشتر بحث شده است