گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

موسیقی کریسمس (۳)

این سرودها از قرن ها پیش شنیده میشدند و قدیمی ترین آن ها نیز سرود وکسفورد (Wexford Carol) است که متعلق به قرن ۱۲ است. جدیدترین آن ها نیز از اواسط تا اواخر قرن نوزدهم به این صورت درآمده است. زادگاه بسیاری از این سرودها کشورهای غیر انگلیسی زبان است، سرودهایی که اغلب موضوعات غیر مسیحی هم دارند اما بعدها با شعرهایی که به آن ها افزوده شد به سرودهای انگلیسی تبدیل شدند. البته این سرودها جدید همیشه هم از متن اصلی ترجمه نمی شدند و برخی نیز از نو نوشته شده اند که تاریخ برخی از آنها به اوایل قرن بیستم باز می گردد.


سرودهای ابتدایی و غیرمذهبی کریسمس


اگر بخواهیم به سرودهای غیرمذهبی محبوب کریسمس در اواسط قرن نوزدهم آمریکا اشاره کنیم می توانیم از: Jingle Bells، Jolly Old Saint Nicholas و Up on the House Top نام ببریم.

سرودهای اخیر

سرودهای جدیدتر و دارای کپی رایت درباره کریسمس بارتند از “I Wonder as I Wander” سال (۱۹۳۳)،
“Mary’s Boy Child” سال (۱۹۵۶)، “Carol of the Drum” ،”Little Drummer Boy” سال (۱۹۴۱)، “Do You Hear What I Hear?” سال (۱۹۶۲) و “Mary, Did You Know?” سال (۱۹۸۴)، “Little Donkey” سال (۱۹۵۹) از اریک باسول (Eric Boswell) و Calypso Carol سال (۱۹۶۴) از مایکل پری (Michael Perry).

سرودهای محبوب کریسمس

اخیرا موضوع سرودهای محبوب کریسمس که اغلب سرودهای کریسمسی هستند که در سالن های سینما، تلوزیون، فیلم ها یا دیگر رسانه های سرگرمی معرف می شوند به طور خاص تری به کریسمس مربوط است یا به موضوعی مربوط به زمستان می پردازد. معمولا این سرودها به آشکارا مذهبی نیستند. معروفترین این سرود ها را که در فصل کریسمس اغلب بر روی اینترنت، در مراکز خرید، در آسانسورها یا حتی در خیابان ها می شنویم از دهه سی قرن بیستم به بعد ساخته شده اند. البته تاریخ ساخت آثاری مثل “Jingle Bells”، “Jolly Old Saint Nicholas” و “Up on the House Top” به اواسط قرن بیستم بر می گردد.

اکثر این سرودها به گونه ای یا به توضیح سنت های کریسمس می پردازد یا یادآور آن هاست. سنت هایی از قبیل سنتهای مربوط به جشن گرفتن این مناسبت در کشورهای مسیحی غربی؛ به عنوان مثال، سرودخوانی، استفاده از گیاهان تزئینی مانند دارواش، هدیه دادن، درخت کریمس، جشن گرفتن، زنگوله کریسمس و سنت هایی از این دست. این سرودها با لحن شاد یا احساسی و نوستالژیک خود، با بیان آرزومندی برای با کسی بودن یا در خانه بودن، یادآور زندگی های ساده تر و فعالیت های خاطره برانگیزتر تعطیلات هستند.

عناوین بسیاری از آنها به تعریف جنبه ای اسطوره ای جشن مدرن کریسمس کمک می کند: هدیه آوردن بابا نوئل، از دودکش شومینه پائین آمدن، کشیدن شدن سورتمه بابا نوئل توسط گوزن ها و… شخصیت های اسطوره ای جدید نیز به وسیله این سرودها آفریده، تعریف و معروف شده اند؛ شخصیت هایی مانند رولف، گوزن دماغ قرمز (Rudolph the Red-Nosed Reindeer) و فراستیِ آدم برفی (Frosty the Snowman) به ترتیب در سال های ۱۹۴۹ و ۱۹۵۰ توسط جین آتری (Gene Autry) معرفی شدند.

هر چند که سرود “پسرک درامر” آشکارا مذهبی است و توسط نویسنده بسیاری از سرودهای کلیسا نوشته شده است اما این پسر درامر در هیچ یک از داستان های مربوط به میلاد مسیح در انجیل به چشم نمی خورد. شخصیت پسرک دارمر را کاترین ک. دیویس (Katherine K. Davis)، آهنگساز آمریکایی موسیقی کلاسیک، در سرود “The Little Drummer Boy” در سال ۱۹۴۱ به سنت کریسمس معرفی کرد. این سرود در در سال ۱۹۵۵ توسط the Trapp Family Singers ضبط شد. نسخه معروفتر این سرود در سال ۱۹۵۸ عرضه شد که کاری بود از گروه کر هری سیمون (Harry Simeone). این سرود در اصل بر اساس سرود سنتی چک به نام «سرود درام» (Carol of Drum) نوشته شده است.

سرودهای مربوط به زمستان، فصل سرد را با تمام برف ها و لباس های گرمش، سورتمه سواری و… جشن می گیرند.



en.wikipedia.org

en.wikipedia.org

محبوبه خلوتی

محبوبه خلوتی

متولد ۱۳۶۵ استهبان
مترجم، دکترای ادبیات انگلیسی دانشگاه یونیسا (UNISA)

۱ نظر

بیشتر بحث شده است