HarmonyTalk
home
About HarmonyTalkYour PostsJournal
ساختن آکوردهاي ساده
در جواب پويا دوست عزيز و همکار قديمي : که راجع به ساخت آکورد ها پرسيده بود خيلي خلاصه بگم که اساس همه آکوردها بر پايه دو فاصله ساده سوم بزرگ و سوم کوچک هستش. ساده بخوام بگم سوم کوچک يک فاصله يک و نيم پرده اي مثل D و F و سوم بزرگ يک فاصله دو پرده اي مثل D و F# هستش.

شما دوتا فاصه بزرگ رو کنار هم بچينيد ميشه يه آکورد ماژور مثل C,E,G يا A,C#,E و ...
يا يک فاصله کوچک بدنبالش يه فاصله بزرگ ميشه يه آکورد مينور مثل C,Eb,G يا A,C,E و ...
حالا بيايين نت آخر يک آکورد بزرگ رو نيم پرده بالا ببريد يک آکورد افزوده يا augmented خوشگل ميشه. که توي کارهاي پينک فلويد پره. مثل Ab , C, E و #C , E , G ...
يا بيايين نيم پرده از آخرين نت آکورد کوچک کم کنيد يک آکورد کاسته يا diminished بدست مياد. مثل D,F,Ab يا B,D,F و ... که اين آکورد راحت جايگزين آکورد هاي مينور ميتونه بشه. آکوردهاي کاسته خيلي راحت روي آکوردهاي نيم پرده قبل يا نيم پرده بعدشون حل ميشن و حس خوبي رو ايجاد ميکنند. امتحان کنيد به حرفم ميرسيد.

Chords1.JPG


همه اينها که گفتيم آکورد هاي ساده سه صدايي بودند. ما ميتونيم بازهم فاصله هاي سوم ديگري به انتهاي آکوردها اضافه کنيم تا آکورد هاي پيچيده تري درست کنيم. چهار يا پنج و ... صدايي. مثل آکورد هاي هفت يا يازده يا سيزده يا شش و نه و ... . اما حقيقتش ما توي موسيقي Jazz يه اصطلاحي بنام رنگ داريم, يعني چي؟ يعني بدور از هر قانون و مقرراتي که تو کتابها نوشتند به آکوردهاي ساده و پايه ميتونيم نت هاي دلخواه رو اضافه کنيم و به آکوردمون رنگ بديم که راجع به اون بعدا" خواهم نوشت. سعي ميکنيم بقيه سئوالات رو هم زود جواب بدم, واقعيتش دنبال مثالهاي خوب و مفهوم هستم اگه پيدا نکردم يه چيزهايي رو خودم ميزنم و ميزارم تو سايت.

April 13, 2004

نظرات شما
- به نظر من این وبلاگ در آینده نه چندان دور به منبعی غنی و تخصصی از اطلاعات مفید درباره هنر موسیقی برای علاقمندان ,خواهد شد.همه مطالب برای من که جدید و جالب بود .
FARID , April 21, 2004
- :) متشكرم
Pooya , April 14, 2004