HarmonyTalk
home
About HarmonyTalkYour PostsJournal
ترس از improvise


رمز موفقیت در بداهه نوازی تمرین زیاد است!

اغلب اونهايي كه نمي خواهند بداهه نوازي كنند از اين ميترسند كه نت غلطي را بزنند كه بد صدا باشه يا اگه با يك گروه مينوازند ميترسند كه از هارموني گروه عقب يا جلو بيفتند و به نوعی آبروشون بره. حالا اين بداهه نوازي ميخواد با ساز باشه يا حالت خواندن يك ترانه بصورت بداه فرقي نداره. در اينجا ميخوام چند تجربه مفيد رو براتون بازگو كنم و اميدوارم كه مفيد واقع بشه.

- در موسيقي Jazz اصلا" نگران زدن نت اشتباه نبايد بود چون شما به محض اينكه احساس كرديد نتي رو اشتباه زديد با نيم پرده بالا يا پايين رفتن بدون شك ميتونيد حد اقل به نتهاي هفتم يا نهم يا سيزدهم و ... هارموني اون لحظه خواهيد رسيد. با ورتون نميشه براي يكي دو دقيقه به كي برد پيانو فكر كنيد و ببينيد كه آيا اين حرف من درست هست یا نه! حقيقت امر اگه كارهاي Thelonious Monk رو شنيده باشد ميبينيد كه حتی میشه گفت نت false اصلا" معني نداره و همه نتها در هر گامي قابل زدن هست.

- براي احتياط بيشتر اگر هنوز خيلي در بداهه نوازي ملودي وارد نیستید، سعي كنيد شروع و فرود ملوديهاي شما روي نت هاي اول، سوم، پنجم يا هفتم گام باشه، رعایت همين نکته كافيه تا ملودي بداهه شما بد صدا نباشه. دقت كنيد كه منظوراين هست كه جداي از هارموني در اون لحظه، شما ميتيونيد با اطمينان از اين نت ها استفاده كنيد ملودي شما بد صدا نخواهد بود. البته سعی نکنید بديهي كه نبايد بطور دائم از فقط از همين نت ها استفاده کنید چرا که در اینصورت موسيقي شما يك نواخت خواهد شد.

- اگر حس كرديد كه از هارموني عقب افتاديد يا احيانا"‌جلوتر هستيد باز نگران نباشيد چون معولا" هارموني در سيكلهاي 4 يا 8 يا 12 يا 16 ميزاني تكرار ميشه، اين هست كه دست و پاتوی خودتون را گم نكنيد و با رعايت نكته پاراگراف بالا ادامه بديد تا به اول Progression برسيد.

- تا اينجا شما مطمئن هستيد كه ملودي كه ميزنيد بد صدا نيست خب اين كافي نيست بايد خوش صدا هم باشه. يك نكته مهم در خوش صدا بودن ملودي كه به خلاقيت هم هيچ ربطي نداره علاقه مردم به تكرار در موسيقي هستش. مردم دوست دارند يك جمله موسيقي رو بيش از يكبار بشنوند پس هرگز سعي نكنيد دائم ملودیهاي نو بزنيد چون در پايان كار حتي يك ثانيه از موسيقي شما در ذهن هيچكس بجا نخواهد ماند. پس تكرار كنيد.

- بالاي 80 درصد ملودي هاي موسيقي Jazz روي نتهاي چنگ استوار بوده و اغلب كساني كه بداهه نوازي Jazz ميكنند با اين نتها حركت ميكنند تا روي يك نت فرود بيايند پس سعي نكنيد از بزرگان Jazz بزرگتر بشيد بنابراين به همين نتهاي چنگ قانع باشيد و تمرينهاي خودتون رو با اين نتها انجام بديد تا با تسلط بتونيد از اونها استفاده كنيد.


در پايان بدونيد كه هيچ چيزي به اندازه گوش كردن به موسيقي Jazz و تمرين همزمان هنگامي كه موسيقي در حال پخش است نميتونه قوه بداهه نوازي شما رو پرورش بده.

May 10, 2004

نظرات شما
- چشم حتما" فني تر راجع به Improvise كردن صجت خواهم كرد. اشكال اينجاست كه اغلب مخاطبين مطالب خيلي فني رو دوست ندارند.
خودم , May 11, 2004
- دوست عزیز.سپاسگزارم از اینکه به من سر زدید.برای شما آرزوی موفقیت مینمایم.
soroush , May 11, 2004
- سلام كامران جان خوبي ؟ مطلب عالي بود . واقعا هم كه در بداهه نوازي جز نت فالش معني نداره و اين بعني آزادي در موسيقي . البته آزادي با هرج و مرج و بد ساز زدن تفاوت بسيار فاحشي داره . در كل موسيقي جز چيزي نيست كه جايي به تو ياد بدن . موسيقي رو بايد زندگي كرد . موفق باشي . آپديتم .
- بنظر من بداهه نوازی نميتونه تکنيک خالی باشه بلکه بايد آدم استعداد داشته باشه. هان نظر شما چيه؟
سعيد , May 10, 2004
- مفيد بود. اگر ممكنه يك كمي فني تر راجع به improvise صحبت بشه، چون من هروقت پش ساز ميشيم همش يك سري چيزهاي خاص و محدود ميتونم بزنم. چيكار كنم كه ملوديهام تازه تر باشه. من از خوانند هاي جديد سايت شما هستم و از سايت شما بسيار استفاده كردم.
رامين , May 10, 2004