HarmonyTalk
home
About HarmonyTalkYour PostsJournal
موسيقي و رنگ

اگه به طبيعت و دنياي اطراف نگاه كنيم متوجه ميشيم كه خيلي از پديده ها داراي گردش، تكرار، سيكل يا هر لغتي تو اين مايه ها هستند. براي مثال روزهاي هفته، شنبه، يك شنبه، دوشنبه، ... و جمعه يا فصول سال بهار، تابستان، پاييز، زمستان يا چرخه زندگي انسانها دوران كودكي، جواني، بزگسالي و بالاخره دوران كهولت يا يه مثال ديگه همين مسئله روز و شب. يا اگه يه جور ديگه نگاه كنيم به داخل اتم ها بريم گردش ذرات اتمي (الكترونها و پروتونها و ...) به دور هسته يا حركت سيارات به دور خورشيد، گردش خون در بدن و ... همه و همه داراي يه دوره تناوب هستند. البته يه تفاوت هايي هست بعضي از اين پديده ها كاملا" گردشي هستند يعني در انتها به نوعي به ابتداي خود برميگردند و بعضي نه در عين تكرار جلو ميرند تا به انتهايي برسند....

شكي نيست تمام پديده هايي كه به نوعي گردشي يا متناوب هستند رو ميشه با هم مقايسه كرد و ميشه الگوهاي مشترك ميان اونها رو خيلي جدي بررسي و حتي مدل سازي كرد. يكي از روابط شگفت انگيزي كه ميشه روي اون خيلي فكر كرد و در دوران دبيرستان ذهن منو خيلي بخودش جلب ميكرد رابطه نور يا حالا به نوعي بصورت عامي تر رابطه رنگ با موسيقي هستش كه خيلي ساده به اون اشاره ميكنم. خب حتما" تا حالا شده بعد از بارش بارون به افق نگاه كنيد و رنگين كمان ببينيد خب حالا رنگين كمان چند رنگه؟ معلومه ديگه از بچگي بهمون گفتنند هفت رنگه! روابط پيچيده رياضي بين طيف امواج الكترومعناطيس وجود داره كه خارج از بحث موسيقايي ماست و البته خارج از سواد من، ولي اگه به طيف طول موج هاي مرئي نور دقت كنيم ما ميتونيم مدل ساده زير رو داشته باشيم:

دو ر مي فا سل لا سي
. . . . . . .
قرمز نارنجي زرد سبز آبي نيلي بنفش





اينها رنگهاي مشخصي هستند كه اگه اشتباه نكنم تو فيزيك دبيرستان هم خونديم كه نيوتن (isaac newton) با منشوري كه داشت تونست بعد از تجزيه نور اونها رو بدست بياره. نيوتن اين كشف مهم رو در سال 1666 انجام داد حالا آنكه باخ تازه در سال 1685 بدنيا اومد و اگه بدونيد كه اين گام معتدلي كه در اون تمام نيم پرده هاش با هم برابر هستند رو باخ تدوين كرده حتما" پي خواهيد برد كه او چقدر در مسائل فيزيك و رياضي وارد بوده. گام معتدل گامي كه در اون فركانس مثلا" نت Eb با نت #D يكي هستش. تا قبل از باخ نوازنده ها از گام هايي استفاده ميكردند كه بسيار پيچيده بود اما باخ آمد و فاصله يك اكتاو رو به 12 نيم پرده مساوي تقسيم كرد. شكي نيست كه اين موسيقيدان آلماني از اكتشافات نيوتن انگليسي اطلاعات كافي داشته تا تونسته يه همچين تقسيماتي رو انجام بده. (يه كمي بي ربطه ولي اين عدد 12 هم خيلي جالبه ها! دقت كرديد يه روز دو تا 12 ساعته يا يك سال 12 ماهه!!!)

خب كافيه ديگه، اين بحث رو داشته باشيد، اون جدول رو هم بخاطر داشته باشيد تا يه روز ديگه سر فرصت راجع به زيبايي هاي هارموني موسيقي در سبكهاي مختلف وقتي به رنگ تبديل ميشن با هم صحبت كنيم. براي مثال با حساب اون جدول بالا يه آكورد ساده دو ماژور CEG ميشه قرمز، زرد، آبي يعني پرچم كشو رماني romania_flag.gif ! بازهم راجع به پديده هاي مختلف تو موسيقي مثل فاصله هاي هفتم يا ديسونانس و .... و رابطه هاشون با رنگ صحبت خواهيم كرد. راستي شايد اين عكس دومي معرف يه موسيقي خيلي زيبا باشه نه ؟ اگه اينطور باشه فكر ميكنيد كلاسيكه؟ يا رمانتيك يا Jazz يا ... ؟

May 26, 2004

نظرات شما
- کامران جان از سايت بسيار خوب و مطالب قشنگت واقعاً ممنونم و لذت بردم. مخصوصاً از نگاه و تحليل که توی نوشته هات از هارمونی و زيبايی مفهومی کردی تحت تاثير قرار گرفتم. معلومه که رياضيات زيبايي رو میفهمی و ميدونی. من توی فرصتی که تو محل کارم داشتم بعضی از اين صفحات رو خوندم و گوش کردم و با اينکه خيلی گرفتار بودم دلم نيومد يه خسته نباشيد برات ننويسم. احساس عالی دارم و رفع استرس و خستگیمو مديون زيبايی های کوچيکی هستم که اينجا جمع کردی! موفق باشی.
امير , June 05, 2004
- حرفهای بابک بسیار جالب بود البته من به رنگ داشتن نتها اعتقادی ندارم ولی می توان از بعضی قطعات یک طیف رنگی دید! که اون هم همیشه یک رنگ نیست و گاهی تغییر می کند... شاید بخاطر تصاویری باشد که در ذهن ما با شنیدن آن موسیقی شکل می گیرد. راستی ما هم بی نهایت رنگ قابل استفاده داریم هم بی نهایت نت قابل استفاده! اینطور نیست که ما از 12نت یا 24 نت یا بیشتر فقط استفاده می کنیم! ما در گلیساندو از تمام نتها استفاده می کنیم ولی بعضی از نتها که شخصیت قوی تر دارند,بیشتر استفاده می شوند! در نقاشی هم دقیقا این وضع تکرار می شود یعنی از تمام رنگها استفاده می کنیم ولی از رنگهای اصلی مثل آبی سبز قرمز بیشتر استفاده می کنیم تا مثلا سبزه مایل به قهوه ای! این استفاده زیاد از این رنگها و نتها دلایل زیبا شناختی عمیقی دارد که اگر عمری بود در آن مورد هم می نویسم! :)
سجاد , May 30, 2004
- ديگه زدی تو گوش فيزيک و ميخوای ياور موسيقی رو استادش کنی آره موفق باشی ...
ناشناس , May 27, 2004
- dar edame bayad begam ke dalile estefade monghate az frequence ha dar moosighi inke ke ma gooshemoon oonghadr be andazeye cheshmemoon ghavi nist ke betoone binahayat note masalan beyne do va re ro tashkhids bede. foghesh 2 ya 3 ta fasele barash mafhoom bashe,,,,shenidan key bovad manande didan? pas in ghodrate moosigh dar bayane chizhast, va be hamin dalil ham kheiliha ghodrate darke moosighi ro nadarand....
babak , May 26, 2004
- bebin, ghaziye kheili sadast. aslan seda va noor har do yeki hastand, har do Moj(Wave) hastand. va hamoontao ke midoonid wave karesh jabeja kardane enerjie. va daraye do rokne asasie:1-toole moj, 2-basamad ya frequence. pas banabar in ertebat dadane noor va seda ham yek bahse ajibo ghrib va taze ham nist. seda moji hast ke dar madde montasher mishe, yani az noe amvaje maddi hast va baraye montasher shodan ehtiaj be mohite maddi (masalan hava) dare, vali noor az amvaje elektro meghnatis hast va ehtiaj be mohite maddi nadare. khob hala, cheshme ma ham yek teif va faseleye moshakhasi az amvaje noor ro mibine(dar estelah amvaje marei). in ghaziye dorost dar morede seda ham sadeghe. yani gooshe ma yek teif az sedaha ro mishnave. masalan ma sedaye khoffash ro nemishnavim...halachera ma masalan folan rang ro mitoonim be folan note nesbat bedim, dalilesh ine ke frequence oon rang va oon note, yeki hastesh, ya bar ham bakhshpazirand va inyeki kasri az oone. (mitoone ghaziye dar oktavhaye mokhtalef bashe). hala ina 2 tafavote bozorg ham ba ham daran va oon ine ke ma favasele frequence sedaharo ke dar estelah music be oonha note migim to besoorate monghate (ghat shode) dar moosighi dar nazar migirim. tori ke ghabele shomaresh hast va gooshe ma ham chandin oktav ro mishnave, pas banabar in tedade oktave zarb dar 12(nim pardeha) = yek adade sahih az frequence hayi ke mamishnavim.(albate dar iranian music ma 1/4 parde ham darim, vali baz ham farghi nemikone, ghabele shomaresh hast.) vali in dar halie ke ma ba cheshmhamoon bi nahayet rang ro mibinim va az ham ham ghabele tafkik nistand, yani bar akse music ke monghate boodand, dar noor ya naghashi peyvaste hastand. yani yek naghash bi nahayat rang ro estefade mikone, vali ye musician faghat chandin note khas ro ke ghabele shomareshe. (albate dar haghighat sedaha ham peyvaste hastand, vali man manzooram dar moosighi va nahveye estefadeye adami dar in zaminast). va hala tafavote dowwon ine ke frequence haye moosighi dar favaseli ghabele tekrar hastand yani be ebarati ma chandin note do, ya sol, ya fa# dar oktavhaye mokhtalef darim vali in dar halist ke ma dar rangha, az harkodoom fagaht yeki ro darim, agar frequence ra avaz konim, rang ham avaz khahad shod. be emarati ma az yek no narenji ya ghermez faghat YEki DARIM, VA GHABELE TEKRAR HAM NIST. SHAYAD IN GHAZIYE BASTEGI BE TAFAVOTE IN DO MOJ YANI MOJHAYE MADDI VA DIGARI MOJHAYE ELECTRO MEGHNATIS DASHTE BASHE. be har hal man fekr mikonam oon tasvir mitoone marboot be har no moosighi che classical va che modern dashte bashe, chon osoolan moosighi moosighist. va dar kheili jaha ham sabkhaye mokhtalef betore shaffaf az ham ghabele tafkik nistand. yani moosighihaye mokhtalef az ham joda nistand. faghat momkene az yek seri teknikhaya khoss dar ye moosighi bishtar az digari estefade beshe. va dar kol hame zir majmooeye yek chiz hastand.
babak , May 26, 2004
- موسيقی و نقاشی....اينکه چجوری می بينند يا چطوری می شنوند خيلی مهم نيست....چون در هر حال سليقه اييه...به نظر من يه آدمی که مياد و يه اثر هنری خلق می کنه فقط و فقط بايد به حس درونيه خودش توجه کنه بدون هيچ چهاچوبو قانونی....اصلا همينجوری يه سبک بوجود مياد...حالا اگه خواستند می تونن بعدش تئوری بنويسند...نمی تونيم کاملا تفسير کنيم، خوب چون نمی تونيم حس اصليمونو به زبون بياريم....تازشم بعضی چيزارو فقط می شه يه لحظه گرفتو يه لحظه فهميد....خلق هنر هم می تونه کاملا اتفاقی باشه....در کل:ما نمي تونيم موسيقي رو بطور كامل تفسير كنيم...البته که همينطوره....راستی در مورد عکس دومی: يه چيزی تو مايه های جاز می زنه...حرارت و انرژی از رنگهای گرمش اينو می گه!
sara , May 26, 2004
- man be fizik alaghe ziadi daram vali na nor bishtar electrisite, mitonid rabete fizike nor va fizike nothaye moosighi ro sharh bedid. rasti dige az pink neminevisid ? ba ejaze man chon site nadaram adress sit haye pink ro mizaram ta shayad morde estefade gharar begire. site vaghean khoobi dari.
pink_floyd_mad , May 26, 2004
- کودکی که به دنيا می آد در اولين قدم توجه خودش به صدا و نور رو کاملا نشون ميده ..با صدا بر می گرده ...به نور خیره میشه ..صدا و نور اصول اوليه در موسيقی و رنگ هستن..پس همه آدما به صورت غريزی و همزمان به اين دو اصل رو در هنگام تولد توجه دارن ...آقايی به اسم سيمون کوهن برای اولين بار روابطی بين صدا و رنگ دريافت ( البته به صورت علمی ) .اين فرد اومد و پرده های رنگی خاصی رو در يک اتاق قرار داد و يک اسپکتروم در اون اتاق قرار داد . افراد تحت آزمايش در برابر پرده های رنگی مختلف قرار می گرفتن و اولين کلمه ای که به ذهنشون می رسيد رو می گفتن ...بعد از يک آمار گيری دقيق متوجه شدند که فراوانی حروف کلمات در رنگهای مختلف کاملا قابل توجه هستن..يعنی در رنگهای مشخص دارای فراوانی حروف مشترک خاصی هستن. خوب اين نشون می ده که شايد بهتر باشه قضيه رو سر و ته نگاه کنيم..يعنی به جای اينکه به موسيقی رنگ رو نسبت بديم به رنگ موسيقی رو نسبت بديم ... يعنی رنگهای مختلف ،احساسات مختلفی رو برانگيخته می کنن ...