HarmonyTalk
home
About HarmonyTalkYour PostsJournal
an eight bar jazz progression
در ادامه صجت های مربوط به هارمونی که فکر کنم مرتبط ترین مطالب باتوجه به اسم این سایت میتونه باشه میخوام راجع به یک progression زیبای Jazz از آقای Bill Evans صحبت کنم. البته یقینا" بعدها راجع به خود ایشون هم خواهم نوشت. ایشون قطعه ای دارند به نام Walts for deby که در مقدمه این قطعه Jazz هشت میزان با این هارمونی به این صورت وجود داره :

| BbMaj7 | Bbm7 | F9 | Ab7 | DbMaj7 | DbMaj7 | C7 add 4 | C7 add 4 |

گوش کنید : audio.gif A progression from waltz for deby

حالا به این شکل نگاه کنید تا راجع به اون صحبتی داشته باشیم : wfdpp.bmp











خب قطعه توی گام فا ماژور هستش اما مقدمه با آکورد BbMaj7 شروع میشه. اولین حرکت هارمونیک از BbMaj7 به Bm7 هستش، اگه دقت کنید توی آکورد ها دو بخش پایینی و بالایی سر جای خودشون موندن و دو بخش وسطی نیم پرده حرکت کروماتیک به پایین داشتند. این نوع حرکت هارمونیک توی Jazz بسیار متداول هست یعنی شما آکورد خودتون رو نگه میدارید حالا هر چند بخشی که بخواهید سایر بخشها رو با حرکت کروماتیک بالا یا پایین میبرید. به این مطلب هم که قبلا" نوشته شده توجه کنید : Chromatic progression

حرکت بعدی از Bbm7 به سمت F9 هستش که کاملا" از روی دایره پنجم ها قابل توجیه هست و اینکه باس آکورد بجای فا، لا هست دلیلی جز این نداره که آهنگ ساز خواسته حرکت باس بدون پرش باشه و اصولا" Jazzist ها به حرکت باس به فاصله های کوچکتر بیشتر علاقه دارند.

خب حالا تفسیر حرکت از F9 به Ab7، اگر ساده نگاه کنیم آهنگساز باس آکورد رو نیم پرده پایین برده و به پایه Ab رسیده، گفتیم که Jazzist ها بطور متداول از این حرکت استفاده میکنند پس این حرکت کاملا" قابل توجیه هست ضمن اینکه این آکورد در حالت پایگی هستش. نت فا آمده در این آکورد فاصله ششم از پایه داره و برای دادن رنگ بیشتر هست و بس.

حرکت از Ab7 به DbMaj7 هم باز کاملا" طبیعی و عادی هست طبق همون دایره پنجم ها

اما حرکت از DbMaj7 به C7. اولا" add 4 چیزی بوده که توی نسخه اصلی من دیدیم که میتونسته نوشته نشه همونطور که در میزان چهارم ما add 6 داشتیم و آورده نشده بود. از اینکه بگذریم بریم سراغ هارمونی. چرا از Db به C آمدیم. دلیلش ساده است اما تفسیر مجاز بودنش رو شاید همه ندونند. خود این والس از فا ماژور شروع میشه پس باید سر میزان نهم هارمونی راحت به فا ماژور حرکت کنه بنابراین راحت ترین هارمونی قبلی میتونه C7 باشه چون نسبت به هم فاصله پنجم دارند.

اما حرکت از Db به C اولا" این حرکت کروماتیک هست و در Jazz زیاد استفاده میشه ثانیا" در گام دوماژور آکورد Tritone گام (بعدا" راجع به آن خواهم نوشت) که میتونه جای G رو بگیره Db هست و تمام. پس میبینید که به چه سادگی با دونستن قوانین هارمونی میشه شروع به تحیلی موسیقی آهنگسازان بزرگ کرد و در این راه مطالب بسیاری آموخت.

اینم چند جمله ملودی که من روی این progression زدم. audio.gif Just a jazz melody

June 14, 2004

نظرات شما
- کامران جان مطالب تئوریت واقا عالیه انگیزه آدم رو برای هر چه بیشتر یاد گرفتن هارمونی وکنترپوان 100 چندان میکنه و در ضمن با سعید جان هم موافقم
آرمین , June 14, 2004
- یک کار مهم علم اینه که مدل درست میکنه مدلها تو مقاطع مختلف زمانی باهم فرق میکنند. هارمونی هم به نوعی مدل هستش اینکه یک نوازنده اونو بفهمه یا نه ممکنه خیلی مهم نباشه. مدل به طراح کمک میکنه که طراحی کنه همین و بس...
ناشناس , June 14, 2004
- اينا که ساز ميزنن و نا اميد ميشن ديگه از ما ساز نزنها چه انتظاری ديگه ؟؟ من هيچی نفهميدم ...
sadaf , June 14, 2004
- هر وقت شما راجع به تئوری مینویسید آدم نا امید میشه با وجود اینکه سالهاست ساز میزینم احساس میکنم هیچی نمیدونم.
سعید , June 14, 2004