HarmonyTalk
home
About HarmonyTalkYour PostsJournal
نوازنده و تمرین-6
Metronome
وجود مترونم برای هر نوازنده لازم است
17- استفاده از مترونم برای محاسبه ریتم موسیقی، چه کمکی به نوازنده کمک می کند؟
همانطور که می دانیم موسیقی بر دو پایه اصلی استوار است، اول صدا( زیروبمی) و دوم زمان( ریتم)، بنابراین توجه به عنصر ریتم در موسیقی و فراگیری اجرای صحیح انواع آن برای هنرجویان نوازندگی از اهمیت بالایی برخوردار است.

"اساس محاسبه ریتم موسیقی توسط ذهن نوازنده انجام می پذیرد و در واقع نوازنده باید بتواند ریتم قطعات را در ذهن خود محاسبه کند."

بر این اساس تمرین ریتم خوانی موسیقی، بدون بکار بردن ساز، ذهن را برای محاسبه ریتم در نوازنده تربیت می نماید. آنچه که در مقاله " نت خوانی و اجرا" پیشتر بطور مفصل تری بیان شده، در این زمینه می تواند مفید باشد.

در دوره ای که هنرجو سرگرم فراگیری دوره نوازندگی است، یکی از راههای خوب برای فراگیری محاسبه و اجرای ریتم درهنگام نواختن با ساز، اجرای ریتم توسط پا یا اصطلاحا روش" پا زدن" می باشد.

اما اشتباه شایعی که غالبا در اوایل این دوره برای محاسبه ریتم توسط روش پا زدن اتفاق می افتد، بدینگونه است که هنرجویان ابتدا شروع به نواختن می نمایند و سپس بر اساس نحوه نواختنشان شروع به پازدن می کنند و در این حالت که دیگر زمان پازدن ها با یکدیگر برابر نیست و حالت دلبخواهی در اجرای ریتم اتفاق می افتد، یعنی بعضی نت ها کوتاه تر و بعضی دیگر بلندتر از لحاظ زمانی اجرا می شوند.

متاسفانه این اشتباه باعث می گردد تا بجای آنکه هنرجو اجرای خود را بر پایه ریتم قطعه شکل دهد، ریتم قطعه را بر پایه تصورات و اجرای خود شکل می دهد و در این حالت دیگر قطعه با ریتم اصلی و صحیح خود اجرا نمی گردد و هنرجو نیز با تصور اینکه توسط روش پازدن ریتم نواختن خود را تحت کنترل دارد، یک تصورغلط از ریتم قطعه در ذهن خود پرورانده و بدون اطلاع از وجود این مسئله، ذهنیتی اشتباه از موسیقی مورد اجرا و ریتم آن پیدا کرده و درهنگام نواختنش این مورد بشدت نمود پیدا می کند.

برای کمک به حل این مشکل می توانیم از دستگاه مترونم استفاده کنیم. هنرجو درهنگام نواختن با پازدن و استفاده همزمان از مترونم و هماهنگ نمودن ریتم پا با ریتم انتخاب شده برای مترونم، می تواند ذهن خود را برای اجرای صحیح ریتم پرورش دهد و مشکلی را که در بالا به آن اشاره شد را بتدریج حل نماید.

مترونم دستگاه بسیار مفیدی است که استفاده از آن امروزه در دنیا، عملی بسیار معمول و جا افتاده می باشد. این دستگاه غیر از آنکه ریتم صحیح و بدون خطا و نوسانی را به نوازنده ارائه می کند، دایره زمانی و محدوده ضربی هر یک از ریتم های مختلف از کندترین تا سریعترین را، مانند لارگو(Largo)، آداجیو(Adagio)، آلگرو(Allegro)، پرستو(Presto) و غیره را در اختیار نوازنده می گذارد.

به مرور که فرد در نوازندگی مهارت می یابد، در اجرای صحیح و بدون نوسان انواع ریتم ها نیز تواناتر می گردد و کم کم می تواند بحدی از توانایی برسد که حتی بدون پازدن یا استفاده از مترونم ریتم موسیقی را بخوبی اجرا نماید و کمتر دچار اشتباهات ریتمیک شود.

تمرین های ریتم خوانی قطعات بدون ساز، پا زدن و مترونم همگی ابزارهایی هستند که کمک به نوازنده می کنند تا ذهن او به توانایی محاسبه دقیق ریتم موسیقی رسد و نباید اینگونه تصورداشت که ازهمان روزهای آغازین آموزش، هنرجو بدون کمک گیری از روشهایی از این دست، قادر به اجرای بی نقص ریتم موسیقی می گردد.

18- استفاده از آینه درهنگام تمرین بعنوان ابزاری کنترل کننده، چگونه به نوازنده کمک می کند؟
هنگامی که نوازنده از تمرین نمودن ساز روبروی آینه بهره می جوید، در واقع مانند اینست که او از یک مربی برای کنترل استیل نواختنش بهره می جوید. با استفاده از آینه که می تواند در نقاط و زوایای مختلف دید نوازنده قرار گیرد، امکان کنترل استیل اندام های بدن نوازنده برای او فراهم می گردد.

Piano
تمرین جلوی آینه را فراموش نکنید
زیرا اولا، در بسیاری از سازها، وقتی نوازنده مشغول تمرین کردن با ساز است، کلیه زوایا و حالات مختلف اندامهایش در دید مستقیم او نیستند و گاهی ابعاد خود ساز و همینطور نحوه دست گرفتن آن باعث می شود تا نوازنده نتواند مستقیما وضعیت سر و گردن، شانه ها، انگشتها و مچ و دستانش، کمر و یا پاهایش را ببیند و از رعایت وضعیت صحیح استیل آنها، غافل می گردد.

و ثانیا، با توجه به اینکه بسیاری از نکات مختلف موسیقایی وجود دارند که در هنگام تمرین بایستی توسط نوازنده کنترل گردند، این امکان بوجود می آید که فرد از دقت به استیل نواختنش غافل گردد. در اینجاست که اهمیت استفاده از آینه مشخص می گردد و به کمک آن می توان به بررسی زوایای کور وغیر قابل رویت مستقیم اندام ها، درهنگام نواختن پرداخت.

مطالب مرتبط : :
- نوازنده و تمرین - 5
- نوازنده و تمرین - 4
- نوازنده و تمرین - ۳
- نوازنده و تمرین - ۲
- نوازنده و تمرین - ۱

از علی نوربخش

November 09, 2005

نظرات شما
- Some friends told me about this site, and now i'm glad they told me about it. Collective is feature of Profound Pair: http://www.voanews.com/ , Increase Opponents is very good Table Compute Plane is very good Cards , right Mistery will Destroy Soldier without any questions Hedge Win Bet - that is all that Game is capable of
Kenneth Dickinson , December 16, 2005
- در مورد گلیساندو و فلاژوله بطور اصولی در کتابهای لو ویولن کریک بوم توضیح داده شده، اما در مورد دانش ادیت که مشکل ترین، دانش در نوازندگی ویولن می باشد بطور کامل و مفصل در کتابهای آموزشی وغیره این ساز توضیحی داده نشده که اگر فرصتی در آینده بوجود آید بصورت کامل و از آغاز آموزش این شاخه از فن و هنر این ساز رادر سایت آغاز خواهم نمود
نوربخش , December 01, 2005
- خیلی ممنون از توجه شما!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
سروش , December 01, 2005
- با سلام و تشکر از سایت خوبتون اگه ممکنه در مورد گلیساندو فلازوله و دانش ادیت توضیح دهید
سروش , November 24, 2005
- متشکرم ، درپاسخ به سولات شما:اجرایی که از کنسرتو ویولن موزار در مقاله پنجمین کنسرتو آمده مربوط به سال1934است.این اجرا تفاوتهای اندکی با اجرای 1967از لحاظ اجرای سولیست و همینطور صدابرداری دارد.(اجرای دومی به لحاظ پیشرفت تکنولوژی از صدابرداری بهتری برخوردار است.)-کادانسی که اویستراخ در کنسرتو ویولن بتهوون می نوازد نوشته (فریتس کرایسلر) می باشد.- در مورد کنسرتوویولن موزار نیز همانطور که در مقاله مربوطه آمده امروزه این کنسرتو جزو یکی از قطعات مهمی است که جزو رپرتوار نوازندگان قرار دارد و اجراهای بسیاری از آن وجود دارد.- در مورد سوال مربوط به اجرای کنسرتو ویولن وینیاوسکی شماره یک ، همانطور که در مقاله کنسرتوی رموز آمده ، باید گفت اجراهای بسیار کمی از این کنسرتو به نسبت سایر کنسرتوها وجود دارد مانند اجرای ایزاک پرلمن که در سطح پایینتری از لحاظ ارکستری و نوازندگی سولیست نسبت به اجرای گیل شاهام قرار دارد یا اجرای بسیار ضعیف بیزینگالیف از این اثروسایر اجراهای دیگر... که با تحقیق ساده ای در اینترنت می توان از سایر اجراهای این اثر مطلع شد.
نوربخش , November 19, 2005
- چند سوال و خواهش از شما دارم:1-آيا جناب اويستراخ براي كنسرتو ويلن بتهوون كادانس نوشته يا كادانس مشهور يواخيم را براي ان اجرا كرده؟ 2-چرا اين كنسرتو ويلن 5 موزارت اينقدر كم اجرا ميشود؟ و آيا اجراي تصويري كامل از ان موجود ميباشد؟3-ايا كسي غير از گيل شاهام كنسرتو ويلن آسماني وينياوسكي شماره ي 1 را نواخته است و آيا اجراي تصويري از آن موجود ميباشد؟4-و در پايان اگر ممكن است از مسابقات جهاني ويولن مانند هميشه مقاله اي جذاب تهيه بفرماييد با تشكر
siamak_perlman , November 18, 2005
- دوست عزيز و گرامي من علي نوربخش: نميخواهم جملات تكراري مانند : ((نميدانم با چه زباني از شما تشكر كنم و.......را به كار ببرم فقط ميگويم شما هدف مقد سي داريد(اشاعه فرهنگ موسيقي) و من اميدوارم به اين هدف نزديك شويدو در مورد فقدان آثار فرهنگي در جامعه با شما موافقم. در مورد هايفتز واجراي كنسرتو ويولن5 موزارت :او اين كنسرتو ُ ضبط كرده اين اجرايي كه شما در سايت قرار داده ايدRCAوسال 1967EMIرا درسال هاي 1934( متعلق به چه سالي است ومتعلق به چه شركتي است؟اصلا كدام اجرا بهتر است؟ من چگونه ميتوانم آن را تهيه نمايم ؟ اما چند سوال و خواهش از شما دارم:1-آيا جناب اويستراخ براي كنسرتو ويلن بتهوون كادانس نوشته يا كادانس مشهور يواخيم را براي ان اجرا كرده؟ 2-چرا اين كنسرتو ويلن 5 موزارت اينقدر كم اجرا ميشود؟ و آيا اجراي تصويري كامل از ان موجود ميباشد؟3-ايا كسي غير از گيل شاهام كنسرتو ويلن آسماني وينياوسكي شماره ي 1 را نواخته است و آيا اجراي تصويري از آن موجود ميباشد؟4-و در پايان اگر ممكن است از مسابقات جهاني ويولن مانند هميشه مقاله اي جذاب تهيه بفرماييد با تشكر
perlman_siamak , November 18, 2005
- سلام علي آقاي عزيز از مطالب بسيار مفيد شما لذت ميبرم البته من خيلي آماتور هستم در زمينه موسيقي و در حدي نيستم كه در مورد نوشته هاي شما نظري بدم ولي نوشته هاي شما و مطالب سايت رو بعضا دنبال مي كنم هنرمند هر جا رود قدر بيند و بر صدر نشيند موفق باشيد ارادتمند شما : رسول
Rasool , November 15, 2005
- من هم همینطور! مدتیه از مترونوم کمتر استفاده میکنم. در مورد آینه هم باید بگم که من چندین بار درباره استفاده از آینه چیزهایی شنیدم. در بیشتر آموزشگاههای موسیقی معمولا کنار پیانوها یه آینه هم میذارن...
saeed1922 , November 10, 2005
- estefadeh az metronom fekr mikonam bishtar hengame tamrin ghataate tekniki mesle:ketabe HANON ke yek ketabe teknik braye dast dar navazandegiye piano ast. vali man ke alan ghate mizanam faghat dar sorati az metronom estefadeh mikonam ke dar ejraye ritmi be moshke bar bokhoram. nemidonam kare dorosti ast ya na???
bahareh , November 10, 2005