HarmonyTalk
home
About HarmonyTalkYour PostsJournal
7th Chords
خب راجع به آکوردهای 6 قبلا" صحبت کردیم. آکورد بعدی که میشه راجع بهش صحبت کرد آکوردی که همه ما اونو خوب میشناسیم. یعنی آکورد 7. یک نوازنده Jazz بندرت یک آکورد سه تایی ساده رو میزنه و حد اقل کاری که میکنه بدون شک اونو هفتش میکنه. حالا بسته به اینکه حال و هوای موسیقی چی باشه فاصله هفتم بزرگ یا کوچک به آکورد سه تایی ساده اضافه میکنه. البته قبلا" در مطلب آكوردهاي هفتم ساده شده اشاره ای به نحوه استفاده از این آکوردها داشتیم ولی اون فقط بحث voicing آکورد بود. اینجا کمی بیشتر راجع به خودشون صحبت خواهیم کرد. به این شکل نگاه کنید .

C-CMaj.JPG

میزان اول یک آکورد ساده ماژور هست. که اگه دقت کنید براساس دو تا فاصله یکی سوم بزرگ و یکی سوم کوچک درست شد. حالا اگه بیاییم در انتهای این آکورد یک فاصله سوم بزرگ اضافه کنیم یک آکورد هفت بزرگ مثل CMaj7 ساخته میشه. به این فایل midi که این دو آکورد رو زده با دقت گوش کنید: audio.gif C-CMaj7

اگه خوب گوش کرده باشید سادگی و صداقت آکورد ماژور رو راحت میشه حس کرد. (آکورد ماژور ساده منو همیشه یاد موتزارت میندازه!) اصلا" حس دروغ گفتن به آدم نداره، اما بر عکس یک آکورد ماژور هفت بزرگ آدم رو رو هوا نگه میداره، یه جوری تکلیف آدم باهاش معلوم نیست که دلیلش رو در انتهای مطلب آوردم. شما تو اغلب آهنگ های cool jazz میتونید این آکورد رو بشنوید. اما آکورد بعدی که به ندرت در غیر از موسیقی Jazz از اون استفاده میشه.

Cm-CmMaj.JPG

آکورد مینور هفت بزرگ هست. کافیه که به انتهای یک آکورد مینور نتی رو با فاصله سوم بزرگ اضافه کنید. به این شکل دقت کنید و به این فایل midi هم گوش دهید : audio.gif Cm-CmMaj7

گفتیم این آکورد رو بندرت جایی بجز Jazz میشه شنید. البته دلیلش رو نمی دونم که چرا زیاد از این آکورد استفاده نمیشه ولی کم و بیش قطعاتی رو در Jazz دیدم که از این استفاده میکنند. بازهم ازتون میخوام ببینید که این فاصله سوم بزرگ که به انتهای آکورد اضافه میشه چگونه عظمت یک آکورد مینور رو زیر سئوال میبره.

C-C7.JPG

آکورد بعدی که باید راجع بهش صحبت کنیم آکوردهای هفتم کوچک هست که شاید بشه گفت از هفتم های بزرگ بیشتر کاربرد داره. اگه به انتهای یک آکورد ماژور یک فاصله سوم کوچک اضافه کنید آکورد ماژورهفت درست میشه. بندرت از اصطلاح هفتم کوچک استفاده میشه و همون دوماژور هفت به معنای این آکورد هست. گوش کنید : audio.gif C-C7 به مراتب از آکورد ماژور پر رنگ تره ضمن اینکه اون حالت روی هوا بودن رو نداره. دلیلش هم اینه که در Maj7 یک فاصله نیم پرده ای داریم که یک جور حالت نا مطمئنی و نیاز به حل شدن ایجاد میکنه ولی در 7 فاصله به یک پرده تبدیل شده و کاملا" ثابت هستش.

Cm-Cm7.JPG

و بالاخره آخرین آکوردی که امروز راجع بهش صحبت میکنیم. مینور هفت هست مثل Cm7. در اینجا هم باید بگم ساده ترین راهی که میشه یک آکورد مینور رو در Jazz رنگ آمیزی کرد اضافه کردن هفتم کوچک به اون هستش. به این شکل نگاه کنید، کافیه که یک فاصله سوم کوچک به انتهای آکورد مینور اضافه کنید، نتیجه این به اینصورت میشه : audio.gif Cm-Cm7 افزودن هفتم کوچک به هیچ وجه ثبات آکورد مینور رو برهم نمیزنه فقط کمی آکورد رو کش میده.

- هنگامی که راجع به آکوردها مینویسم از اصطلاحاتی استفاده میکنم که شاید کمتر توی موسیقی اونها رو شنیده باشید مثل "رنگ"، "حالت ثبات"، "روی هوا بودن آکورد"، "حالت کشیده شدن"، "عظمت" و.... واقعیت اینه که موسیقی رو هم باید با همین زبان فارسی تفسیر کرد پس بتدریج باید حس و کاربرد این مفاهیم روزمره زندگی رو در موسیقی پیدا کنیم و درک مشترکی از اونها بدست بیاریم، فعلا".

June 21, 2004

نظرات شما
- ديروز يادم رفت اينو بگم ما از آکورد هفت توي موسيقي پاپ ايراني معمولا؛ تو آخر يک سري آکورد وقتي ميخواهيم به آکورد پايه بيايم استفاده ميکنيم. مثلا Am , Dm , E7 , Am
saeed , June 22, 2004
- rast gofti. chord haye 7 va dar kol moosighiye jazz hamchin ye joorayi roo-rast nistan va hamchin adamo rooye hava nigah midaran...che estelahe jalebi... chon badesh mikhan karhayi ro anjam bedan ke ba baghiye karha fargh dare. ye joorayi mesle gool zadane shenavande mimoone. yani yek harfe jadid ro sge shoma bedoone moghadame be kesi bezani, momkene shokke beshe, ya hatta eteraz ham bokone. vali vaghti ba siasat va moghadame chini jolo beri ghabool mikone! moosighiye jazz ham dar vaghe yek hamchin kario anjam mide, yani bestar ro hamchin baraye taghir faraham mikone ke adam aslan motevajjehe taghiresh nemishe. har chand ham taghir kolli va jadidi bashe...man fekr mikonam in kolle elme teory hast...albatte be ezafeye technichs dar moosighi ke oon ro hich karish nemishe kard joz tamrin va shenidane ziad. dar in mored gooshe ensan bayad az nazare shenide ha ghani bashe va faghre shenavayie music nadashte bashe... this is the power of real music and jazz
Babak , June 22, 2004
- بنظر میاد که این هارمونی رو فقط پیانیست ها و یک کمی هم گیتاریست ها میفهمند. ما باید بریم دنبال یک شغل آبرومند
امیر , June 21, 2004
- باید اونقدر با موسیقی قاطی بشیم و در اون غرق بشیم که بشه اونو فهمید و از لغات روزمره برای تشریح اون استفاده کرد. فقط ممکنه که برداشت ها یکی نباشه، یه چیزی از نظر یکی گرم باشه و از نظر یکی دیگه سرد. درست میگم؟
سعید , June 21, 2004