HarmonyTalk
home
About HarmonyTalkYour PostsJournal
یکی دیگر از قوانین وصل آکوردها
به این شکل نگاه کنید و ببینید که آیا میشه همه وصل های آکوردهای اونو با دایره پنجم ها توجیه کرد؟ نه نمیشه. چرا شو خودتون پیدا کنید ولی الان می خوام یکی از راه های متداول وصل آکوردها رو که تقریبا" در هارمونی تمام سبک های موسیقی مجاز هست رو اینجا شرح بدم.
join-exam.JPG


گوش کنید :

audio.gif C,Am,F,D,G7,E7,G,Em,C

از آکوردهای ساده سه بخشی شروع میکنیم، منظورم آکوردهای ماژور یا مینور نیست منظورم voicing هاسی هستش که از سه نت تشکیل شده باشه،

C-Am.JPG
شکل مقابل آکورد ساده دو ماژور رو نشون میده. راه کار اینه که در یک آکورد یا voicing سه بخشی بیاییم دو بخش رو ثابت نگه داریم و یک بخش رو حرکت بدیم. اینکار برای نوازنده های پیانو وکی برد خیلی محسوس هست و راحت میتونند اونو حس کنند. چون در 90 درصد اوقات دو تا انگشت روی کلاویه ها ثابت میمونه ویکی حرکت میکنه. خب اول بیاییم نت بالا یی در آکورد دو ماژور یعنی سل رو حرکت بدیم به سمت بالا یعنی لا. اینطوری میشه audio.gif C-Am . خوب دقت کنید که نت های دو و می ثابت موندند و نت سل حرکت به سمت بالا کرده.

C-Em.JPG
مثال دیگه شکل روبرو هستش. همون آکورد دو ماژور رو داریم که اینبار بخش پایینی اونو حرکت دادیم و به آکورد می مینور میرسیم. دقت کنید که این کاملا" منطقی که چون حرکت موازی انجام نمی دیم به آکوردهایی میرسیم که در وضعیت پایگی نیستند و اغلب معکوس میشوند. گوش کنید audio.gif C-Em



Dm-F.JPG
خب طبیعی هستش که لزومی نداره آکورد اول حتما" ماژور باشه. بیایین یک مثال از یک آکورد مینور داشته باشیم مثل Dm یعنی ر، فا و سل. دو بخش اول رو ثابت میگیریم و بخش بالایی رو تنها نیم پرده بالا میبریم به آکورد فا ماژور میرسیم. اینهاش گوش کنید audio.gif Dm-F . دقت کنید که محدودیت خاصی روی حرکت بخش غیر ثابت نداریم و بسته نوع و سبک موسیقی ای که در اون کار میکنیم ممکن که پرشهایی رو برای قسمت حرکت کننده مجاز یا غیر مجاز بدونیم.

G-Gaug.JPG
مثال بعدی یک کمی غیر عادی تره ولی تو موسیقی امروز کاربرد زیادتری داره چون آکورده ماژوری هستش که قسمت بالایی اون نیم پرده حرکت کروماتیک به سمت بالا میکنه. گوش کنید audio.gif G-Gaug . در واقع حالت افزوده پیدا میکنه. اگه دقت کنید میبنید که خیلی از حرکت های هارمونیک رو میشه با بیش از یک قانون توجیه کرد. مثلا" همین حرکت اخیر رو در نظر بگیرید، قبلا" توی یکی از بحث ها داشتیم که میشه یک بخش (بخصوص باس) رو بصورت کروماتیک حرکت بدیم. اینجا رو بخونید : Chromatic progression

June 28, 2004

نظرات شما
- اینکه اول مدل هارمونی بوده بعد از روش مردم یادگرفتند یا برعکس رو میشه خیلی راجع به هش حرف زد. اگه یادم نره حتما" یک روز اینکا رو خواهم کرد. اما من فکر کنم واقعیت چیزیه که هست و ما چه حسی یادش بگیریم و چه مدل بسازیم به یک نتیجه میرسیم. قبلا" توی یک سری مطالب راجع به فیزیک موسیقی صحبت هایی کردیم. پشت همه این آکوردها فیزیک هستش و من فکر میکنم و این مدل ها عین مدل های فیزیکی هستش. شما اول میبیند که یک سیب از درخت میفته پایین بعد دنبال دلیلش میگردید قانون جاذبه کشف میشه و بعد این قانون رو صد جای دیگه استفاده میکنیم. در باره ارسال مطلب من خوشحال میشم که دوستان مطالب خودشون راجع به موسیقی رو بفرستند تا همه راجع به اون بدونند و نظر بدند. بزودی یک قسمت اضافه خواهم کرد.
, June 29, 2004
- be nazare shoma bad az inke adam mibine in raveshe vasl khosh sedas mire formul barash dar miare ya aval formul dar miad vad bad navazandeha estefadeh mikonand
amir , June 28, 2004
- آقا باز شما حال ما رو گرفتی، شوخی کردم. من یک سری فرمول دارم راجع به عوض کردن آکورد تو گیتار اگه بفرستم تو سایت میذاریدش ?
سعید , June 28, 2004
- سلام دوست خوبم. اگه تو صفحه اول، اون بالا سمت راست قسمت categuries رو نگاه کنی در قسمت تئوری مطلب راجع به هش هست تحت عنوان "از چه آکوردي به چه آکوردي بريم". اینجا رو هم نگاه کن http://www.harmonytalk.com/archives/000017.html و http://www.harmonytalk.com/jazztheory.html
کامران , June 28, 2004
- سلام عزیز برادر مطالب خوبی مینویسی ولی یه خواهش دارم لطفا یه توضیح در باره این دایره پنجمها بده و بگو منظورت چیه؟ آخه ما این دایره رو توی قرار دادن علامتهای عرضی بعد از کلید سل برای مشخص کردن گام استفاده میکردیم به هر حال برای اینکه زیاد حرف نزنم خواهش میکنم یه توضیح راجع به این دایره پنجمها و ربطش به وصل آکوردها بده لطفا به بعد موکولش نکن توی همین commet یه چیزی بنویس ممنون
رامین , June 28, 2004