HarmonyTalk
home
About HarmonyTalkYour PostsJournal
آکوردهای sus (قسمت اول)

gsus.gif
آکورد Gsus یا همان G/F

به روایتی دوک الینگتون جزو اولین کسانی بوده که از آکوردهای Sus از سال 1930 استفاده میکرده. اما استفاده متداول از این آکوردها از سال 1960 شروع شد. در آن زمان نحوه استفاده از آکوردهای Sus به اینصورت بوده که بخش باس (مثلا" دست چپ پیانو) نت پایه آکورد را می نواخته و بخش بالایی (مثلا" دست راست پیانو) یک پرده بالاتر یک آکورد ماژور می گرفته، تعجب نکنید نتیجه همان آکورد Sus میشه. به این شکل توجه کنید که در اون آکورد Gsus به آکورد CMaj7 حل شده. البته این آکورد رو بعضی ها به F/G هم تعبیر میکنند.



sus-t.gif
حل فاصله چهارم آکورد Sus

دلیل اینکه چرا آکورد دست راست یعنی F را در حالت پایگی نیاوردیم این هست که حس به تاخیر افتادن در آکوردهای Sus وقتی کاملتر میشه که بعد از نت پایه که در اینجا سل هستش، نت فاصله چهارم شنیده بشه. یعنی نت دو، بنابراین بهتر این بود که آکورد F رو بصورت معکوس استفاده کنیم تا نت دو پایین تر از سایر نت ها باشه.

نکته جالب اینکه چهارم آکوردهای Sus در گذشته روی فاصله هفتم همان پایه حل میشد یعنی Gsus به G7 (منظور حرکت دو به سی در این تغییر آکورد هست) و سپس به هر آکورد دیگر مثلا" CMaj7. اما امروزه آکوردهای Sus به تنهایی بدون این حل استفاده میشوند و حس شناور بودن به شنونده دست میدهد.

July 03, 2004

نظرات شما
- آرمین عزیز ازت خیلی ممنونم لطف داری، باید بگم که همه آکوردها یک تاریخپه پیدایش و فرم رشد voicing دارند فرم اولیه آکوردهای sus به نقل از کتاب The Jazz Piano Book از Mark Levine پیدایش صورت اولیه آکودر sus رو اینطوری بیان میکنه. سعی میکنم خیلی زود در post های بعدی مطلب رو ادامه بدم و به نتیجه هایی که امروز مرسوم هست برسونم.
کامران , July 04, 2004
- سلام دوست عزیز در رابطه با آکوردهای sus باید بگم تا جایی که من میدونم دو نوع آکورد sus داریم sus2 و sus4 که در جرگه آکوردهای 3 صدایی قرار میگیرند حالا در آکوردهای Gsus4 و Gsus2 نت D نقش اصلی رو بازی میکنه به طور مثال در آکورد Gsus4 نتهای G و C و D وجود دارن در حالی که در شکل اول نت D اصلا وجود نداره در واقع شما آکورد FM7 9 (یانهم بزرگ با هفتم بزرگ) رو نوشتی که فاصله هفتمش رو حذف کردیدکه به این ترتیب تبدیل به آکورد F9 شده است فکر نمیکنم این نتها آکورد Gsus رو تشکیل بده در مورد شکل دوم هم باید بگم تا جایی که من میدونم در آکورد G7 نت A وجود نداره در حالیکه شما در شکل دوم این نت رو قرار دادی حالا شما اگر نت D به آکوردی که نوشتی اضافه کنی آکورد تبدیل به نهم نمایان خواهد شد در واقع چیزی که نوشته شده به نظر من آکورد G7 9 هستش(یا نهم نمایان)که این بار فاصله پنجم رو حذف کردی( یعنی نت D )نه آکورد G7 چرا که آکورد G7 فاقد نت لا میباشد. نمی دونم شاید من اشتباه میکنم ولی چیزی که به من گفتن و من یاد گرفتم این بوده.در ضمن دوباره بهت خسته نباشید میگم چون سایتت خیلی خوب و مفیده و باعث میشه آدم دوباره سری به کتابهاش بزنه و مطاله کنه.قربانت آرمین
آرمین , July 04, 2004
- این یک تست کامنت هست...
kamran , July 04, 2004
- Dude, I just visited your Jazz.ir and it is great though your English writing has many mistakes. take care,
Alireza , July 04, 2004
- Dude, I always enjoy your work. sorry for not visting you. I am going to add your weblog to my friends. regards,
Alireza , July 04, 2004
- a beutiful technic
babak , July 04, 2004
- vaghean in harfa mafhoom ya mani dare, manzooram ine ke shoma dark mikonid ke in harfha va formol ha chie
, July 03, 2004
- آکورد sus در گیتار ریتم هم زیاد کاربرد داره، تو خیلی از ترانه های خوب پاپ قدیمی از این آکورد استفاده میشه، البته واقعیت اینکه این بحث های فنی آکورد رو من نمی دونستم.
سعید , July 03, 2004