HarmonyTalk
home
About HarmonyTalkYour PostsJournal
آکوردهای sus (قسمت دوم)

|| Cm7 | AbMaj7 | Gsus | Cm7||
|| Cm7 | AbMaj7 | Gsus | Cm7||

در ادامه مطلب مربوطه به آکوردهای Sus اول به این Improvise روی این توالی آکورد که تکرار میشه توجه کنید تا بعد بحث رو راجع به آکورد های sus ادامه بدیم. بخصوص دقت کنید که وقتی هارمونی روی Gsus میره چقدر احساس نزدیک شدن به یک نتیجه اما با تشنج و نوعی احساس ناراحتی در جملات ملودی به آدم دست میده. (توی پرانتز به نکته ای میخوام اشاره کنم و اون اینکه موسیقی Jazz آزادانه اجازه میده تا آدم احساس لحظه ایش رو هنگام نواختن بیان کنه و این یعنی خیلی!) Audio File Cm7-AbMaj7-Gsus

اول از همه بگم که در موسیقی Jazz نوازنده توی رنگ آمیزی آکوردها آزاده و به جرات میشه گفت که هر کاری میتونه با آکورد های بکنه تا اونجا که آکوردهای آزادی بنام Alterated داریم. نوع آکوردهای sus ای که در Jazz استفاده میشه پر رنگ تر از موسیقی pop هست نکته ای که دوست خوبمون آرمین در یادداشتی که روی مطلب قبلی گذاشته بود به اون اشاره کرد.

G sus
G sus

گفتیم که صورت کلی یک آکورد sus مانند Gsus به این شکل هست. که اگه بخواهیم این آکورد رو بصورت slashed chord بیان کنیم میشه اونو به F/G بیان کرد. ممکن شما تو قطعات مختلف آکوردهایی بنامهای Gsus4 یا Gsus2 و یا حتی Dm7/G بر بخورید، واقعیت این هست که همه اینها از همون خانواده Gsus ای هستند که شما اونو در شکل میبینید، کاملا" بستگی به voicing ای داره که انتخاب میشه. مثلا" اگر نتهای G , C , D برای نواختن انتخاب بشند خیلی ها این آکورد رو Gsus4 مینامند یا اگر G , A , D انتخاب بشند Gsus2 و ... . دقت کنید که آکورد Dm7/G تفاوت چندانی با اون آکوردF/G که قبلا" توضیح دادیم نداره کافیه معکوسی از آکورد Dm7 رو انتخاب کنیم که نت پایینی اون C باشه و روی باس G آکورد رو بزنیم.

G sus
G sus



موسیقیدان های Jazz موضوع رو خیلی راحت تر (و شاید از نگاهی پیچیده تر) می گیرند اونها voicing های به ظاهر بد صدایی رو هم از این Gsus درست میکنند، مثل شکل روبرو!!!





July 07, 2004