HarmonyTalk
home
About HarmonyTalkYour PostsJournal
هارمونی یکی از کارهای التون جان
احتمالا" آهنگ Your Song از التون جان رو شنیدید، اگه نه، قسمتهایی از اونرو میتونید در انتهای مطلب قبلی گوش کنید. هارمونی کارهای John اغلب خیلی هم ساده و پیش پا افتاده نیست یکی از اونها همین آهنگ Your Song هست. هارمونی این آهنگ رو من اینجا آوردم و خیلی ساده با پیانو زدم، به اون گوش کنید و یک نگاهی هم به شکل بیندازید تا راجع به اون صحبتی داشته باشیم. البته دو میزان ملودی اول آهنگ رو هم در انتهای مطلب آوردم به اون هم توجه کنید. audio.gif Your Song progressin


Your Song chord progression

از سر کلید ها معلومه که گام Eb ماژور برای کار انتخاب شده، البته همیشه سر کلید این موضوع رو نشون نمیده ولی در کارهای مدال معمولا" میشه به سر کلید اعتماد کرد. حالا اینکه چرا گام رو C مینور نگرفتیم دیگه از روی وضوح پررنگ تر آکورد Eb در ابندای موسیقی و نیز وجود آکورد پنجم گام Eb ماژور در انتهای برگشت موسیقی میشه این نتیجه رو گرفت.

حرکت از Eb به AbMaj7 کاملا" مجاز و صد البته خوش صدا هست. اصولا" در وصل آکوردها، هرچه دو آکورد نت مشترک بیشتری داشته باشند وصل راحت تر توسط گوش هضم میشه. این به این معنی نیست که اگه نت مشترک نداشته باشند وصل بد صدا هست، بلکه این حالت رو داره که تعدد نت های مشترک تکلیف رو در خوش صدا بودن وصل بیشتر روشن میکنه. نکته شاید یک کمی غریب وصل AbMaj7 به Bb/D هست، درجه چهارم هر گام از ارزش و اهمیت خاصی برخوردار هست. راجع به اون بعدا" صحبت میکنیم، مختصر بخوام بگم اینکه آکوردهای درجات IV ، I و V مهمترین عوامل تثبیت گام هستند، شما با همین سه آکورد میتونید به تمام نت های گام برسید. خلاصه اینکه توالی آکورد I-IV-V یک مسئله خیلی طبیعی و خوش صدا هست که در اینجا بصورت Eb-AbMaj7-Bb/D رخ داد. چرا باس آکورد آخر رو روی D بجای Bb آمده؟ برای اینکه وصل به Gm بهتر انجام بشه چون نت D پنجم گام Gm هست.

وصل Gm به Cm هیچ مشکلی نداره چرا که هم نت مشترک دارند و هم نسبت پنجمی. میزانهای سوم و چهارم آکورد Cm با یک باس کروماتیک به AbMaj7 رسیده که در مطالب قبل راجع به وصل کروماتیک آکورد ها صحبت کردیم اینجا بود Chromatic progression اصلا" مشکل خاصی نداره البته نه برای هر سبکی از موسیقی، اگه به این دو میزان گوش کنید میبیند که این روش وصل Cm به AbMaj7 در طول دو میزان چقدر جذابیت داره و آدم رو میکشونه تا به آکورد مقصد برسونه.

از AbMaj7 به Eb چون هم نت مشترک دارند هم حرکت از درجه چهارم به اول هست جای سئوالی باقی نمیگذاره. فقط میشه پرسید که چرا باس روی Bb اومده، جواب خاصی نداره سلیقه بوده و از پنجم گام استفاده کرده، در ضمن با اینکار آکورد فوق نوعی حالت و هوای Bbsus هم داره. وصل بعدی به Bb هست یعنی از درجه یک به پنج که وصلی کاملا" مجاز و خوش صدا هست. برای وصل Bb به Cm در میزان بعدی از یک حرکت کروماتیک استفاده شده که در عین حال هارمونی رو اول به پنجم بزرگ Cm میبره و وصل به Cm رو بسیار رضایت بخش میکنه. این تکه رو دوباره گوش کنید و بیشتر به اون دقت کنید، حتما" متوجه خواهید شد که چرا من از لغت رضایت استفاده کردم.

وصل بعدی وصل Cm به Eb که راجع به اون در بالا توضیح دادیم. میمونه وصل درجه I به II. راجع به این وصل هم بزودی صحبت میکنم توالی آکورد I-II-V-I یکی از متداول ترین progression هایی هست که در تمام سبک های موسیقی از اون استفاده میشه و جای اشکالی در اون نیست که از Eb به Fm7 بریم. Fm7 به Ab هم سه نت مشترک دارند مشکلی نداره و حرکت بعدی از IV به V هست که صحبت کردیم و مجاز هست. sus کردن آکورد Bb در انتها برای زیبایی و بازی با احساس مخاطب هست، ایجاد نوعی حس خاص که ملودی و متن ترانه میتونه به هارمونی این حس رو تحمیل کنه. ملودی دقیقا" لحظه ای قبل روی نت Eb بوده و اگه به متن آهنگ توجه کنید میخواد به نوعی احساس خواهش یا تمنا رو نشون بده (... درسته من پول ندارم اما اگه یک خونه بزرگ بخرم و .... میتونیم باهم در اون زندگی کنیم و ....) که این آکورد sus برای القای این حس بسیار کمک میکنه.


Your Song first 2 measures melody

راستی اینهم ملودی اول موسیقی که در عین سادگی زیباست دقت کنید فقط بازی با نت های آکوردها هست و یکی دو تا نت خارج آکورد در کل بیشتر توی اون نیست. نتیجه ای که میشه گرفت اینکه به تدریج میتونیم قوانین وصل آکورد ها رو بشناسیم و یاد بگیریم، بعد از مدتی میبینیم که خیلی راحت میتونیم آکوردهایی رو کنار هم بگذاریم که وصل خوش صدایی داشته باشند. در عین حال با تحلیل کار بزرگان موسیقی میشه به ظرافت هایی که قانون و مقررات خاصی هم برای اونها تدوین نشده دست پیدا کنیم، اینها تجارب ارزنده ای هستند که جز با مطالعه در هارمونی و ملودی موسیقی این افراد نمیشه به اونها دست پیدا کرد، موفق باشید.

July 13, 2004

نظرات شما
- آرمین عزیز، از لطفت خیلی خیلی سپاسگذارم ...
کامران , July 14, 2004
- من هم از اين آهنگ لذت بردم و هم از رديف اکوردهاي اين آهنگ که شرح دادي بي صبرانه منتظر تحليلهاي بعدي هستم بخش تحليل از بخشهاي مورد علاقه منه و به اين کار عشق ميورزم ولي هنوز تا در اون تبحر پيدا کنم راه زيادي دارم که اين مطالب در اين راه به من و امثال من کمک ميکنه در پايان از اينکه موزيسين هاي موفق چند دهه اخير رو معرفي و بعضي آثارشون رو تحليل ميکني ازت تشکر ميکنم و از خدا ميخوام بهت سلامتي و انرژي بيشتر بده تا بتوني حالا حالا ها مطلب بنويسي و به ما در رسيدن به چيزي که عاشقش هستيم کمک کني قربانت آرمين
آرمين , July 14, 2004
- piano ham khoob mizani ha khoob
, July 13, 2004
- جالبه هست که به ظاهر چقدر ساده میشه هارمونی قطعات رو تفسیر کرد. کاش ما هم بلد بودیم :(
امیر , July 13, 2004
- http://www.tabrizinfo.com/tabriz/mashahir/aslaniyan.htm / ولی توضیحش کامل نیست کارهاشون رو از کجا میشه شنید؟
saleh , July 13, 2004
- این مطلب رو باید از قسمت قبل بخونم ... راستی راجع به ملیک اصلانیان و هوشنگ استوار خیلی دوست دارم بدونم تا جایی که یادم میاد چیزی راجع بهشون ننوشتید. نه؟
saleh , July 13, 2004