HarmonyTalk
home
About HarmonyTalkYour PostsJournal
Air on G string

J.S Bach statue
مجسمه یاد بود باخ در لایپزیک

یوهان سباستین باخ (1750 – 1685) یکی از زیباترین قطعاتی که تاکنون در موسیقی بوجود آمده رو بین سالهای 1722 تا 1723 بنام Air on G String خلق کرد. نسخه اصلی این قطعه زیبا برای دو ویلن، یک ویولا و یک کانتینو (سازی که معمولا" باس میزند) مانند ویلن سل نوشته شده است. به قسمتهایی از این قطعه گوش کنید تا صحتب رو ادامه بدیم. نسخه کامل موسیقی این قطعه با کیفیت نسبتا" خوب و نت موسیقی آنرو میتونید از قسمت pdf & music بردارید. J.S. Bach, Air on G String audio file

در سال 1717 از طرف دربار پرنس Leopold که در 30 کیلومتری شمال شهر لایپزیک قرار داشت پیشنهاد کاری به باخ میشه و از آنجایی که باخ تا قبل از این در کنار خاندان دوک ویلهم آگوست به کار موسیقی مشغول بود و رضایتی از این شغل نداشت خیلی زود این پیشنهاد رو میپذیره. بخصوص که در آخرین روزهای کاری باخ در کنار این خاندان، دوک رهبری ارکستر بزرگ خودش رو به شخص دیگری بنام ارنست گوستوس داده بود.

بالاخره پس از کشمکش های زیاد باخ توانست کار قبلی را رها و به دربار لئوپولد بره. این تغییر شغل تغییرات زیادی در زندگی او بوجود آورد؛ اول اینکه بتدریج از موسیقی کلیسا دور شد و دوم اینکه کار رهبری ارکستر برای او درآمد بیشتری به همراه داشت چیزی که او همیشه دنبالش بود. خود پرنس لئوپارد در ارکستر نقش نوازندگی ویولا را بر عهده داشت، این بود که دستور ساخته شدن چهار سوئیت ارکسترال به باخ داده شد. به روایتی شروع جدی اینکار از سال 1722 بود و سومین سوئیت به شماره 1068 بود که اواخر سال 1722 و اوایل سال 1723 به پایان رسید. بعد ها 36 میزان از موومان دوم این سوئیت بنام Air on G String معروف شد یعنی همین قطعه ای که شما چند لحظه پیش به اون گوش دادید.

نسخه اصلی سوئیت 1068 شامل سازهای بادی مانند ترمپت و ابوا و حتی سازهای کوبه ای مانند تیمپانی هم بود که در تنظیم های بعدی فقط سازهای زهی باقی ماندند و نتیجه آن شد که امروز ما آنرا بنام Air باخ میشناسیم.

این موسیقیدان بزرگ واقعا" هنر کنترپوان رو به اوج خودش رسونده بود. وقتی دارید به موسیقی گوش میدید بدون اینکه کوچکترین لغزش ذهنی پیدا کنید میتونید بسته به درجه تجربه شما در گوش دادن به موسیقی بسادگی دو یا سه و حتی چهار قسمت موسیقی رو به راحتی درک کنید و نیز میتونه هر پارت رو جدا دنبال کنه، چیزی که در موسیقی امروز بندرت میشه از اون سراغی پیدا کرد. یکبار دیگه به موسیقی گوش کنید و به حرکت های ویلن سل در قسمت باس دقت کنید و ببینید که چه ثباتی توام با آرامش به انسان القا میکنه.



مطالب مرتبط :
Prelude
یک اجرای خوب از Ave Maria
گوشهای دقیق باخ
يکصد سال گمنامي

July 24, 2004

نظرات شما
- به نام خدا سایت شما بسیار زیباست و من هر روز به آن سر می زنم.بخصوص بخش موسیقی کلاسیک برای شما آرزوی موفقیت وبهروزی دارم.
Shahrokh Rezaei , August 29, 2004
- بنظر من موسیقی باروک به نوعی با ویلن آمیخته شده، با وجود اینکه موسیقی در اون زمان در کلیسا بوده و با ارگ بیشتر کار میشده. نظر شما چیه؟
امیر , July 25, 2004
- سلام كامران جان خوبي ؟ من واقعا از بابت بدقولي كه كردم عذر خواهي مي كنم . من آدم بدقولي نيستم ولي زندگيم بقدري تو اين چند وقته بهم ريخته كه حتي 6 ماهه كه حامد رو هم نديدم !!! خيلي دوست دارم ببنمت و حتما ترتيبي مي دم كه ديگه بدقول نشم و بتونم سر قرارم حاضر بشم ! نمي دوني براي من چقدر سخته كه تو فكر كني من بدقولم ولي تقصير خودمه و عذر خواهي مي كنم . اما در مورد باخ بزرگ !! اين قطعه فوق العاده اس ! بايد شنيد و لذت برد و درست و حسابي فكر كرد . من در حدي نيستم كه نظر بدم . موفق باشي . سايتت روز بروز زيبا تر و بهتر مي شه .
- فکر کنم ايشون مثل گوس در رياضيات بوده نه ؟ يه دفعه يکي نوشته بود فيثاغورث ولي نه معتقدم که مثل گوس بوده چون موسيقي به حدي رسيده بوده بعد ايشون موسيقي رو حساب و کتاب دادهُ
امير , July 24, 2004
- doroste mosighi ishoon sarshar az melodi haeest ke chap va rast bar sare adam nazel mishe va vaghean mishe goft ke nazir nadare va besadegi mishe hamaro az ham tashkhis dad
saman , July 24, 2004