HarmonyTalk
home
About HarmonyTalkYour PostsJournal
میرهادی : فیوژن ایرانی با عوام گرایی مخلوط شده !
همانطور که قبلا" اشاره شد این امکان برای سایت گفتگوی هارمونیک مهیا شد تا از نظرات آقای کیوان میرهادی موسیقیدان بنام عصر حاضر کشورمان در باره موسیقی روز کشور آگاه شویم. قسمت اول این مصاحبه تحت عنوان دیدگاه های کیوان میرهادی راجع به موسیقی امروز قبلا" منتشر شد دراینجا از شما دعوت میکنیم تا به قسمت دوم نظرات ایشان توجه نمایید.

- در مورد تعريف ژانر و فرم صحبت کنيد :
در موسيقي با پديده فرم سرکار داريم، اصلا“ ما با فرم حرف مي زنيم .... ما يک کاتالوگ فرکانسي داريم که در تمام طبيعت پخش است و هر فرهنگ، از اين کاتالوگ فرکانس يک قسمت خاصي را براي خود قبول مي کند. براي همين هم هست که ما مي گوييم سنتي ايران، سنتي هند يا کلاسيک سرخپوستي ...

تلاش براي قوام دادن فرکانسها همان فرم است. حالا اين قالب در فرهنگها معني متفاوتي دارد؛ يک فرهنگي که پيشرفتش زياد بوده چون مثلا“ دکارت را داشته که 500 سال پيش مي خواسته از جزئيات به کل برسه و دوباره به جزء ...و توانستند اين مسئله را با موزيک تطبيق بدند و ما شرقيها نتونستيم چون در شرق ممنوعياتي بود و ... ولي در غرب شده.

کیوان میرهادی

وقتي تو کتابهامون هارموني داريم درس ميديم ، تفکر علمي داره پيش مي تازه؛ (تفکری که مال 500 ساله پيش اروپا است)، دانشجوي آوانگارد ما (که خيلي هم با هوش است)، وقتي مي گيم تفکر سنتي غرب، دانشجوي ما ملق ميزنه! اين تفکر 500 سال پيش اروپا هست در موزيک! حالا به اين دانشجو مي خواهيم بگوييم موزيک اسپکترال! البته همين دانشجو وقتي من دارم تصويري براش پخش مي کنم که يک نوازنده ويلن سل داره آرشه مي کشه و سه نوازنده ديگر روي ليوانهاي آب آرشه مي کشند و مد فريژين شنيده ميشه، همين دانشجو مي گويد قطع نکن تا آخرش ببينيم! اين خيلي آوانگارده!

خوب تلاشهاي در اروپا براي اين قوام شده و نتيجش: سمفوني، سونات و ...بوده. ما چهارچوب صحبتمون تلاش فرمي هست. وقتي ميگيم رديف، اين تلاش فرمي است که در ايران انجام شده و لازم هم نيست داقونش کنيم! وقتي مي خواي يک سمفوني بسازي چرا بهش بگي پنجره!؟ خوب اگر حرفي داري بزن ... چرا، چون تلاشي شده ، قرنها روي اين سازها کار شده تا شده ارکستر سمفونيک، لازم نيست نابود بشه، شما حرفي داري خوب حرف بزن!

پس نبايد خيلي تند رفت و خيلي چيزها را داقون کرد. دبوسي در 100 سال پيش قطعه اي ساخت به نام ”بعد از ظهر يک ديو“ گفت فرمش پرولود هست! که خيلي هم هوشمندانه اين را مطرح کرد! ولي مخصوصا“ گفت پرولود است، چون تلاش ضد فرمي داشت اون نگرش با الان خيلي فرق داره، الان ما اصلا“ لازم نيست تلاشهامون غير فرمال باشه، وقتي دبوسي اون حرف را زد آنرا لازم داشتند و نتيجه کارشون هم معلوم شد و باعث يک جهش بزرگ فرهنگي در غرب شد. پس لازم نيست فرمهاي سنتي را نابود کنيم ...

در اينجا يک پرانتز باز کنم که از اين کارهايي که باب شده به نام تلفيقي با يک مقدار عوامي گري ايراني مخلوت شده، يک پديده سطح پاييني داره بوجود ميآد به اسم فيوژن يا تلفيقي اين پديده ها در کشور باکو، هند، افغانستان و کشورهاي عربي که خيلي در اين کار سابقه دارند تموم شده! فيوژنهايي که در ايران اومده و تاثيراتي که روي سليقه گذاشته با مقداري تنبلي همراه شده! تنبلي ذهني که در موزيسينهاي ايراني بوده، چاشني کار شده! و يک مقدار عوامگرايي مخلوت شده که اين پديده خوبي نيست. در ايران تلفيقي يعني يک درام ، يک گيتار باس، يک سنتور ، کمانچه ، يک خواننده هم در دستگاه اصفهان روي رديف بخواند، بعد هم برود چهارگاه! و خواننده هم اصلا“ يک گام يا يک مد غربي نميداند و حتي در دستگاههاي ايراني هم يک حرکت جسورانه نمي کند! اين کار CD و کاست هم مي شود! (ادامه دارد ...)

مصاحبه از سجاد پورقناد

مطالب مرتبط :
دیدگاه های کیوان میرهادی راجع به موسیقی امروز
نوشته های شما : یک موسیقیدان ایرانی

July 26, 2004

نظرات شما
- دوست عزیز، حتما" پس از نشر قسمت آخر مصاحبه، از ایشان خواهیم خواست که به سئوالات دوستان عزیز پاسخ دهند، از مشارکت شما در بحث صمیمانه متشکریم.
گفتگوی هارمونیک , July 29, 2004
- تلاش براي قوام دادن فرکانسها همان فرم است. حالا اين قالب در فرهنگها معني متفاوتي دارد؛ يک فرهنگي که پيشرفتش زياد بوده چون مثلا“ دکارت را داشته که 500 سال پيش مي خواسته از جزئيات به کل برسه و دوباره به جزء ...و توانستند اين مسئله را با موزيک تطبيق بدند و ما شرقيها نتونستيم چون در شرق ممنوعياتي بود و ... ولي در غرب شده.(نقل قول از متن )............................ چندين بار خواندم و متاسفانه چيزي از آن در نيافتم .!!! چيز مشخصي نفهميدم !!!يپشرفت در فرهنگ را نمي فهمم و نيز رابطه دكارت را با موسيقي و همينطور جزء به كل و دوباره به جزء؟؟؟؟؟؟؟؟ خيلي مغشوش و .... شايد اشكال در دريافت من باشد !! نمي دانم ...شما كمك كنيد !!و توضيح دهيد
محمد , July 28, 2004
- تلاش براي قوام دادن فرکانسها همان فرم است. حالا اين قالب در فرهنگها معني متفاوتي دارد؛ يک فرهنگي که پيشرفتش زياد بوده چون مثلا“ دکارت را داشته که 500 سال پيش مي خواسته از جزئيات به کل برسه و دوباره به جزء ...و توانستند اين مسئله را با موزيک تطبيق بدند و ما شرقيها نتونستيم چون در شرق ممنوعياتي بود و ... ولي در غرب شده. چندين بار خواندم و متاسفانه چيزي از آن در نيافتم .!!! چيز مشخصي نفهميدم !!!يپشرفت در فرهنگ را نمي فهمم و نيز رابطه دكارت را با موسيقي و همينطور جزء به كل و دوباره به جزء؟؟؟؟؟؟؟؟ خيلي مغشوش و .... شايد اشكال در دريافت من باشد !! نمي دانم ...شما كمك كنيد !!و توضيح دهيد.
محمد , July 28, 2004
- بنظر من شکستن قوانین عرف در جامعه در هر زمینه ای کاری که دل و جرات میخواد بخصوص در زمینه هایی که صاحبنظر زیاد باشه. حتی خود موسیقی تلفیقی درست کردن در یک مقطع جرات میخواسته ....
سامان , July 28, 2004
- راجع به این موسیقی تلفیقی که واقعا" ایشون راست میگن، خدا شاهده گاهی یه چیزایی آدم میبینه که شاخ در میاره، آخه مگه میشه پیاز رو با شکر قاطی کرد بعد روش سرکه ریخت و گفت این یک نوع خوراکه؟ ای بابا شایدم بشه
ناشناس , July 27, 2004
- بابا ایول..از ساییتون خوشمان آمد.تا بلاگ رولینگ درست شد لینکتون رو می ذارم :)
دونفر , July 27, 2004
- great....lookin forward to secound one...
Babak , July 27, 2004
- فوق العاده است. Desktop Pictures هم خیلی زیباست،
doost , July 26, 2004