HarmonyTalk
home
About HarmonyTalkYour PostsJournal
حرکت های ملودی روی آکوردهای پنجم
قسمت ابتدایی یکی از مازورکا های شوپن به شکل زیر میباشد. به آن دقت کنید، خواهید دید که هارمونی انتخابی شوپن برای دست چپ در میزان دوم Em ، در میزان سوم Am و در میزان چهارم D7 میباشد. نگاهی ساده به دایره پنجم ها نشان میدهد که رابطه میان این آکوردها رابطه پنجم (درست) بوده و همانطور که قبلا" هم صحبت کردیم از این حرکت هارمونیک در موسیقی Jazz هم بسیار استفاده میشود. در این مطلب می خواهیم بطور خلاصه راجع به چند نوع حرکت ملودیک در موسیقی Jazz روی سه آکورد پیاپی که با هم فاصله پنجم دارند صحبت کنیم. قبل از آن به این چهار میزان از مازورکای شوپن گوش کنید و به این نکته دقت کنید که شوپن خیلی زیاد از ترکیب نتهای چنگ نقطه دار و دولاچنگ در کارهاش استفاده کرده که دقیقا" حس swing داره. audio fileOpus 17 No 2

four measures of chopin's Opus 17 No 2
چهار میزان اول مازورکای شماره 11 شوپن

در این قسمت راجع به حرکت های ملودی روی توالی سه آکورد با فاصله های سوم عینا" مانند آنچه در مازورکای شوپن دیدم صحبت خواهیم کرد. به این شکل نگاه کنید در گام Bb ماژور از آکورد Cm7 به فاصله پنجم پایین آن یعنی F7 و در نهایت به پایه گام یعنی Bb7 که بازهم یک پنجم پایین F7 قراردارد میرسیم.

melody movement on 5th intervals
حرکت ملودیک روی آکوردهایی با فاصله پنجم درست نسبت به هم

یکی از راه های نوشتن ملودی استفاده از هارمونی هست، و حقیقت موضوع رو اگر بخواهید اغلب موسیقیدانان Jazz همین روش رو برای تهیه موسیقی استفاده میکنند. کمتر مشاهده میشه که ملودی Jazz از سر ضرب شروع بشه لذا از وسط ضرب اول شروع میکنیم و با یک نت چنگ. میزان اول ملودی شماره یک از ریتم متداولی در Jazz استفاده میکنه یعنی تقسیم ضرب دوم به سه نت مساوی. حرکت آغازین ملودی دوم هم که از نت های چنگ که متداولترین نت در موسیقی Jazz هست استفاده کرده و درست آخر میزان اول ملودی سوم از نتهای دولاچنگ هم استفاده کرده. در سایر میزانها هم از نت های چنگ استفاده کردیم وچون خواستیم در میزان سوم ملودی فرود بیاید بتدریج در ملودی های اول و دوم از نت های کشیده تر استفاده کردیم. هیچ دلیل خاصی ندارد و در ضمن لزومی هم ندارد که حتما" اینکار انجام شود چنانچه در مثال سوم این مطلب موضوعیت ندارد. گوش کنید : audio fileCm7-F7-Bb

اما اینکه از چه نت هایی استفاده کنیم تا ملودی زیبا تر شود؟ به تجربه بستگی دارد و میزان شناخت ما از هارمونی. در تمام موارد میزان اول چون شنونده تازه در ابتدای شنیدن ملودی هست، بهتر اینکه کمتر از نتهای غیر از آکورد استفاده کنیم لذا اگر دقت کنید در هر سه مورد در میزان اول این موضوع رعایت شده. میزان دوم در هر سه مورد شامل حرکتی بوده که لزوما" از نتهای آکورد زیاد در آنها استفاده نشده چرا که ملودی خیلی زود روی پایه گام فرود خواهد آمد. اما باید دقت کرد برای یک میزان خارج آکورد ملودی زدن اشکال خاصی درست نمیکنه، بیش از اون به تجربه نیاز داره تا ملودی بد صدا نشه.

نکته آخر توجه به نت فرود یعنی سل درملودی دوم و دو در ملودی سوم در حالی که هارمونی Bb7 رو دنبال میکنه هست. دقت کنید که هیچ لزومی ندارد که فرود های ما روی نت های آکورد باشد، همانقدر که ملودی اول خوش فرود هست ملودهای بعدی نیز هستند.

July 28, 2004

نظرات شما
- khoob bood, bishtar benevisid :)
, July 29, 2004
- خسته نباشي عزيز برادر . . . هروز بهتر از ديروز . . .
شار , July 29, 2004
- سلام کامران جان خدا رو شکر دوباره برگشتي به مطالب اصليه سايت ديگه داشتم نااميد ميشدم چند وقتي بود سايتت از قالب هميشگي خارج شده بود. با مطلب امروز حال کردم دستت درد نکنه قربانت آرمين
آرمين , July 28, 2004
- سلام، میخواستم دوتا پیشنهاد بدم. اول اینکه من از سر کار به اینترنت وصل میشم اگر بتونید مطالب تئوری رو بصورت pdf کنید اون موقع میشه چاپ گرفت و برد منزل با ساز امتحانش کرد. دوم اینکه راجع به نوشتن ملودی و اصلا" آهنگ سازی بیشتر بنویسید جالب خواهد بود.
سعید , July 28, 2004