HarmonyTalk
home
About HarmonyTalkYour PostsJournal
میرهادی : هم قبيله اي هاي من با من وحشيانه برخورد کردند
در ادامه مطالب قبلی در ارتباط با نظرات آقای کیوان میرهادی موسیقیدان معاصر راجع به موسیقی کشور، آخرین قسمت این مصاحبه در این مطلب آورده میشود. در اینجا لازم است به دو نکته اشاره شود اول این مطلب که در تهیه این گزارش حتی المقدور هیچگونه تغییراتی در کلام ایشون داده نشده است و نکته دوم اینکه هفته آینده نظرات شما دوستان، پیرامون مصاحبه را حتما" نزد ایشان خواهیم برد و پس از دریافت پاسخ های لازم آنها را منتشر خواهیم کرد.

قسمتهای قبل :
1- دیدگاه های کیوان میرهادی راجع به موسیقی امروز
2- میرهادی : فیوژن ایرانی با عوام گرایی مخلوط شده !


Keyvan Mirhadi
کیوان میرهادی

در مورد ريشه نامهايي مثل راک و پاپ و ارتباط اونها با موسيقی يشون صحبت کنيد،
اجازه بدهيد راجع به جايزه هايي که در اين جشنواره ها داده مي شود صحبت کنم ، مثلا“ جايزه گرمي : وقتي در شاخه رپ جايزه مي دهند ... رپ را الان به شاخه هاي زيادي تقسيم کردند. آقاي امينم الان يکي از مهمترين شاخه هاي رپ هست، خيلي جالبه که حتي به خواننده اي که در همون سال تازه خواننده شده جايزه ميدن! ببينيد چقدر تخصصي هست مسئله! لهجه خواننده آمريکايي هست ولي بريتيش صحبت مي کنه، جايزه بهش تعلق مي گيره! جامايکايي با لهجه فرانسوي مي خونه جايزه بهش مي دن، کلاسيک باشه بولز رهبر کر و ارکستري در آمريکا مي شود کار بارتوک را مي خواند و کر انگليسي زبان با لهجه محلي ماگيار مي خواند و جايزه گرامي مي برد ... چيزي که ما سعي ميکرديم به کر بگيم تلفضها را درست ادا کند مثل ک در کوره و در کشور ...

بنابراين اونها هميشه دارند خودشون را نقد ميکنند، يعني منتقدين بزرگ دائما“ در حال ارزيابي هستند. حالا که زيبايي شناسي (اگر بشود هنوز گفت زيبايي شناسي وجود داره فعلا“ !) داره در حوزه نقد حرکت مي کنه ... ولي شما لازم نيست يک نقاش خوب يا يک آدم با استعدادي باشيد! کافيه يک منتقد مثل مايکل والش را مجابش کنيد که براي شما يک نقد بنويسه در تايم ، نيوزويک يا ... ديگر معروف شده ايد! اين در ايران باب نشد، ما دو سال در مجلات و روزنامه ها نقد نوشتيم؛ خيلي از هم قبيله اي هاي خودم (موزيسينها) وحشيانه با ما برخورد کردند ولي ما داريم به هر حال کار مي کنيم و دوستشون داريم. ما سعي کرديم نقدهامون بي غرض باشه، روي حساب و روي متد باشه ... خودمون جوابها را چاپ کرديم که فحش مي دادن اما ما فحش نداديم، متلک مي گفتند و ... به جز مطالب فلسفي که کسي جرات نمي کرد جواب بده! (نمي دونم چرا؟) و من از اون موقع تا حالا مقاله ندادم.

در مورد تحصيلاتتون هم اگر ممکن هست صحبت کنيد ؟
البته گفتن نداره، همه مي دونن! دوم ابتدايي ول کردم! و هميشه اعتقادم اين بوده که نبايد تو دانشگاههاي ايران درس خوند بلکه بايد تدريس کرد!



مطالب مرتبط :
نوشته های شما : یک موسیقیدان ایرانی

August 03, 2004

نظرات شما
- بنظر من تعداد کسانی که در ایران موسیقی رو واقعا" درک میکنند از تعداد انگشتان دست هم کمتر هست و بدون شک یکی از اونها آقای میرهادی هست. حرفی که ایشون میزنه رو من و شما که نمی تونیم راحت هضم کنیم هیچی، بزرگاش هم نمی تونند. لباس ما کلاسیک نیست یعنی اینکه ادای خارجی ها رو در نیاریم، لباس ما کلاسیک نیست یعنی بجای ادای خارجی ها درآوردن بریم دانش موسیقی مون رو زیاد کنیم. لباس ما کلاسیک نیست یعنی اونهایی که عشق 8/6 کشتشون واسه چی ادای اشرافزاده هارو در میارن و با یک قطعه کلاسیک شنیدن خودشون ادای موسیقیدان و منتقد رو در میارن. لباس ما کلاسیک نیست یعنی لباس ما کلاسیک نیست به همین سادگی !!!!!!!!!!
پیمان - ی , August 05, 2004
- manam fekr mikonam eshoon be ta'ne hamchin chizi ro goftan chon man ham shenidam tahsilate daneshgahi darand!
faraz , August 04, 2004
- حامد جان، چشم حتما" به نظرات شما و سایر دوستان در مصاحبه های بعدی توجه خواهد شد. از همکاری و مشارکت شما بسیار سپاسگذاریم.
گفتگوی هارمونیک , August 04, 2004
- در مورد مصاحبه هم بنده اين انتقاد رو دارم که مطالب گاهی اوقات نامفهوم و خارج از بحث بود بهتر بود يک مصاحبه جامع و مانع تری در يک مبحث خاص انجام ميشد بخصوص در مورد گيتار و نوازندگی در هر حال ممنون از زحمات شما
hamed classicalguitar , August 04, 2004
- سلام مطلب اين قسمت بنوعي نوشته هاي شخصي و برداشت شخصي خودم هست و همين! و دوست دارم اين مطلب وارد جنجال نشه! ============================================================= در همينجا مي خوام يه چيزي بگم به کلاسيک کارها، که شما نمي تونيد کلاسيک بزنيد! پس خوتون را خسته نکنيد، کلاسيک لباس شما نيست! نمي تونيد کلاسيک بزنيد! يا ايراني بايد زد يا راک و پاپ... هر کسي هم که اعتراض داره بياد با خود من بحث کنه.......... در اينجا من برام شبهه بوجود اومد منظور آقاي ميرهادي جنبه مالي قضيه هست ؟ يا نه کلا ما ايراني ها استعداد موسيقي کلاسيک رو نداريم؟! پس اين همه موسيقيدانان بزرگ کشور که در جامعه بين المللي در حال فعاليتند اينها چي ؟!!!اونم در سبک کلاسيک . يعنی اينها هم چيزی سرشون نميشه؟! اگه بعد مالي هست که بنده ميگم خوب اصلا چرا طرف ميخواد وارد موسيقي بشه !!! در ثاني بنده اين سوال رو ميپرسم که جناب آقاي ميرهادي شما توي اين ۲۰ سال و اندي سال که تدريس گيتار کلاسيک ميکنيد اگه حرف شما اينه پس چرا هنوز تدريس گيتار کلاسيک ميکند؟ و با اين تفکري که شما بهش دست پيدا کرديد بنوعي به شاگردهايی که داريد خيانت ميکنيد ....به همشون بگيد برن پاپ يا راک يا سنتي بزنن! بعد از اين همه فعاليت در موسيقي کلاسيک نميشه به همين راحتي همچنين حرفي زد. و اگر بعد از اين همه سال ميبيند باز نوع ديگری از موسيقی لذت ميبريد اين جنبه کاملا شخصی دارد و نميشه به عموم اون را نسبت داد. در مورد اجراي کارهايي گروههاي راک: اين نکته رو قبلش ذکر کنم که بنده موسيقي رو با راک شروع کردم اما الان تمايلم و علاقم موسيقي کلاسيک پس شخصي نبودم که نا آگاهانه وارد اين سبک شده باشم . تو ايران هنوز فرق بين راک و متال مشخص نشده ! هنوز سبکهاي مختلف موسيقي به مردم شناسانده نشده هر چيزي که توش ?گتار ريتم و ليد و باش و درام باشه اسمشو ميزارن راک! در مورد اجراهاي گروههاي مشهور با ارکستر : اين کار کار جديدي نيست و بنوعي سبک جديدي هم نيست و عنوان خاصي هم براي خودش داره گروههاي مانند اسکورپيون - متاليکا - گانز - پينک فلويد - حتي اريک کلاپتون کارهايي رو با ارکستر انجام داده اند و يکي ديگه از گروههايي که ميشه نام برد و سازشونم ساز کلاسيک اما راک و متال ميزنند گروه فنلاندي آپوکاليپتيکا هست که کارهاي متاليکا و پنترا و سپولترا رو با ساز کلاسيک اجرا کردند و تو کارشونم خلاقيت زيادي بکار بردند .... پس اين جور کار ها کارهاي جديدي نيست ...و حتی عنوان خاصی رو هم بخودشون اختصاص دادند. حالا چون تو مملکت ما به اين نوع موسيقي اهميت داده نميشه(بنظر کلا به موسيقی !!!) و حمايت نميشه ..براي فرار از يک سري واقعيت ها بايد قضيه رو اينجوري و با اين روش حل کرد؟ يعني زير سوال بردن کل و يه مجموعه ...زير سوال بردن سبکي که براي همه نوازندگان و موسيقيدانان مورد احترام اما در ايران ؟؟؟ اينگوي مالمستين - استيو واي - جو سترياني - ريچي بلک مور و.... همه بنوعي هميشه خودشون رو مديون اين موسيقي ميدونند و در بين اينها مالمستين سبک جديدي رو بوجود آورد و علاقشم موسيقي کلاسيک و حتي اجرايي رو با ارکستر داشته که قطعات مشهوري رو هم از آهنگسازان بنام کلاسيک اجرا کرده ... با مطالعه گروه هاي بزرگ راک اين واقعيت رو ميشه درک کرد که موسيقي کلاسيک براي اين گروهها از چه جايگاه ارزشمندي قرار داره ... و در مورد موسيقی راک تعريف شما از موسيقی راک با تعريفی که اين موسيقی شکل گرفته کاملا متفاوت بله شما بيايد بگير راک ايرانی همانطوری که ميگند فلامنکو ايرانی!!! بنده حرف هيچ گيتاريستي رو نميتونم قبول کنم تا وقتي نوازنده بزرگي مثل جان ويليامز وجود داره : کسي که تو ايران اکثرا فکر ميکنند تنها کلاسيک ميزنه و بت دنياي گيتار کلاسيک ... نه! ايشون گيتار الکتريک هم زده آکوستيک هم زده ... جز هم کار کرده ... گروهي داشته به اسم اسکاي که تو اون گروه تنها چيزي که نميزده کلاسيک بوده!!! و خودشم ميگه بايد بدنبال سبکهاي جديدي باشيم و از اونها چيزي ياد بگيريم اما هيچ موقع نگفته بريم راک بزنيم يا پاپ ! بنظر بنده مهمترين دليل عدم پيشرفت و ارتقا خود اساتيد هستند حداقل در حوزه آموزشيشون کار شايانی انجام نميدند ... تنها بدنبال نوابغ ميگردند ! بنده الان دارم کلاسيک کار ميکنم وقتي ميگيم نوازنده برتر - برتر رو چه ملاکي ؟ آيا در فضاي عادلانه و با رقابت به اين عنوان دست پيدا کردند؟ اصلا ملاک انتخاب نوازنده برتر تو ايران چي هست ؟ نه اجرای نه آلبومی ! در فضايي که کسي جرات نميکنه ابراز وجود بکنه و حتي يک کنسرت هم نميده ( بحث تماشاچي نيست ! بنده هر کنسرت کلاسيکي که رفتم سالن پر بوده ! حالا کسي دنبال ۱۰۰۰تا تماشاچي ميگرده بله بايد بره پاپ بزنه !) اما هميشه بهانه هاي از جمله نبود تماشاچي و ... مطرح بوده جالبي قضيه اينه که همه ميدونند در بين نوازندگان کلاسيک دسته بندي وجود داره ! و اين دسته هاي هيچکدوم ديگري رو قبول ندارند !!! و بنوعي هم همواره سعي در تخريب همديگر را داشته اند اصول آموزشي هم که اصول دوران قرون وسطي هست! بدون استفاده از علوم روز .... در هر حال بنده سوالاتي رو مطرح ميکنم که دوست دارم جوابش رو بگيرم: منظور از اينکه کلاسيک لباس ما نيست يعني چي؟ ( با توجه به شرح مورد در ابتداي مطلب ) معيارهاي يک نوازنده برتر در جامعه بين المللي چيه ؟ و در ايران اين معيار چي هست ؟ با توجه به چندين سال تدريس گيتار کلاسيک الان با توجه به اين تفکر هنوز هم به آموزش خواهيد پرداخت؟ و نظرتون رو نسبت به موسيقي کلاسيک و راک و پاپ بيان کنيد .(در خارج و در ايران )
hamed classicalguitar , August 04, 2004
- موافقيم ماها اغلب متعصب و بقولي block minded هستيم انتقاد که سهل اگه يکي بهمون فقت نگه عاليه با هاش به جنگ ميفتيم . اين بزرگترين مشکلي هست که ما داريم و دوست داريم همواره فکرکننند بهترين هستيم در صورتي که با انتقاد مي تونيم مسير بهتر شدن رو طي کنيم. متااسفانه اين موضوع در تمام ابعاد اجتماعي و .... مشاهده ميشه. براي همين هم هست که به هيچ چي نمي رسيم ....
amir , August 03, 2004
- man shenidam ishoon tahsilate balaye danesh gahi darand, pas in harf yanee chi ???? chera ingone sohbat mikonand ? aya mikhahand be digaran bezanand ?
, August 03, 2004