
تکنیک نوازندگی بی مانند
در ادامه مطلب قبل راجع به
Wes Montgomery
امروز به بررسی سبک کاری او در گیتار می پردازیم. از آنجایی که وس گیتار را بدون معلم و با استعداد خود شروع کرد نوازندگی او نحوه ای کاملا" خاص و یگانه داشت بگونه ای که همواره رقیبان خود در گیتار را شگفت زده میکرد. او اغلب فقط از انگشت شست برای مرتعش کردن سیم های گیتار استفاده میکرد و با وجود آنکه بسیاری از این روش انتقاد میکردند او می گفت این طرز نواختن دریچه های بزرگی را بروی ساز می گشاید. به قسمتی از یک موسیقی که با همکاری جیمی اسمیت، نوازنده کیبرد Jazz اجرا شده گوش کنید :
چه در مواقعی که قصد نواختن آکورد را داشت یا بعنوان lead قرار بود ملودی اجرا کند هرگز از مضراب استفاده نمی کرد و بجای آن از انگشت شست خود استفاده میکرد، او برای حدود چند هفته از مضراب استفاده کرد اما از صدای ساز خوشش نیامد و آنرا کنار گذاشت. او حتی ملودی های سریع را با حرکت دادن بالا و پایین شست خود همانند کسانی که مضراب در دست دارند به راحتی اجرا می کرد و جالب آنکه او همواره از گوشت انگشت خود برای اجرای قطعه استفاده میکرد و نه ناخن برای همین صدای گیتار او گرمی خاصی دارد.
![]() او همچنین تکنیک های خاصی برای نواختن آکورد و همراهی داشت مانند این حالت ![]() او در یک تکنیک خاص مهارت فوق العاده ای داشت و آن چیزی نبود جز اجرای اکتاو هنگام ملودی زدن. او مشقت حرکت دادن و حفظ فاصله برای انگشتان سبابه و کوچک دست چپ خود را تحمل کرده بود و به سادگی توان این را داشت که ملودهای پیچیده را بصورت اکتاو اجرا کند. دست چپ او توان این را داشت که بسادگی روی دسته گیتار حرکت کند و ملودی پوزیشن های لازم برای اجرای اکتاو را بخود بگیرد. گوش کنید : ![]() او همواره از گیتارهای گیبسون سری L5 CES استفاده میکرد و معتقد بود که صدای بسیار خوبی دارند اما متاسفانه هرگز از هیچ آمپلی فایری رضایت کامل نداشت و معتقد بود که صدای ساز را خراب می کنند. در عین حال هرگز – حتی در حالت تمرین – حاضر نبود که بصورت unplugged نوازندگی کند و بندرت هم از افکت های الکترونیکی روی ساز خود استفاده میکرد. توانایی ها و کارهای او در موسیقی Jazz باعث شده که امروزه به او به چشم یک گیتاریست Jazz نگاه نشود بلکه وی را نمونه یک موسیقیدان Jazz می دانند. او در سال 1968 در سن 46 سالگی بر اثر حمله قلب درگذشت. |
September 17, 2004
نظرات شما
- موسیقی این آقا واقعا" زیبا است و به دلی می نشینه راجع به اون نوازنده کی برد هم بنویسید.
حمید , September 22, 2004
- سلام توضیحات فوق العاده ای بود تشکر
saman , September 18, 2004
- واقعن زيبا و حرفه اي ساز ميزنه حرف نداره اونهم با يک انگشت. صداي سازش شبيه صداي گيتار باس ميشه و دليلش همون با گوشت انگشت زدن هست.
saeed , September 18, 2004
- mozhde be doostdarane harmonytalk.com :
harmonytalk.com dar orkut : www.orkut.com/Community.aspx?cmm=246033
orkut , September 18, 2004
- آخه چطوری این اکتاو ها را می زنه میشه بیشتر راجع بهش برامون بنویسید، من که متوجه نمی شم کار سختیه ...
صدف , September 18, 2004
- Wow...the was he plays is crazy, Like Jose Feliciano, having his own style...well i think almost every player has its own style...
Babak , September 18, 2004
- سلام. فقط اینو بگم که یکی از بهترین سایتها در مورد موزیک را دارین.
Yashar430 , September 17, 2004
تقسیم بندی موضوعی
موسیقی کلاسیک نوشته های شما
تئوری موسیقی
موسیقی معاصر
موسیقی Jazz
مطالب عمومی
مصاحبه و گفتگو