HarmonyTalk
home
About HarmonyTalkYour PostsJournal
حرکتهای کروماتیک در ملودی
در جواب یکی از دوستان بسیار خوب سایت می خواهیم بطور مختصر راجع به حرکت های کروماتیک در ملودی صحبت کنیم، اینکه آیا این حرکتها می توانند باعث شوند تا از محوریت تونالیته موسیقی کاسته شود یا خیر و ... برای شروع بحث به میزان اول از این شکل توجه کنید که یک ملودی ساده را نمایش می دهد، ساده ترین آکوردی را که می توان برای آن انتخاب کرد CMaj7 می باشد.

اگر بخواهیم برای نواختن موسیقی یا آهنگسازی به نت های گام دو ماژور اکتفا کنیم و در نهایت از نتیجه راضی باشیم یا باید نبوغ فردی چون موتزارت را داشته باشیم - که بسادگی با همین شستی های سفید می تواند صدها میزان موسیقی زیبا بیافریند - و یا باید به نحوی امکانات خود برای خلق موسیقی را بیشتر کنیم یکی از آنها استفاده از نتهای کروماتیک می باشد!

حرکت ساده ای که در میزان اول مشاهده میکنید از کاربردی ترین ریتم های موسیقی در Jazz می باشد که در آن به هیچ وجه از نتهای کروماتیک استفاده نشده است و تمامی نت های استفاده شده نیز در گام دو ماژور می باشند. برای شروع از یک نت pickup استفاده می کنیم این نت نیز می تواند از نتهای گام باشد مثلا" نت دو، اما ما از نت ر دیز استفاده میکنیم. در این حالت به ساختار و مفهوم ملودی ضربه خاصی وارد نمی شود ضمن اینکه اغلب نت ها در گام دو ماژور می باشند و تغییری در تونال بودن موزیک احساس نمی شود.

در حرکت بعدی برای رسیدن به نت سیاه ضرب سوم یعنی نت می، یک حرکت کروماتیک انجام می دهیم که در میزان سوم آنرا مشاهده می کنید. کماکان شما همان ملودی را دارید با قدری تزئین و باز همان حس دو ماژور. اصولا" در موسیقی Jazz شما می توانید برای رسیدین یا فرار از نت ها از حرکتهای کروماتیک استفاده کنید اینکار کاملا" صبیعی و عادی می باشد.

 Choromatic notes in melody
استفاده از حرکتهای کروماتیک بیشتر در ملودی
در میزان چهارم (ابتدای شکل دوم) ضرب سوم را بصورت یک ترکیب رفت و برگشت تریوله استفاده کرده ایم چرا که ملودی اصلی به سمت نت می حرکت میکند و سپس به روی نت ر فرود می آید. اگر دقت کنید باوجود آنکه کششی در حدود یک ضرب از ملودی، از نت هایی تشکیل شده است که در گام نیست ولی باز احساسی غیر از دو ماژور به انسان دست نمی دهد.

شما می توانید ساختار ملودی را حتی بیشتر از این به کمک حرکت های کروماتیک تغییر دهید بعنوان مثال میزان پنجم (دوم از شکل دو) را نگاه کنید که در آن تمام نت ها به نت های دولاچنگ تبدیل شده اند که حدودا" کششی معادل یک و نیم ضرب از میزان را گرفته اند، نیم ضرب هم که سکوت ابتدایی است بنابراین ملودی در حدود نصف میزان فرصت دارد که تونالیته خود را تثبیت کند که این زمان کافی و حتی زیاد هم هست.


حالا به این ملودی ها که پشت سر هم با آکورد CMaj7 بصورت ساده زده شده است گوش کنید. Audio File Chromatic Melody Variation midi file اول از همه دقت کنید که حتی در واریاسیون آخر، شما هنوز ملودی اول را - حدودا" - می توانید بشنوید دلیل آن استفاده بجا از حرکت های کروماتیک و از همه مهمتر استفاده بجا از نت های ملودی اصلی در ملودی تغییر یافته می باشد که این موضوع در بداهه نوازی روی تم های دیگران بسیار حائز اهمیت می باشد.

نکته همهی که باید به آن اشاره مختصری داشت اینکه گوش انسان تنالیته را اغلب نسبت به صدای بم تشخیص می دهد تا صداهای زیر به این معنا که وجود هارمونی مناسب در قسمت باس موسیقی همواره کمک بیشتری به تثبیت تنالیته می کند تا بخش های بالایی لذا نتیجه کار یک قطعه موسیقی در دو ماژور می باشد.

September 21, 2004

نظرات شما
- چشم دوست عزیز حتما" بزودی بحث مفصلی راجع به مدولاسیون خواهیم داشت چرا که در این قسمت نمی توان پاسخ مناسب و کافی را ارائه کرد. باعرض معذرت از اینکه دیر مطلب شما دیده شد.
گفتگوی هارمونیک , October 06, 2004
- دررابطه بامدلاسيونهاومدلاسيونهاي دور بنده راراهنمايي فرماييد سپاس گذارم.
مهدي , September 29, 2004
- babak jan, as we talked on the chat, we will write an article on this issue soon.
kamran , September 23, 2004
- Yes...It is my question...and also my conclusion of what you said is the lines below...would you anser these? thanx a lot.
Babak , September 22, 2004
- بابک عزیز، اول بذار ببینم که سئوال تو این بود یا نه ؟ "چرا فاصله هایی مثل مینور سوم یا ششم بزرگ زیاد در موسیقی ما استفاده زیاد داره" اگر این نیست یک توضیح به انگلیسی بده ممنون
کامران , September 22, 2004
- thanx for this, but i think you didnt answer all i asked...could you read that again? sorry
Babak , September 21, 2004
- So playin such dissonance notes is kinda changin the tonality, but it comes back again to the firstone, right?........
Babak , September 21, 2004
- So You mean it all depends on the tonality, right?
Babak , September 21, 2004
- بابک عزیز، راجع به اینکه اگر فاصله های دیسونانس رو باز کنیم و در اکتاو اجرا کنیم اگه یادت باشه چند مطلب راجع به پدیده ضربان در صوت نوشتیم که کاملا" این مطلب رو توجیح میکنه چون نت های دور از هم ضربان بسیار کمتری از نت های نزدیک به هم دارند. اینکه فواصل کروماتیک دیسونانس باشند یا نه این بستگی به گام و مودی که انتخاب میکنی داره همین فاصله سوم کوچک که بنظر یک نت کروماتیک داره CEb رو میگم اگر در لامینور نگاه کنی همچین نتی نداره. یا اگر همون گام قبلی رو بجای بزرگ ، کوچک نگاهش کنی بازهم نت سوم تو Eb هت اگر بکارش کنی تغییر کرماتیکی دادی. امیدوارم که جوابت رو تونسته باشم بدم چون خوندن مطالب فارسی بلند با حروف انگلیسی واقعا" دشوار هست. اگر به انگلیسی بنویسی ممنون می شم.
کامران , September 21, 2004
- Vali hameye favasele chromatic dossonance nistand, Yani favasele minor3rd, Minor6th. hatta dar moosighi hayi sadeyi ke dar oonha tarkib va taghir vojood nadarad besiar az in do fasele estefade mikonand, dar aksare moosighihaye sharghi...hala shayad ham chon in do dar faseleye nesbatan ziyadi az ham vaghe shodan va nothaye beyne oonha nothaye tonality asli hast taghiri dar tonality be vojood nemiaran, chon vaghti ke ma favasele dissonance ro dar faseleye bishtari az ham bezanim(masalan dar 2 ovtace) khosh seda tar mishe va darkesh baraye maghz rahattare, shayadam dalilesh in bashe, pas agar in mazoo dorost bashe ma mitoonim az har faseleye dissonance digei be soorate door az ham masalan dar 2 octave estefade konim...albate estefade az favasele dissonance ham be nazare man bi osool nabayad bashe, yani navazande bayad tajrobe dashte bashe ta melody khosh seda beshe... LOTFAN HARJAYI KE ESHTEBAH DARAM MAMNOON MISHAM BEHEM RAHNAMAYI KONID...in faghat nazare man hast...
Babak , September 21, 2004
- thanx a lot
Babak , September 20, 2004
- خوب بود اين بحث هاي تحليلي خيلي جالب هستند. يک کمي اگه وضوح بيشتري در توصيفها داشته باشيد بهتر است در هر صورت ممنون.
farshad , September 20, 2004
- مرسی کامران جان از ایم مطلب که شرح دادی جالب بود. اگر این آخری را آدم گوش کنه فکر میکنه که خیلی پیچیده است ولی با این روشی از اولی که شروع کنی می بینی چقدر ساده است.
hamid , September 20, 2004