HarmonyTalk
home
About HarmonyTalkYour PostsJournal
نکاتی راجع به ساخت ملودی
تهیه و اجرای ملودی های بکر با گرفتن ایده های همزمان از موسیقی در حال اجرا، از ضروری ترین توانایی هایی است که یک نوازنده ساز - از percussion و drums گرفته تا سازهایی مانند پیانو، ترمپت و ... - باید داشته باشد. همینطور باید دقت کنیم که هیچ قانون مشخصی برای تهیه ملودی های زیبا بصورت بداهه وجود ندارد و مطالبی که در اینجا آورده می شود تنها ایده هایی است که ممکن است بتواند در خلق جملات موسیقی شما را یاری دهد.

این قسمت از موسیقی jazz – که منظور بداهه نوازی می باشد – تنها با تمرین های زیاد، گوش دادن به موسیقی jazz ، مطالعه سبکهای مختلف موسیقی و بخصوص توجه به ادبیات و ریشه های فرهنگی موسیقی jazz ، می تواند در ذهن یک نوازنده jazz رشد و نمو پیدا کند.

در نظر گرفتن ریتم، نتهای موسیقی (pictch)، طراحی فرم و پستی و بلندی هندسی جملات بداهه نوازی مجموعا" شخصیت ملودی شما را درست میکنند. در هر صورت قوائد زیر می تواند شما را در ساخت این ملودی ها یاری نماید :

- میان قسمت های آرام (relaxation) و پرهیجان و پرتنش (tension) موسیقی همواره باید بالانس وجود داشته باشد.
- ملودی حتما باید نقطه اوج (Climax) داشته باشد و این حالت نباید بیش از حد تکرار شود.
- میان حرکت های پیوسته و پرش ها باید تعادل وجود داشته باشد.
- میان جملاتی که تکرار می شود با جملاتی که فقط یکبار اجرا می شوند نیز باید تعادل برقرار باشد.

شاید بنظر برسد که این موارد بسیار بدیهی بنظر می رسد، که کاملا" هم درست است نکته مهم توجه به رعایت آنها هنگام بداهه نوازی می باشد. برای درک بهتر از موضوع لازم است که تمرین های زیر انجام گیرد :

- تعدادی ملودی زیبا و معروف jazz از موسیقیدان های مختلف و در سبک های مختلف را بررسی و تحلیل کنید و سعی کنید که موارد اشاره شده را در آنها مشخص کنید.
- حال سعی کنید چند ملودی با توجه به مواردی که مطرح شد بنویسید یا با ساز خود اجرا کنید.
- داشتن ایده های هندسی از ملودی موسیقیدانان بزرگ بسیار به درک و بالابردن توانایی بداهه نوازی کمک می کند سعی کنید تعدادی از این ملودی ها را روی کاغذ بنویسید و با نگاه کردن به آنها ایده های هندسی بگیرید.

از کتاب Jazz Theory and Improvisation اثر Fredrick Tills

September 27, 2004

نظرات شما
- سلام، درک و دانستن روشها و فرمول های مختلف بعنوان یک ورزش یا تمرین ذهنی می تونه خیلی مفید باشه اما مادامی که یک فرمول فیزیک یا ریاضی کاربرد عملی نداشته باشه در غیر از عالم ذهن مفید نیست، همینطور این روشهای ساخت ملودی. باید سعی کنید که با تمرین زیاد علاوه بر درک بهتر این حرف ها این توانایی های ذهنی رو به انگشتان دست برای نواختن ساز هم منتقل کنید. ضمن اینکه در یک هنرمند و نوازنده پیانو به هنگام بداهه نوازنی باید در آن واحد خلق ملودی کند. یک نقاش می تواند از روی طبیعت که می بیند یک تصویر زیبای دقیق از آن بکشد و یا اینکه می تواند تصویری مبهم اما شبیه به آن ترسیم کند. اگر ما هم بتوانیم با شنیدن یک موسیقی عین آن یا شبیه به آن را ترسیم کنیم به هدف که ساخت ملودی هست نزدیک خواهیم شد. چرا که توانایی گرفتن ایده موسیقی از یک موسیقی در حال اجرا را پیدا خواهیم کرد.
کامران , September 28, 2004
- آقا از حرفها زیاد می زنند و ما هم زیاد می خونیم ولی هیج وقت نتونستیم ملودی های قشنگ درست کنیم مشکل رو در چی میبینید
رضا , September 27, 2004
- خوب بود ، مرسی
سعید , September 27, 2004