HarmonyTalk
home
About HarmonyTalkYour PostsJournal
Outside Playing ، قسمت اول
حتما" شنیده اید که بعد از اجرای موسیقی توسط برخی خوانندگان یا نوازندگان ساز، عده ای صحبت از خارج خواندن یا نواختن خواننده یا نوازنده می کنند، می خواهیم صحبت کوتاهی راجع به این موضوع داشته باشیم و کمی آنرا بررسی و تحلیل کنیم. ابتدا یک تعریف ساده، بصورت عام رسم بر این است که داخل خواندن یا نواختن را معادل با استفاده از نت های گام (key) و خارج خواندن یا نواختن را استفاده از نت های تغییر یافته – منظور تغییر کرماتیک - در گام می دانند. اما حقیقتا" این یک تعریف ساده و اولیه است و اگر بخواهیم همواره آنرا رعایت کنیم موسیقی خشک و یکنواختی را خواهیم داشت.

برعکس به عقیده بسیاری از موسیقیدانها استفاده از نتهای خارج، ابعاد جدیدی را به روی خوانندگی یا نوازندگی سولو (Solo) می افزاید. چرا سولو؟ برای آنکه اگر قرار باشد همه افراد گروه به دلخواه خارج از گام نوازندگی کنند به احتمال زیاد، نتیجه حاصله غیر قابل پیش بینی خواهد شد، بنابراین از این به بعد صحبت را محدود به یک ساز یا یک خواننده می کنیم که وظیفه سولو را بعهده دارد.

وقتی که شما در بازه بزرگ زمانی تعداد کمی نت خارج استفاده کنید مثلا" در طول چهار میزان تنها یک نت خارج استفاده کنید حسی که در شنونده القاء می کنید بیشتر شبیه اشتباه می باشد. مثلا" استفاده از تک نت Db در گام دو ماژور، اما برعکس استفاده از یک گروه نت های معنی دار که خارج گام هستند می تواند موسیقی شما را بسیار دلچسب و حرفه ای جلوه دهد. هنگامی که می خواهید از نت های خارج استفاده کنید این موارد باید مد نظر قرار گیرد :

اول : این نت ها چقدر از گام موسیقی فاصله دارند، بعبارتی چقدر دور هستند. هرچقدر دورتر باشند ممکن است که اثر بدتری روی شنونده بگذارند.

دوم : نت های خارجی را که بکار میبرید چه ارتباطی با یکدیگر دارند. بعنوان مثال فاصله های افزوده – مثلا" #G در گام دو ماژور - بخصوص اگر باز شده باشند می توانند بد صدا باشند.

سوم : وضعیت موسیقی قبل و بعد از نت های خارج نیز کاملا" در ایجاد حس خوب یا بد در موسیقی موثر می باشد. استفاده از پلی آکوردها – حتی مثلا" استفاده همزمان آکورد دو ماژور و Eb ماژور - یا تعویض سریع گام اگر درست انجام نشود می تواند بسیار بد صدا باشد.

لزومی به آوانگارد بودن نیست می توانیم در هر سبکی از موسیقی از نت های خارج استفاده کنیم،
در ارتباط با همین مسائل بسیاری از تصورات غلط و واقعیت هایی وجود دارد که در زیر به آنها اشاره میکنیم:

نت های خارج باید بصورت اتفاقی انتخاب شوند.
در حالی که اینگونه نیست روشهای حساب شده متفاوتی برای اجرای نت های خارج از گام وجود دارد که باید آنها را شناخت و استفاده کرد.

- یک نت یا داخل گام هست یا خارج.
داخل یا خارج گام بودن یک نت صفر و یک فازی نیست، درجه دارد و شما می توانید از داخل ترین قسمت به خارج ترین قسمت حرکت کنید و برگردید بدون آنکه به شنونده احساس بدی را القا کنید.

- شما تنها اگر آوانگارد (avant-garde) باشید باید از نتهای خارج استفاده کنید.
اصلا" اینگونه نیست و لزومی به آوانگارد بودن نیست می توانیم در هر سبک موسیقی از نت های خارج استفاده کنیم، البته با توجه به توانایی ها و شناخت ما از موسیقی.

- استفاده از نت های خارج یعنی انتخاب نت های غلط و اشتباه.
شما می توانید از نت های خارج استفاده کنید و با توجه به اهمیت سایر المانها مانند ریتم، ملودی، نوانس و ... نتیجه مطلوب از این استفاده بگیرید.

(ادامه دارد ...)

مطلب مرتبط :
Outside Playing ، قسمت دوم

کاوه رهنما

October 01, 2004

نظرات شما
- http://www.harmonytalk.com/archives/000292.html dar inja mitoonid matlabi ro ke neveshtam bekhoonid
سجاد , October 06, 2004
- در اين مقاله منظور خارج خوندن فالش بودن نتها مثلا" به اندازه چند کما نبوده! بلکه نتهايي غير نتهاي اصلي گام هست.اگر فرصتي پيش اومد مطلبي مي خوام در مورد نتهاي هم اسم ولي متغير در موسيقي ايراني بنويسم
سجاد , October 02, 2004
- راجع به نتهای دیسونانسی که بابک نوشته باید بگم مثل زندگی که اگه همش شادی و زیبایی باشه، شاید خیلی لوس و یکنواخت بشه و در اون نیاز به سرازیری ها هم هست. در موسیقی هم باید اینگونه نت های خارچ باشه تا زیبایی ها بیشتر جلو کنه هرچند هم در زندگی و هم در موسیقی سختی ها یا نت های دیسونانس هم به نوعی زیبا و شیرین هستند کاملا" بستگی داره که چگونه اونها رو تفسیر کنیم و بهشون نگاه کنیم.
کامران , October 02, 2004
- از بابک عزیز و سایر دوستانی که با همکاری و نوشتن نظراتشون در رابطه با مطالب امکان تبادل نظر میان دوستداران موسیقی را فراهم می کنند بی نهایت سپاسگذار هستیم و امیدواریم بتونیم هرچه بیشتر شرایط همفکری دوستداران موسیقی را فراهم کنیم.
گفتگوی هارمونیک , October 02, 2004
- I Agree that using Dissonance notes needs sufficient knowlede and experience... you should be in full consideration of what are you playing all the time, every sigle note that you play is guiding you to specific frequencies...you cant use dissonance notes in an odd way just in order to give your music a sophisticated exposure...that wouldn't be even music...in order to control your music you first need to get enough knowlege about music theory as a guide and a reference, secoundly be experienced enough. i mean the ear and the brain should have been porvided with a good supply of music before in order to recognize and realize different movements in music and being experienced...i dont mean it can't be taught, in my opinion it's 60% knowledge and 40% experience. so its nothing we can do overnight. By the way i want to think this site associates who provide good articles in music. my comments are nothing more than just taking part in this activity, otherwise these articles are comprehensive enough.
Babak , October 02, 2004
- خارج خواندن دو گونه هست: آگاهانه يا ناآگاهانه آنچه ميتونه باعث يک کار نو بشه خارج خواندن از روز آگاهي هست . . . خراج خواندن غير آگاهانه هم ناشي از نابلدي هست . . . عصر جمعه بخير
shaar , October 01, 2004
- این حرف درسته ولی بعضی از این خوانندهای پاپ داخلی خیلی خیلی خارج می خونن اصلا" توفضا می خونن
ندا , October 01, 2004
- کاملا" درست هست یادم تو یک مطلب دیگه هم شما نوشته بودید وقتی خیلی شیک و تمیز وارد یک جایی می شید اگر گوشه لباس شما اشکال داشته باشه خیلی به چشم می آید اما اگر نه اتفاق خاصی نمی افته، بنابراین با جسارت باید از نت های خارج گام درست استفاده کرد.
امیر , October 01, 2004