HarmonyTalk
home
About HarmonyTalkYour PostsJournal
Outside Playing ، قسمت دوم
در مطالب قبلی راجع به استفاده از نتهای خارج گام (Outside scale notes) صحبت کردیم و گفتیم استفاده درست از این نتها، نتنها باعث بد صدا شدن موسیقی نمی شود بلکه ابعاد و زیبایی هایی به موسیقی می افزاید که هرگز با نتهای گام نمی توان به آنها دست پیدا کرد. در ادامه این مطلب می خواهیم کمی بیشتر راجع به نتهای خارج صحبت کنیم .

بنظر می رسد که که داخلترین (Most inside) نتها آنهایی باشند که در خود گام قرار دارند، برای مثال کلیدهای سفید پیانو برای گام دو ماژور و بقیه نتها – non-harmonic - خارج هستند. این مطلب هم درست است هم نادرست بگذارید کمی دقیقتر راجع به آن صحبت کنیم.

برای پیدا کردن میزان خارج بودن یک نت در گام مشخص داده شده، باید دید که نت مورد نظر در گام فوق چگونه صدا می دهد. طبیعی است که داخل ترین نت همان پایه گام – یعنی نت C در گام دو ماژور – می باشد. با توجه به میزان بد صدایی – به مطالب گذشته مربوط به ضربان رجوع کنید – و رابطه هارمونیک نتها، می توانیم در جه داخل یا خارج بودن نتها در یک گام را اینگونه مشخص کنیم :

داخل دو ماژور میانه های دوماژور بسیار خارج دو ماژور
C G F D Bb A Eb E Ab B Db F#
1 5 4 2 b7 6 b3 3 b6 7 b2 #4


این جدول بیان می کند هرچه از نتهایی که به سمت داخل هستند بیشتر استفاده کنیم کمتر انتظار بد صدایی می توان داشت و هرچه به سمت نتهای خارج برویم انتظار بد صدایی بیشتر می شود. دقت کنید که نت هایی که با نت دو رابطه هارمونیکی – از لحاظ فیزیکی – دارند داخل تر از سایر نتها در گام هستند و این مسئله کاملا" یک بحث فیزیکی می باشد.

Circle of the 5th
دایره پنجم ها و نت های خارج گام
دقت کنید اگر شما دایره پنجم ها را نیز رسم کنید، دقیقا" مقابل نت دو، شما فا دیز را خواهید داشت که دورترین نت به نت دو می باشد. حال اگر بصورت رفت و برگشت مطابق شکل به سمت پایین حرکت کنید دقیقا" رفتاری مانند آنچه که هارمونی نت ها در فیزیک می گوید را خواهید داشت، به شکل دقت کنید و آنرا با جدول بالا مقایسه کنید.

نکته جالبی که ظاهرا" برخلاف انتظار طبیعی مشاهده می شود آن است که همانقدر که در گام دو ماژور یک نت سیاه – پیانو را در نظر بگیرید – می تواند خارج باشد یک نت سفید هم می تواند خارج باشد به بیان دیگر نتهای سیاهی هست که از نت های سفید در گام دو ماژور داخلتر باشند. شما با استفاده از این دایره بسادگی خواهید توانست دورترین نت ها به پایه هر گام را خیلی ساده پیدا کنید برای مثال در گام لا ماژور دورترین نت می بمل خواهد بود و البته برعکس.

حال با یک حساب سر انگشتی متوجه خواهیم شد که در حالت عادی در گامی مانند دو ماژور بسیاری از نت ها هستند که در داخلتر از خود نتهای گام هستند – منظور آن است که به نت دو از لحاظ هارمونیک نزدیکتر می باشند - اما به علت عدم آگاهی – شاید عدم آشنایی با نحوه کاربرد - ما از آنها در موسیقی استفاده نمی کنیم حال آنکه اگر اینکار را انجام دهیم موسیقی زیباتری بدست خواهیم آورد. در این رابطه با ارائه مثال بیشتر صحبت خواهیم کرد و به شما خواهیم گفت که چگونه می توانید از این نتها در موسیقی استفاده کنید.

به نکته زیبای دیگری هم دقت کنید، ببینید که چگونه گام دو ماژور در نیمه چپ تصویر و گام پنتاتونیک روی فا دیز در نیمه راست – مایل به پایین - تصویر قرار دارد، بنظر شما این موضوع دلیل خاصی دارد؟ همان رابطه همیشگی موسیقی و هندسه؟

مطالب مرتبط :
Outside Playing ، قسمت اول
رابطه ضربان و مطبوع بودن فاصله
مقدمه ای بر فیزیک فاصله ها
در باره مشکل کوک

کاوه رهنما

October 04, 2004

نظرات شما
- در کلاس سلفژ بيشتر به چگونگي صحيح خواندن نتها مي پردازند و موضوع اصلي اين دوره روي اين محور است
گفتگوي هارموني , October 09, 2004
- salam az matlab zeba ton estefade kardam ye soal daram onam enke enaro dar sofej ham mekhonem ya na? mer30 ,mamnon
aref , October 08, 2004
- بابک عزیز روابط هارمونیک نت ها به این معنی هست که اگر نت دو رو بزنی و طیف موج تولید شده رو در یک اسپکتروم آنالایزر ببینی خواهی دید که علاوه بر نت دو نتهای دیگری هم داری مانند G ، F و ... هم در طیف وجود دارند. بزودی یک سایت جدید راه اندازی خواهم کرد و دراون بیشتر به مسائل فیزیک و ریاضی خواهم پرداخت. امیدوارم بتونم اونجا جواب مفصل تری راجع به این موضوع ارائه کنم.
کامران , October 06, 2004
- I have no idea what you are talking about here... and i didnt really get your answer to my comment either... I dont really think that only because C & D are close there would be more consonancy than A or E or...could you explain me more...?
Babak , October 06, 2004
- تفاوت ماهور با گام ماژور زياد هست(با اينکه در حالت درآمد کاملا" ماهور نتهايي هم نام ماژور)در اين مورد در قسمتهاي تئوري موسيقي صحبت خواهيم کرد
گفتگوي هارموني , October 05, 2004
- ممنون.مثل همیشه خوب بود ویک سوال که داشتم میخواستم بپرسم:فرق گام مازور با ماهور چیه؟
شیدا , October 05, 2004
- bayad begam in ke hendese be nazar dar hamechiz yek dekhalathaee dare kamelan doroste, shoma hata dar sakhtemane molokoli ya celooli ham age deghat konid hendese dakhil hast, benazare man dalile oon mitone kheili mavaraye zehne ma ensanha bashe ...
nima , October 05, 2004
- بابک عزیز، بله این ترتیب نتها ترکیبی هست از همون نمودار دیسونانس (که در اون فاصله دوم متاسفانه نبود) و هارمونیک هایی که یک نت داره و سایر نت ها ممکن هست در هارمونیک های اون باشند. اتفاقا" اگر پشت پیانو بشینی و این ترتیب نت هارو امتحان کنی به این موضوع خواهی رسید. اما راجع به نت ر که ضربان بیشتری نسبت به نت مثلا" لا داره و به گام نزدیک تر هست. علت اون این هست که این ترتیب ترکیبی هست از هر دو موضوع یعنی ضربان و هارمونیک که چون از لحاظ فرکانسی نت ر به دو نزدیک تر هست احتمالا" ارتباط هارمونیک بهتری با دو داره تا لا. سعی میکنم رفرنس دقیقی از این موضوع پیدا کنم و برات بفرستم.
کامران , October 05, 2004
- خیلی عالی بود واقعا" لذت بردم، منتظر بقیه اش هستیم
سعید , October 05, 2004
- I mean here dissonany levels are not the same as what you said before...according to this: رابطه ضربان و مطبوع بودن فاصله
Babak , October 05, 2004
- are yo sure this is correct according to the Dissonancy chart? yo mean Interval 2 is closer than 3??? this does not correspond to that chart...
Babak , October 04, 2004