HarmonyTalk
home
About HarmonyTalkYour PostsJournal
مقدمه ای بر مدولاسیون
مدولاسیون به معنای تغییر تونالیته می باشد و بیشتر برای جلوگیری از یکنواختی و ایجاد کنتراست در موسیقی بکار برده می شود. هرچند هرگز نمی توان برای هنر چهارچوب تهیه کرد اما روشهای مختلفی برای انجام مدولاسیون در موسیقی وجود دارد که اغلب آنها ابتدا سعی در سست کردن پایه های تنالیته مبدا و در عین حال تقویت پایه های تنالیته مقصد را دارند. در این مطلب به طور خلاصه به تعریف یک سری تقسیم بندی می پردازیم و در آینده سعی خواهیم کرد با ذکر مثال به تشریح بیشتر مدولاسیون بپردازیم.

Pivot chord modulation : در این روش از آکوردی برای انتقال استفاده می شود که در هر دو تنالیته مبدا" و مقصد مشترک می باشد بعنوان یک مثال ساده، اگر از دو ماژور بخواهید به فا ماژور برویم می توانیم از آکورد فاماژور بعنوان آکورد Pivot یا محوری استفاده کنیم.

Relative key : حالتهایی است که در آن تنالیته موسیقی روی مثلا" دو ماژور تثبیت شده است و شما می خواهید به مینور نسبی آن یعنی لا مینور بروید، که از ساده ترین روشهای مدولاسیون می باشد.

Parallel Key : در این حالت تنالیته با حفظه پایه از حالت بزرگ به کوچک می رود یا برعکس مثلا" از دو مینور به دو ماژور.

Shift : در این روش بزرگی یا کوچکی تنالیته عوض نمی شود بلکه فقط یک شیفت فاصله ای پیدا میکند. مثلا" از دو ماژور به ر ماژور. اغلب در بالاد ها به علت داشتن ساختارهایی ساده از این روش برای ایجاد تنوع استفاده می شود.

Choromatic : در این روش موسیقی با یک حرکت کروماتیک نیم پرده ای به تنالیته جدید منتقل می شود. این نوع از مدولاسیون حالت خاصی است از Shift که برای آن معمولا" تمهیدات خاصی در نظر میگیرند.

جدای از تقسیم بندی های بالا و روشهایی که برای انجام مدلاسیون در هر مورد مطرح میشود، نکته ای که باید به آن دوباره اشاره کرد، آن است که موسیقیدان باید با تاکید بر آکوردهای دوراز تونالیته مبدا و نزدیک به تنالیته مقصد پایه های تنالیته مبدا را ضعیف و پایه های تنالیته مقصد را تقویت می کند و در شنونده نیاز به فرود روی تنالیته مقصد را پدید می آورد.

modulation example
یک مثال از مدولاسیون از دو ماژور به لا دیز ماژور
به این مثال دقت کنید، دو میزان اول برای تثبیت تنالیته در دو ماژور می باشد، سپس با هفت کردن آکودر چهارم گام دو ماژور تمایل هارمونی برای رسیدن به لا دیز ماژور (یا دو دیز مینور) را زیاد می کنیم. حال یک حرکت ii-v روی گام جدید لا دیز پایه های ذهن شنونده را به این سمت منتقل می کنیم که گویی گام اصلی این می باشد. در این مثال آکورد F7 حالت Pivot برای این انتقال را دارد. به این فایل midi گوش کنید و به تفاوت احساسی که هنگام شنیدن دو آکورد اول و دوم لا دیز ماژور می کنید دقت کنید. علت آن این است که آکورد اول بیشتر در گام دو ماژور شنیده می شود و حال آنکه دومین آکورد لا دیز ماژور در پایه گام لا دیز ماژور شنیده میشود و فرود روی آن احساس آرامش می دهد. audio fileModulation Example


October 07, 2004

نظرات شما
- khili mamnoon az lotf va bozorgvary shoma.az oon jahat in soalo porside boodam ke mididam dar moosighi irani age az yek gooshe baraye raftan be yek dastgah estefade mishe baz ba hamun gooshe be dastgahe avali bar migardand.
sheyda , October 11, 2004
- همانطور که سجاد هم اشاره داشت، همه اینها به آهنگساز بستگی داره اینکه تا چه حد میخواد به شنونده ضربه حاصله از تغییر مد رو وارد کنه یا نه. در هر صورت روش همین هست چون وقتی در تنالیته دوم هستید ذهن شنوند در اون تنالیته غرق شده برای رفتن به تنالیته جدید (همان اولی) یا باید به او ضربه وارد کنید و یک دفعه تنالیته را عوض کنید یا آرام آرام با استفاده از روشهای مرسوم.
گفتگوی هارمونیک , October 10, 2004
- farghi nadare! mohem in hast ke fazaie ghat'atoon chi bashe,ia inke emkanate saziy ke darid in emkan ro be shoma bede ke az raveshy estefade konid, masalan shoma baraye modgardi ba iek sazi mesle flute mosalaman nemitoonid az modgardihaie acordi estefade konid...
sadjad , October 10, 2004
- مرسی/خیلی جالب بود. ببخشید یه سوال دارم:اگه خواستیم یه مد گردی موقت بکنیم موقع رجوع به گامی که اول توش بودیم باید از همون شیوه ای استفاده کنیم که باهاش به اون گام رفته بودیم یا نه از هر روشی رو می تونیم استفاده کنیم؟
شیدا , October 09, 2004
- راجع به آکورد 13 دقیقا" متوجه نشدم که منظور بابک چی هست. اما آنچیزی که مسلم هست یک آکورد 13 مثل G13 رو میشه به ترکیب دو آکورد G7 و Am در نظر گرفت و طبیعی هست که در این آکورد رنگ و بوی Am7 می آید کاملا" بستگی دارد که voicing آکورد چگونه باشد، میتونه به D فرود بیاد نکته مهم دیگر میزان ماندگاری آکوردهای قبلی روی G13 هست که اونهم میتونه خیلی تاثیر گذار باشه.
کامران , October 09, 2004
- در جواب بابک اینکه میشه به تونالیته قبلی سریع برگشت کاملا" بستگی به میزان سکون در تنالیته جدید داره، اگر زیاد روی تونالیته جدید بمونیم فکر کنم مشکل می تونیم بدون اندیشیدن تدبیر یک دفعه به تونالیته جدید بریم. هرچند بعدها صحبت خواهیم کرد که تنالیته رو همانطوری که بابک گفت میشه یک دفعه عوض کرد و به نوعی یک حس شک دادن به انسان منتقل میشه.
کامران , October 09, 2004
- Thank you so nice
shahram , October 09, 2004
- but there is something here... although you change the tonality, you can always return to the first tonality suddenly without using pivots ...you know, its like even though your ear is now familiar to the 2nd tonality, it always followes the first tonality...even if its so dinamic, like here...right?
Babak , October 08, 2004
- so can we use 13 chords for the opposite modulations? for example in this sentence we are if we were trying to shuffle to D tonality, wer could use G13... in the opposite direction, could we?
Babak , October 08, 2004
- Thank you... your articles are always good and helpful
Babak , October 08, 2004
- salam vaghean dast shoma dard nakonad az mataleb sodmand va amozandeh shoma ostad bozorgavar mamnonam
fared , October 08, 2004
- thanks i have been waiting for this article log time, but could you please bring some more detail on it later ?
Amir , October 08, 2004