HarmonyTalk
home
About HarmonyTalkYour PostsJournal
میکروتنالیته ، قسمت سوم
امروزه به راحتی میتوان با استفاده از سازهای الكترونیك بین سیستمهای مختلف گام حركت كرده و دنیای متنوع اصوات و گامها را نشان داد. از طرفی سازهای آكوستیك مانند ابوآ ، هورن فرانسوی قابلیت اجرای فواصل میكروتن را داشته كه امروزه توسط نوازندگان میكروتونالیست به اجرا در می آیند. موسیقی ایرانی و سازهای ایرانی كاملا" در محیط موسیقی میكروتونال قرار دارند. فواصل كمتر از نیم پرده در موسیقی ایرانی جزو فواصل میكروتونالند.

به عنوان مثال پنتاكورد اول گونه ای از گام سه گاه اجرا شده توسط استاد عبادی ، در دائره المعارف اینترنتی TONALSOFT به عنوان بخشی از گام "17 تایی مساوی" معرفی شده است :

Fa = 0 CENT ………0
Sol = 215 CENT..…~ 211.7647 (2nd degree of 17-EDO)
La p = 356 CENT…~ 352.9412 (3rd degree of 17-EDO)
Si b = 501.57 CENT…..~ 494.1176 (Fourth degree of 17-EDO)
Do = 709.5 CENT…….~ 705.8824 (Fifth degree of 17-EDO)



در این نمودار درجات گام 12 تایی مساوی ، گام 17 قسمتی مساوی و فواصل سه گاه عبادی و میزان اختلاف آنها مشاهده می شود و مشخص است كه میزان اختلاف فواصل سه گاه عبادی با گام 17 تایی بسیار كم است. برای مشاهده نمودار در اندازه بزرگتر روی آن کلیک کنید.

در دوتار حاج قربان سلیمانی نت سل با اختلاف 27- سنت 27-G، فاصله ای میكروتن با نسبت 366/557 و 27 سنت بم تراز فاصله 5 درست است و می تواند به گامهای 41، 189،82 قسمتی مساوی تعلق داشته باشد. شناوری فواصل میكروتنال باعث میشود كه یك دستگاه ایرانی مانند 3 گاه درگامهای مختلف میكروتن اجرا شود. واین از زیبایی های موسیقی ایرانی است چرا كه هر گام میكروتنال بسته به تعداد تقسیمات درونی خود حالت های متفاوتی دارد.

به عنوان مثال طبق نظرIvor darreg گام 17 تایی مساوی دارای حالاتی مانند سخت ، پولادین و درخشان است. در جدول زیر فواصل گام 14 تایی مساوی بر اساس سنت CENT آورده شده است.

1 2 3 4 5 6 7
85.71429 171.4286 257.1429 342.8571 428.5714 514.2857 600
8 9 10 11 12 13 14
685.7143 771.4286 857.1429 942.8571 1028.571 1114.286 1200


همچنین برای شنیدن قطعه در این گام می توانید به این فایل mp3 گوش دهید : Audio File نمونه ای از موسیقی میکروتونال

مطالب مرتبط :
میکرو تونالیته
میکرو تنالیته ، قسمت دوم

685.7143 771.4286 857.1429 942.8571 1028.571 1114.286 1200


همچنین برای شنیدن قطعه در این گام می توانید به این فایل mp3 گوش دهید : Audio File نمونه ای از موسیقی میکروتونال

مطالب مرتبط :
میکرو تونالیته
میکرو تنالیته ، قسمت دوم

October 17, 2004

نظرات شما
- امير جان به كاربردن كوك هاي مختلف بستگي به حالات موجود در موسيقي و نوازنده (مثلا حس ايجاد شده در استاد عبادي ناشي از كوك سه گاه گام 17 قسمتي)وگام و ساختارفرهنگي - موسيقايي دارد كه شما در آن حيطه مي نوازيد.با توجه به گام هاي موجود در يك فرهنگ موسيقي سازهاي آن منطقه هم پرده بندي مي شوندوسيم هاي آنها هم ( مثلا در سازهاي زهي مانند سه تار)كوك مي شوند.گاهي حتي ساختار ساز هم تغيير مي كند(مانند ساز سيتار. ولي در حالت عادي مي توان مثلا بر روي سه تار گام هاي آفريقايي را هم پرده بندي كرد.
شاهين , October 18, 2004
- salam, man kheili motevajeh nashodam ke chera sazhaye mokhtalef kook haye mokhtalef daran, hala ba hamoon esmhaee ke shoma nam bordid?
amir , October 17, 2004
- جالب بود، ممنون از زحمات تون
حمید , October 17, 2004
- ممنون خوب بود . این همه دقیق بودن در احساس شنوایی استاد عبادی واقعا" متحیرانه هست.بحث گام شد و یاد یه نوشته که چند وقت یش خوندم افتادم. اونجا نوشته شده بود که" فاصله چهارم میتونه جایگزین آکوردپنجم گام بشه" که حقیقتش من اصلا" نتونستم متوجه بشم چطور. حالا اگه ممکنه شما یه کمی در مورد این جمله توضیح بفرمایید.مرسی
Sheyda , October 17, 2004