HarmonyTalk
home
About HarmonyTalkYour PostsJournal
حرکت بخش ها در هارمونی چند بخشی
در ادامه بحث قبلی راجع به بخش های چهارصدایی (راجع به فاصله میان بخش های صدایی) در این مطلب به تشریح گونه های مختلف حرکت بخش ها می پردازیم، دقت کنید که هدف از بررسی این حرکت ها ارائه باید ها و نباید ها برای تدوین بخش های چهارصدایی هنگام تعویض هارمونی یا وصل آکوردها می باشد، ابتدا حرکت های غیر مستقیم. اولین حرکت غیرمستقیم حرکت معکوس یا Contrary Motion است که در آنها دو بخش مجاور بصورت معکوس هم حرکت می کنند. یعنی چنانچه یک بخش بالا برود بخش دیگر پایین خواهد آمد و برعکس، به این شکل توجه کنید.

Oblique Motion
دو نمونه از حرکت مایل
حرکت بعدی حرکتی است که در آن یک بخش ثابت مانده و بخش دیگر حرکت می کند به این نوع از حرکت دو بخش مجاور حرکت مایل یاOblique Motion گفته می شود. به این شکل نگاه کنید در میزان اول بخش بالایی ثابت مانده و بخش پایینی حرکت کرده است. در میزان دوم نیز عینا" همین حالت می باشد اما نت بخش ثابت بجای امتداد یافتن (پدال شدن) دوباره تکرار شده است. ثابت بودن یا تکرار یک بخش کافی است تا حرکت را مایل بنامیم به شکل نگاه کنید.

Similar Motion
دو نمونه از حرکت موازی
حرکت های مستقیم آنهایی هستند که دو بخش بصورت هم جهت حرکت می کنند که خود به دو قسمت تقسیم می شوند یکی موازی (Parallel Motion) و یکی مشابه (Similar Motion). در حرکت موازی دو بخش علاوه بر آنکه در یک سمت حرکت می کنند فاصله موسیقی خود – بدون توجه به کیفیت فاصله - را نیز حفظ می کنند به این شکل دقت کنید. در حالی که در حرکت مشابه کافی است دو بخش فقط و فقط به یک سمت حرکت داشته باشند هردو بالا یا پایین، لزومی به حفظ فاصله نیست. همچنین دقت کنید با توجه به آنچه گفتیم حرکت از سوم بزرگ به سوم کوچک در شکل یک حرکت موازی است.

Similar Motion
دو نمونه از حرکت مشابه
تجربه و زیبایی شناسی نشان می دهد که برای دو بخش مجاور ترجیح بر آن است که حرکت ها مستقیم نداشته باشند. به عبارتی زیباتر آن است که حتی المقدور از دو نوع حرکت غیر مستقیم یعنی معکوس یا مایل برای بخش های مجاور استفاده کنیم. در ارتباط با حرکت بخش ها به غیر از موردی که اشاره شد یک سری قوانین و موارد استثنا وجود دارد که بزودی به آن موارد خواهیم پرداخت.

و در پایان این مطلب اینکه بسیاری از دوستان که در سبکهای موسیقی امروزی کار میکنند اغلب اینگونه فکر میکنند قوانینی را که در مباحث هارمونی چهاربخشی توضیح داده می شود کاربرد خاصی در موسیقی پاپ، راک، Jazz و ... ندارد اما بزودی به شما نشان خواهیم داد چگونه از همین قوانین به ظاهر نا مانوس می توان در تنظیم کارهای امروزی استفاده کرد.

October 21, 2004

نظرات شما
- اشتباهی اون پایین به جای نت شاهد نوشتم پایه.
sheyda , October 25, 2004
- ممنون از جوابتون. در مورد نتهای زینت اگه مثال بزنم فکر کنم بهتره شما اگه به سبک سنتور استاد ورزنده توجه کرده باشید دقیقا" متوجه این موضوع میشید که همونجوری که ملودی داره حول نتهای پایه گردش میکنه ,یک یا دو یا حداکثر سه نت خیلی کوچیک با فواصل زمانی دقیق به سیمهای بالا یی میخورند و یه جوری انگار ملودی رو دارن حبس میکنند ولی در عین حال ملودی اونا رو داره با خودش میکشه.چه جوری بگم؟ مثل همین کهکشان خودمونه. همه سیارات دور خورشیدو ماه ها دور سیاراتو.../حالا من منظورم اینکه حالا این نتهای زینت که به ملودی مربوط هستند چه رابطهای با هم دارند و چه جوری باید اونا رو چیدو اصلا" از کجا میشه فهمید اونا رو کجا و چطوری بذاریم؟واین قواعد باید در مرتب کردن اونها هم رعایت بشه؟(ببخشید دیر شد . این چند روز دسترسی به اینترنت نداشتم)
sheyda , October 25, 2004
- 1- معمولا" این مقررات رو برای هر دو بخش مجاور درنظر میگیرند، هرچند گاهی اوقات بسیار دشوار میشه وقتی چند بخش دارید و می خواهید دو به دو بین بخش های مجاور این مسائل رو حاکم کنید. 2- خیلی متوجه نت های زینت نشدم اگر ممکتنه بیشتر توضیح بدید.
گفتگوی هارمونیک , October 22, 2004
- یه سوال برام پیش اومد:این کار فقط با دو تا ملودی مجزا میشه انجام داد یا اینکه نه مثلا" میشه یه ملودی داشت وحالا برای نت های زینت اون از این تکنیک ها استفاده کردکه ملودی رو همراهی میکنند?
sheyda , October 22, 2004
- سلام منم مثل شیدا مرسی، دوست دارم بدونم این حرفها تو آهنگسازی یا تنظیم چه نقشی می تونن بازی کنن.
رضا , October 22, 2004
- خیلی جالبه.مرسی.لطفا" بیشتر از این چیزهایعنی هارمونی و اهنگسازی و... بذارید.
sheyda , October 22, 2004