HarmonyTalk
home
About HarmonyTalkYour PostsJournal
Covered / Hidden motions
همانطور که قبلا" گفتیم برای حرکت دادن بخشهای مختلف در یک هارمونی چهار صدایی روشهای مختلفی وجود دارد، اما باید بدانیم که بسیاری از موسیقیدانها برای این حرکت ها محدودیت هایی قائل شده اند که در اینجا به یکی از مهمترین آنها اشاره میکنیم. حرکت مخفی یا پوشیده که به آن Hidden یا Covered هم گفته می شود آن است که شما یک حرکت مشابه (Similar) دارید با نتیجه یونیسون یا پنجم درست یا اکتاو، در این حالت :

1 – حرکت پوشیده (Covered) که به فاصله یونیسون (یکم) منتهی شود،اصولا" پیشنهاد نمی شود و پرهیز کردنی است. (در مطالب بعد خواهیم دید که اصولا" خروج از یونیسون هم بصورت مشابه خیلی پیشنهاد نمی شود.)

2 – حرکت پوشیده ای که به پنجم درست و اکتاو منجر شود مجاز است مگر بین بخشهای بیرونی یعنی باس و سوپرانو.

Hidden Motions
نمونه هایی از حرکت های مخفی مجاز و غیر مجاز
به این شکل دقت کنید تا راجع به آن بیشتر توضیح دهیم. در میزان اول همانطور که مشاهده میکنید سوپرانو و آلتو حرکت مشابه به سمت بالا دارند و در نتیجه آن نه فاصله یکم نه پنجم و نه اکتاو درست شده است پس مشکلی ندارد، همینطور بین بخشهای آلتو و تنور که اصلا" حرکت مایل دارند. حرکت بخشهای باس و تنور به یک پنجم درست ختم می شود اما چون حرکت آن مشابه (Similar) نیست – که در واقع مایل می باشد – جایز بود و مشکلی در این حرکت نیست. مشکل اصلی در این میزان حرکت بخش های بیرونی یعنی سوپرانو و باس هست که چون مشابه هستند و به اکتاو ختم می شوند باید از این حرکت پرهیز کرد.

در میزان دوم مشکلی وجود ندارد چرا که حرکت مشابه میان باس و تنور یا باس و سوپرانو یا مشکل خاصی ایجاد نمی کند. حرکت میان سوپرانو و آلتو هم معکوس بوده و توصیه هم می شود.

اما میزان سوم که در آن به یک فاصله یونیسون رسیدیم، آیا این یک حرکت پرهیز کردنی است؟ جواب نه است، چرا که حرکت آن مشابه نیست. منظور آن است که اگر بخش های سوپرانو و آلتو هردو پایین می آمدند و به نت فا می رسیدند در آن صورت مشکل داشتیم اما در این حالت مشکلی نیست. مشکلی که وجود دارد باز میان بخشهای بیرونی باس و سوپرانو هست که اکتاو درست می کنند.

نکته ای که در این مطلب باید به آن اشاره کرد آن است که قوانینی که به آن اشاره شد به راحتی بنا به سلیقه آهنگساز می تواند زیرپا گذاشته شود. بعنوان مثال آهنگساز ممکن است تشخیص دهد که با استفاده از رنگ صدای سازهای مختلف می تواند نازیبایی حرکت مخفی یونیسون را بگیرد و اقدام به این تنظیم نماید. بنابراین مواردی که در این بحث و بحث های آتی ارائه می شود بیشتر باید بعنوان پیشنهادهای مفید در نظر گرفته شود تا موارد که اصلا" نمی توان آنها را رد کرد.

مطالب مرتبط :
حرکت بخش ها در هارمونی چند بخشی
راجع به فاصله میان بخش های صدایی


October 26, 2004

نظرات شما
- اصولا" صداهایی که از لحاظ فرکانسی به هم نزدیکترند بیشتر ممکن است در یکدیگر تداخل داشته باشند و زیبایی قطعه را به خطر بیندازند. توصیه هایی که در هارمونی چهار بخشی در کتابها داده می شود راجع به بخشهای مجاور است. اما اگر ملاحظه کنید در این توصیه خاص محدودیتی هم برای حرکت بخشهای بیرونی ارائه شده علت آن این است که انسان هنگامی که به موسیقی گوش می دهد خیلی دقیق توانایی تشخصی صدای زیر و بم را تواما" دارد لذا لازم است که با ایجاد محدودیت حرکتی بین بخش های بیرونی مانع این شویم تا هارمونی کلی بد صدا شود.
گفتگوی هارمونیک , October 27, 2004
- راجع به حرکتهای covered باید گفت که فرض کنید دو بخش باهم حرکتی به سمت بالا یا پایین دارند، اگر بعد از حرکت نتیجه فاصله اول درست یا پنجم درست یا اکتاو باشه به اون حرکت covered گفته میشه. که در بعضی موارد این حرکت توصیه شده و در برخی خیر که توضیح بیشتر در متن آمده است.
گفتگوی هارمونیک , October 27, 2004
- شرمنده من نفهمیدم، میشه بیشتر توضیح بدید، هیمنجا توی قسمت کامنت :(
امیر , October 27, 2004
- سلام من امروز سایت irantop10.com شما رو دیدیم. واقعا" دستتون درد نکنه خیلی حرفه ای و خوب بود مطمئن هستم که مثل این سایت موفق خواهد بود.
ندا , October 26, 2004
- مرسی، یک سئوال، آیا این قوانین باید بین دو بخش که میانشون یک بخش هست هم صادق باشه؟ مثلا" بین باس و آلتو؟؟ یا نه فقط دو بخش مجاور ؟؟؟؟ مرسی.
سعید , October 26, 2004