HarmonyTalk
home
About HarmonyTalkYour PostsJournal
توماس فتس والر (1943-1904)
به جرات می توان گفت که بزرگترین پیانیست و خواننده Jazz ای که توانایی آنرا داشته که ساعت ها برای مردم ساز بزند و بخواند بدون آنکه مردم احساس خستگی و یکنواختی کنند کسی نبوده جز توماس فتس والر. به قسمتی از یکی از کارهای او گوش کنید تا راجع به آن بیشتر صحبت کنیم : audio fileA Tisket A Tasket .

فتس والر نه تنها یکی از بزرگترین پیانیستهای Jazz ای است که تا کنون شناخته شده اند، بلکه یکی از مفرح ترین اشخاص و بهترین سرگرمی سازان عصر خود بوده است. بیشتر اوقات یکی از این تواناییها بر دیگری غلبه میکرد و برنامه او را به سمت اجرای عالی یا شوخیهای عالی سوق میداد. شیوه اجرای سبک و سریع او بدن حجیم او را کاملا تحت الشعاع قرار میداد، فتس والر قادر بود به سرعت هر پیانیست Jazz زنده یا مرده ای که میشناسیم بنوازد، بخصوص به سبک James P. Johnson که با حرکات قوی دست چپ در پرشهای سریع و یکنواخت اکتاوها را عوض میکرد، بله نوازندگی او بی مانند بود.

والر با شیوه بی نظیر اجرایش، با عوض کردن سریع پدالهای ارگ و نواختن مقطع نتهای Staccato با دست راست و فاصله گذاریهای زیبا و خلاقانه اش، از پیشگامان استفاده از ارگ بادی و ارگ الکتریکی هاموند در موسیقی جاز بود. به گوشه ای از یکی از کارهای او با ارگ گوش کنید : audio fileDon't Try Your Jive On Me .

به عنوان آهنگساز و بداهه سرا (Improviser) دست یافتهای ملودیک او هرگز کهنه نشد و او با دستی پر از اشعاری شاد با مضمونهایی کنایی و دل انگیز در ترانه هایی چون Honeysuckle Rose ، Ain't Misbehavin ،Keepin' Out of Mischief Now ، Blue Turning Grey Over You و ترانه بی بدیل Jitterbug Waltz دنیای موسیقی جاز را متحول کرد.

Fats Waller
1938، با دوستان در حال اجرا، او همواره با شادی و شوخ طبعی نوازندگی می کرد.
توماس رایت (فتس) والر در 21 مه 1904 در نیویورک متولد شد. هنگامی که 10 سال داشت، تحت تاثیر پدربزرگش که نوازنده ویولون بود و تشویق مادرش، والر در کنسرتهای مدرسه و در کلیسای پدرش (که مبلغ مذهبی بود) به نواختن پیانو و ارگ مشغول شد. در 1918، زمانی که هنوز در دبیرستان درس میخواند از طرف مسئولین تئاتر لینکلن دعوت شد تا جایگزین نوازنده ارگ شود و در نتیجه توانست تجربه نواختن با ارگ مشهور Wurlitzer Grand را به دست آورد. یک سال بعد والر با اجرای ترانه رگتایم Carolina Shout ساخته James P. Johnson برنده یک مسابقه کشف استعدادهای جوان شد.

والر در دورانی که تحت الحمایه جانسون بود، شیوه سریع پیانو نوازی هارلم یعنی دست چپ رقصان را برگزید که در آن با تاکید بر نت های تغییر کرماتیک یافته در بخش بیس همراه با چاشنی های خاص خودش، بسیار موفق بود. در 1919 هنگامی که در یک تور به عنوان پیانیست شرکت کرده بود ترانه Boston Blues را تنظیم میکند که بعد نام آنرا به Squeeze Me تغییر میدهد. این ترانه با اشعاری از Clarence Williams یکی از مشهورترین آثار او است. در اوایل دهه 20 و زمانی که آمریکا در آستانه عصر Jazz و ممنوعیت مشروبات الکلی بود، هنر والر در کافه های زیرزمینی و کاباره ها بسیار هواخواه داشت. رفت و آمد در چنین مکانهایی خواه ناخواه والر را با گروههای گانگستر آشنا کرد و میگویند او اولین اسکناس صد دلاری خود را از آل کاپون که از کار والر لذت برده بود، دریافت کرده است. (ادامه دارد ...)



November 23, 2004

نظرات شما
- دوست عزیز با شرمندگی باید بگیم که بله مشکلی در hosting سایت پیش آمده بود که رفع شد. اما شما همواره می توانید در صورت در دسترس نبودن سایت به آدرس www.harmonytalk.net مراجعه کنید. این سایت در جای دیگری host شده است.
گفتگوی هارمونیک , November 24, 2004
- سایت تون صبح بالا نمی آمد مشکل داشت، ما که خیلی نگران شدیم. اما حالا خوشحالیم.
سعید , November 24, 2004
- سلام خسته نباشی مثل همیشه عالی بود
سامان , November 23, 2004
- مرسی ، ایشون مثل این آدم های قدیمی آهنگ می خونن، از قیافشون معلومه که آدم باحالی باید می بوده.
ندا , November 23, 2004