HarmonyTalk
home
About HarmonyTalkYour PostsJournal
"آفاق" را گردیده ام ...
گزارشی از برگزاری گرامیداشت استاد حسن ناهید، بزرگداشت یاد و خاطره زنده یاد سیاوش زندگانی و کنسرت گروه "آفاق" :

هفته گذشته در روزهای پنجم و ششم آذرماه گروه "آفاق" به سرپرستی محمد آذری به اجرای برنامه در تالار وحدت تهران پرداخت. قرار بود در این برنامه از جناب استاد حسن ناهید نوازنده چیره دست نی تقدیر به عمل آید و از مرحوم سیاوش زندگانی نوازنده ویلن نیز یاد و خاطره ای زنده گردد.

در آخرین روز این برنامه (جمعه شب) برنامه با کمی تاخیر آغاز و در قسمت اول دوئت فلوت و پیانو اثر سرگئی رخمانینف (op.34.9.14 Vocalise ) اجرا شد. نوازندگی پیانوی این برنامه برعهده علی حنانه فرزند مرحوم مرتضی حنانه و نوازندگی فلوت نیز بعهده آرمین قیطاسی بود. بعد از اجرای این قطعه قطعه ای نیز از ساخته های مرتضی حنانه اجرا گردید (op.14 بزرگداشت فردوسی). در قسمت دوم گروه "آفاق" به اجرای برنامه پرداخت. این گروه ابتدا مقدمه ای از ساخته های محمد آذری را اجرا، که با ریتمی کند و تقریبا" فاقد ملودی زیبا و غنی! فضای خسته کننده ای را در سالن ایجاد کرد. بعد از مقدمه نوبت به ساز و آواز دشتی رسید.

آواز این گروه را غلامرضا رضایی عهده دار بود و جواب آواز نیز به عهده سه تاری بود که در مقدمه هیچ رنگی به ارکستر نبخشیده بود! ( همانند سازهایی مثل سنتور باس و نی ). سپس تصنیفی مجددا" از ساخته های محمد آذری اجرا شد که چیزی کمتر از مقدمه نداشت! بعلاوه آوازی که هیچکدام از کلمات آن قابل فهم نبودند، جالب اینجاست که خواننده این گروه دوره های پیوند شعر و موسیقی را در محضر اساتیدی چون حسین دهلوی و حسین عمومی گذرانده است که با این سابقه درخشان ای نوع ادای کلمات از ایشان بعید بنظر می رسید.

... خلاصه تمام قطعاتی که بعدا" اجرا شد طبق همین منوال ملال آور بودند. از این مسئله هم بگذریم که تقریبا" چهل درصد اجرای برنامه مبتنی بر بداهه نوازی ...!؟ اعضای گروه بود. تنها نکته قابل توجه در این برنامه همنوازی و تکنوازی سازهای کوبه ای (دف و تنبک) بود که برخلاف سایر قطعات شور خاصی به بینندگان بخشید؛ البته این از خلاقیت فردی آنها نشات می گرفت و ارتباطی با کار گروهی آنها نداشت! در نهایت بسیاری از حضار که به عشق دیدار استاد ناهید به آن برنامه آمده بودند با شنیدن خبر عدم حضور ایشان! ( با وجود اینکه مسئولین برگزاری مراسم میدانستند که آقای ناهید به دلیل سفر به خارج از کشور در آن برنامه حضور نخواهد داشت ولی این قضیه را به اطلاع مردم نرساندند) با عصبانیت سالن را ترک کردند که باعث ایجاد مسایلی حاشیه ای شد و ...

این جریان، از طرز فکری نشات گرفته که بسیاری از اساتید ما پشتیبان آن هستند یعنی عدم اجرای آثار گذشتگان و روی آوردن به خلق آثار جدید به هر طریقی که ممکن باشد!
حال هدف بنده از ارائه گزارش نگرانی از وضعیت فعلی موسیقیست. علیرغم تلاشی که در راه حفظ اصالتهای هنری می شود، اجرای این قطعات سطحی با وجود تمام تبلیغات به نفع سازندگان این آهنگها، نه تنها موجب پیشرفت موسیقی ما نمی شود بلکه باعث دلزدگی بیش از پیش مردم ما از موسیقی اصیل ایرانی می گردد. این جریان، از طرز فکری نشات گرفته که بسیاری از اساتید ما پشتیبان آن هستند یعنی عدم اجرای آثار گذشتگان و روی آوردن به خلق آثار جدید به هر طریقی که ممکن باشد!

نتیجه این جریان فکری از دو جهت قابل انتقاد است؛ اول فراموش شدن تدریجی آثار جاویدان موسیقی ما که همگی ریشه در فرهنگ ایرانی دارند و دوم، خلق آثار بی روح و سطحی توسط آهنگسازان و در نهایت عدم استقبال مردم از موسیقی ایرانی . ( شایان ذکر می باشد اکثریت قریب به اتفاق اعضای این گروهها دوره های آکادمیک نوازندگی و آهنگسازی را نزد بزرگترین اساتید موسیقی ایران گذرانده اند ولی مشکل از جای دیگر است!)

saba
ابوالحسن صبا
با وجود این چه ایرادی دارد آثاری که در گذشته اجرا شده وبسیاری از آنها یا با کیفیت نا مطلوب صدایی موجود است یا از بین رفته اند دوباره با کیفیت بهتر اجرا شوند؟ یا بسیاری از آثار قدما قابلیت ارکسترال شدن را دارند که فکری برای آنها نیز نشده است. این کار چند مزیت دارد اول اینکه آثاری که درگذشته ساخته ولی همان یکبار اجرا شده اگر دیگر اجرا نشود هرچقدر هم کار زیبا و اصیل باشد به مرور فراموش خواهد شد؛ دوم اینکه مردم از شنیدن نواهای قدیمی و آشنا بیشتر لذت می برند تا قطعاتی که برای اولین بار می شنوند ( چون مسلما در اولین مواجهه، انسان نسبت به ساختار اینگونه قطعات هنوز تسلط فکری ندارد) مگر در شرایطی بسیار استثنایی. سوم اینکه امروزه این طرز فکر موجب می شود بسیاری از نوازندگان جوانی که علاقه به تشکیل گروههای موسیقی دارند از ترس اینکه مبادا اجرای قطعات اصطلاحا " تکراری" توسط آنها موجب انتقاد گسترده پیروان این مکتب گردد، از تشکیل گروه صرفنظر کرده و هنر و شور جوانی خود را در جعبه سازهایشان مدفون کردند ( تنها به دلیل اینکه نمی توانند قطعاتی ماندگار و زیبا خلق کنند و از ساختن قطعات بی مایه نیز اجتناب می کنند... که البته در آینده بیشتر به این موضوع می پردازیم)

درپایان جا دارد یادی از آهنگها و نغمه های بی بدیل اساتید بزرگ موسیقی چون:غلامحسین درویش ، علینقی وزیری، ابوالحسن صبا، مرتضی محجوبی، روح ا... خالقی، فرامرز پایور، محمدرضا لطفی، حسین علیزاده، پرویز مشکاتیان و ... نیز تکنوازیهای سحرانگیز جلیل شهناز، حسن کسائی، احمد عبادی ... داشته باشیم؛ آفاق را گردیده ام ... اما تو چیز دیگری!



از علی نجفی ملکی

November 30, 2004

نظرات شما
- نوازنده هاي گروه موسيقي "آفاق": "محمد آذري"( سنتور)," نادر فولادي نسب"( سه تار)," علي رضا مظفريان"( سنتور باس)," حميد پورافضل" و" احمد شعاريان"( تار)," علي امرايي"( تنبك)," سام خواجه وند"( دف)," اشكان موسوي"( كمانچه و ويلن), "افشين موسوي"," محمد انشايي"," نسيم وارا"," نويد اديبي فرد",( ويلن)," الياس طغياني"( ني), "بابك شيباني"( عود )بودند.
علي نجفي , December 06, 2004
- بله،خواننده اين گروه همان خواننده گروه وزيري بودند. ليست اعضاي گروه را هم به زودي در همينجا مي نويسم.
علي نجفي , December 06, 2004
- salam man in kar ro be khatere aghaye nahid rafte budam ke ishan zaheran danmark budand consert eftezah bud nemidunam che kasani be chenin ejrahayi mojavez midahand in consert hata 2 saniye melodiye ghabele shenidan nadasht .... avaz ham ke che arz konam hamash ada nemidunam in che rasmiye ke bab shode hame adaye ostad shajarian ro mikhan dar biyaran karaye azari ham ke moshakhas nist pop hast sonatioye ya musighiye melal ... bi hoviyati va adame khalaghiyat ham bad dardiye
kumars , December 02, 2004
- Any article i remember on music in iran was just criticizing, thats all. talking about problems, problems, problems...nothing so say or do but to criticize???
Babak , December 01, 2004
- in aghaye azari ghablan yek kare navar birun dade bud ba aghaye eftekhari be esme buye gol albate be lotfe tanzim va nezarate zabte aghaye mirzadeh kare shoste rofte i az ab daramade bud vali badan digar asari az ishan nadidim zaheran ostad zade be dare kasebi va pool daravardan
yar ahamadi , December 01, 2004
- mishe dar morede navazandegane in goruh kami bishtar tozih dahid tashakor
reza , December 01, 2004
- ta zamani ke yadam miyad dar zamani ke aghaye azari dar goruhe aref kar mikardand navazandei khalagh va khosh zogh minemudand vali nemidanam che shod ke pas az gozashte chand sal va eftetahe amuzeshgahe na chandan movafaghe afagh az lahaze farhangi,ishan ham seyre nozuliye khod ra edame dadand va moteasefane ham afkar va ham asare ishan ruz be ruz tanazol peyda kard albate man in kar ro nadidam vali 2-3 kare ghabliye ghoruhe afagh ham malal angiz va bi ramagh budand be khosus navazandegane an ke besyar kham va bitajrobe minemudand avaze goruh ham ke chenin onvan mishod ke az shagerdane ostad shajarian hastand vali ba tavajoh be sabke khandane ishan kuchektarin rango buyi az ostad ra dar ishan nayaftam consert haye in goruh zaheran bishtar ekhtesasi baraye honarjuyane amuzeshgah ast chon kamtar kasi hazere baraye vaght va gushe khod inghadar... omidvaram aghaye azari be dorane khalaghe ye khish baz gardanad va pey be jaygahe feliye khod bebarand...
hamed , December 01, 2004
- in aghaye rezayi hamani hastand ke dar goruhe vaziri ham mikhanand?
nasim , December 01, 2004
- navazandegane digare in goruh be joz aghaye azari che kasani budand
kamyar , December 01, 2004
- از اینکه گاهی ما را در جریان وقایع روزمره قرار میدهید ممنون هستیم.
حمید , November 30, 2004