HarmonyTalk
home
About HarmonyTalkYour PostsJournal
یک هارمونی متفاوت
دو نفر از دوستان بصورت مجزا درخواست موسیقی و نت یکی از کارهای بسیار زیبای گروه بیتلز را کرده بودند، که در اینجا ضمن آوردن اینکار، نگاهی هم به هارمونی نسبتا" پیچیده این قطعه موسیقی زیبا می اندازیم. نت این قطعه را می توانید در قسمت pdf & music داشته باشید.

قبل از بررسی قطعه از شما می خواهیم که به این موسیقی زیبا گوش کنید : audio file And I Love Her

به نت این قطعه دقت کنید، بدون احتساب میزان pickup ، چهار میزان اول که در اجرای اصلی توسط سیم های باس گیتار نواخته میشه مقدمه ای است برای ورود به موسیقی اصلی که ظاهرا" در فا مینور تهیه شده است. در این چهار میزان از فا مینور به درجه هفتم از گام مینور تئوریک حرکت داشته ایم (اگر گام لامینور را در نظر بگیرید همانند حرکت از Am به G می باشد) این حرکت در چهار چوب حرکت های دایره پنجم توجیه نمی شود اما در گام های مینور بسیار کار برد دارد. واقعیت این است که شروع قطعه با Fm بسیار ابهام آور است، اما اجازه دهید ادامه دهیم.

چهار میزان اول ملودی خواننده از دو حرکت طبیعی درجه اول به پنجم تشکیل شده است. در نیم جمله دوم باز همین حرکت را داریم بعلاوه حرکت از Cm به Ab و سپس Bb7 و در نهایت دو میزان روی Eb که این دو میزان اضافه بنظر می رسد (معمولا" باید هشت میزان باشد) اما به هر حال آهنگساز اینگونه تشخیص داده است و در موسیقی آورده شده. حرکت از Cm به Ab به دلیل آنکه دو آکورد دو نت مشترک (C و Eb) ، گذر بسیار زیبایی بوده ، اما حرکت از Ab به سمت Bb7 جسارت ویژه ای می خواهد که این گروه اینکار را انجام داده است. حرکت بعدی که پرشی است پنجم و سپس روی فامینور ملودی از نو شروع می شود. آیا شما احساس خاصی نسبت به هارمونی این قطعه ندارید؟ آیا فکر نمی کنید معلوم نیست اصلا" تنالیته این قطعه چه می باشد؟

Beatles
هارمونی مقدمه و تم اول آهنگ مورد بحث
لزومی به ادامه تحلیل نیست چون مدل هارمونی این موسیقی با سایر قطعاتی که تابحال راجع به آن بحث کردیم متفاوت است. آیا می دانید چرا؟ گروه بیتلز علاقه بسیاری به استفاده از مدهایی مانند Dorian یا Phrygian و ... داشت، حتی عجیب تر در بسیاری از اوقات مانند این آهنگ تنالیته بین ماژور و مینور تغییر می کند که این خصوصیات جزو مشخصات بارز کارهای بیتلز بوده است.

بیایید کمی بحث را جدی تر دنبال کنیم،
اگر به موسیقی دقت کنید خواهید دید که آکورد فا مینور در این قطعه گاهی همانند آکورد درجه II برای تنالیته می بمل ماژور استفاده می شود و گاهی هم بصورت درجه IV برای تنالیته دو مینور. در واقع به نوعی، حالت Pivot را بازی می کند و اجازه می دهد که آهنگساز تنالیته را بسادگی بین دو حالت ماژور و مینور نسبی مدولاسیون کند.

در واقع مقدمه این موسیقی در Eb ماژور می باشد هرچند استفاده از آکورد ابتدایی Fm نیز خود حاله ای از ابهام را بوجود می آورد که آیا موسیقی در مد Dorian می باشد یا خیر؟ شش میزان اول که خواننده می خواند در دو مینور هستیم و حرکت از درجه IV به I بصورت تکرار داریم. اما جالب اینجاست که در سه میزان آخر قبل از برگشت به تنالیته می بمل ماژور برمی گردیم و حرکت ما این چنین خواهد بود IV-V-I یعنی Ab-Bb-Eb ، دقت کنید که در ابتدای حرکت این سه آکورد، آکورد Ab بصورت درجه IV برای می بمل ماژور و درجه VI برای دو مینور استفاده می شود.

بله کمی پیچیده می باشد اما با کمی فکر و دقت می تواند بسادگی آنرا درک کرد. به همین ترتیب می توانید هارمونی بقیه موسیقی را تحلیل کنید. اما قسمت پایانی قطعه نیز برای خود جالب بوده و قابل بحث می باشد، اینکه چرا قطعه در دو ماژور تمام می شود؟ اگر به موسیقی گوش دهید حالت کنایه و طعنه آمیزی دارد - مانند اینکه بگوییم " دیدی گفتم !" - . این روش پایان دادن به قطعات را بسیاری از موسیقیدانان استفاده می کنند، در این روش قطعه ای را که با یک آکور مینور باید تمام شود با همان آکورد اما به حالت ماژور تمام می کنیم و جالب اینکه بدانید در دوران باروک نیز بسیاری از آهنگسازان از این تکنیک استفاده می کردند.

December 02, 2004

نظرات شما
- دوست عزیز، استفاده از مدهای نامبرده در مصاحبه هایی که تا کنون حداقل با پاول مکارتی انجام شده محرز هست و بیتلز دانسته اینکار رو انجام می داده. اما راجع به اینکه آیا هنرمندان هنگام خلق آثار هنری از قوانین و فرمول استفاده می کنند یا نه باید بگیم بسیاری از آنها خودشون خالق این قوانین هستند لذا بدون اینکه فکر آنها را بکنند این قوانین را رعایت می کنند و حقیقتا" هر جایی هم که لازم بدانند آنها را زیر پا می گذارند. اما بحث تحلیل کارهای هنرمندان برای شناخت و درک هنر همواره بوده کما اینکه ما در ادبیات نیز به تحلیل کار شعرا و نویسندگان و یا در نقاشی به تحلیل ریتم ، تنالیته و بسیاری پارامترهای کارهای نقاشان بزرگ می پردازیم.
گفتگوی هارمونیک , December 04, 2004
- نميدانم كه اگر گروه بيتلز تحليل شما را ميخواندند شما را تحسين ميكردند يا تقبيح؟ چرا شما در صدد هستيد موسيقي جز ، بلوز و حتي پاپ را اينگونه علمي جلوه دهيد؟ اگر اين موسيقي ها با علم و تئوري جور در ميامد كه جز با بلوز و ... نميشد.
Bahareh , December 04, 2004
- خیلی جالب هست بخصوص وقتی به نت آهنگ نگاه می کنی و می بینی که قبل از برگشت اول چقدر ماهرانه به تنالیته Eb ماژور رفته. اما بنظر من نکته اینجاست که تنالیته دو مینور ثبات بیشتری داره تا تنالیته می بمل ماژور درست می گم؟
سعید , December 03, 2004
- that was very good analysis, i like it when ever you write such topics. thank you so very much.
amir , December 03, 2004
- good music and analysis.
sheyda , December 03, 2004
- سلام خیلی عالی بود
سامان , December 02, 2004