HarmonyTalk
home
About HarmonyTalkYour PostsJournal
Fats Waller ، قسمت دوم
در همین دوران (1920) والر اولین صفحه خود را ضبط کرد که در آن با یکی از خوانندگان طراز اول بلوز، سارا مارتین (Sara Martin) همراهی میکرد. او همچنین با بسی اسمیت (Bessie Smith)، خواننده افسانه ای هم صفحه ای ضبط کرد و بعد در سال 1926 در تور بین ایالتی این خواننده هم شرکت کرد. اولین صفحه پیانو سولو والر Muscle Shoals Blues بود.

گوش کنید : audio fileThat old feeling

در طی سالهای 29-1926 او در یک کلیسای متروک واقع در کمدن (Camden) نیو جرسی (New Jersey) به نواختن ارگ بادی و ضبط این موسیقی مشغول بود. والر که از سنین نوجوانی آهنگسازی را با معلمین مختلف از جمله لئوپولد گودووسکی (Leopold Godowski) و کارل بوهم (Carl Bohm) آموخته بود، در 1928 برای ساختن موسیقی یک برنامه برادوی به نام Keep Shuffling با جیمز پی. جانسون (James P. Johnson) و کلارنس تاد (Clarence Todd) همراهی کرد. اینکار که در حقیقت دنباله اثر پرطرفدار Shuffle Along ساخته نوبل سیزل (Noble Sissle) و یوبی بلیک (Eubie Blake) در سال 1921 بود که در آن ستاره سیاه پوست برادوی جوزفین بیکر (Joséphine Baker) شرکت داشت و گفته میشود برنامه ای بود که با آن، تماشاگران - سفید پوست - برادوی ، موسیقی سیاه پوستان را در این مرکز هنری به رسمیت شناختند.

با وجود اینکه والر در اجرای برنامه Keep Shufflin روی صحنه برنامه اجرا نمیکرد و همراه بقیه اعضای ارکستر در محل مخصوص زیر سن قرار داشت، اما با شیوه خاص اجرایش تاثیر قابل توجهی بر بینندگان گذاشت. اندی رزاف (Andy Razaf) که شاعر بیشتر ترانه های برنامه از جمله ترانه شاخصWillow Tree بود، تبدیل به همکار دائمی و نزدیکترین دوست فتس والر شد.

یک سال بعد در ژوئن 1929 والر و رزاف برای اثر بعدی برادوی خود، Hot Chocolates که یک برنامه دیگر از گروه تمام سیاه پوست برادوی بود را آماده کردند. این بار در محل مخصوص ارکستر نوازنده ترومپت لویی آرمسترانگ (Louis Armstrong) بود که نقشش در طول اجرای برنامه روز به روز بیشتر میشد. از امتیازات دیگر Hot Chocolates ترانه غم انگیز What Did I Do To Be So Black, And Blue و یکی از ماندگارترین آثار این گروه یعنی Ain't Misbehavin بود که نسخه بدون کلام آن اولین کار بسیار موفق والر بود. این کار سالها بعد برای ثبت در تالار شهرت NARAS Hall of Fame انتخاب شد.

گوش کنید : audio fileAin't Misbehavin

Fats Waller
هنگام اجرا با لویی آرمسترانگ
هردو برنامه Keep Shufflin و Hot Chocolates برای اولین بار در Connie's Inn هارلم ، یعنی یکی از بزرگترین انجمنهای سیاه پوستان در جهان ، اجرا شد. والر تا زمانی که بسیار موفق و مشهور شد در مرکز هارلم زندگی می کرد و بعد به سنت آلبانس St. Albans لانگ آیلند، نقل مکان کرد.

در اواخر دهه 20 و اوایل دهه 30 والر هنوز در آستانه شهرت واقعی قرار داشت. او علی رغم دوران سختی که در زمان رکود اقتصادی برایش به وجود آمده بود توانست تعدادی از تاثیر گذارترین ترانه هایش را بنویسد، از جمله Honeysuckle Rose ، Blue ، Turning Grey Over You و Keeping Out Of Mischief Now (همه با همکاری رزاف) و I've Got A Feeling I'm Falling (همراه با بیلی رز Billy Rose و هری لینک Harry Link ) و I'm Crazy 'Bout My Baby (همرام با الکساندر هیل Alexander Hill ). در 1932 او همراه با دوست آهنگسازش اسپنسر ویلیامز Spencer Williams به یک تور اروپا رفت و روی صحنه های معتبری چون کیت کت کلاب لندن و مولن روژ پاریس برنامه اجرا کرد.

شهرت جهانی با تشکیل گروه Fats Waller And His Rhythm در 1934 نصیب او شد. این گروه که تماما از ستاره های موسیقی تشکیل شده بود شامل ال کیسی (Al Casey) نوازنده گیتار، هرمن اوتری (Herman Autrey) نوازنده ترومپت، بیلی تیلور (Billy Taylor) نوازنده بیس، درام نوازان هری دایل (Harry Dial) و ینک پورتر (Yank Porter) و نوازنده کلارینت رودی پاول (Rudy Powell) بود. (ادامه دارد ...)



مطلب مرتبط :
توماس فتس والر (1943-1904)

December 06, 2004

نظرات شما
- مطالب تئوری خیلی خوب بود! مرسی.
شبدا , December 08, 2004
- سلام ممنون از مطلب مفیدت خیلی عالی بود یک مطلب در خواستی داشتم اگر زحمتی نبود در مورد قطعه Manha De Carnival میخواستم اگر امکانش بود از اون توضیحات کامل خودتون بدید البته باید پر رویی من ببخشید متشکرم
سامان , December 07, 2004
- فکر میکنم که امروزه موسیقی حرفه ای درآمد خوبی داشته باشه و قدیم اصلا" اینگونه نبوده.
رضا , December 07, 2004
- این آهنگ ها مدل خیلی قدیمی به نظر می آیند. چیزی شبیه آهنگ های خیلی قدیمی ایران، که همچین کیفیت ضبطی دارند.
ندا , December 07, 2004
- Thank you for this article...didn't they have good producers who could support musicians and be supported by musicians at that time? why such a musiciand should be in bad financial conditions???
Babak , December 07, 2004