HarmonyTalk
home
About HarmonyTalkYour PostsJournal
موسیقی سریال میشل استروگف
قبل از هر چيز به اين دو قطعه موسيقي مربوط به سريال تلويزيوني ميشل استروگف گوش کنيد :

audio file قسمت ابتدایی تيتراژ audio file قسمتی از متن سریال

حتما" بسياري از شما حداقل قسمتهايي از اين سريال تلويزيوني زيبا را ديده ايد و يا موسيقي آنرا شنيده ايد. ساخت موسيقي اين سريال تلويزيوني به عهده ولاديمير کوزما که يکي از برجسته ترين آهنگسازان اروپا است، بود. کوزما که ساخت موسيقي متن بيش از 150 فيلم و سريال تلويزيوني را برعهده داشته است ، در بسياري موارد از اين موسيقي بعنوان به ياد ماندني ترين کار خود ياد ميکند. اين سريال تلويزيوني که به سفارش تلويزيون آلمان توسط ژان پير دوکور Jean-Pierre Decourt در سال 1976 از روي داستان مشهور ژول ورن ساخته شد و در زمان خود از بهترين برداشتهاي ادبي به شمار ميرفت و طرف داران بسياري از جمله در ايران داشت.

با وجود اينکه کوزما در ساخت موسيقي فيلمهاي کمدي به سرعت به شهرت و محبوبيت دست يافت اما به تجربه در ساخت انواع ديگر موسيقي ادامه داد و به خاطر اين مهارت و انعطاف پذيري در سطح جهاني بارها مورد تشويق قرار گرفته است.

ولاديمير کوزما در 13 آوريل 1940 در بخارست، پايتخت روماني از والديني هنرمند (پدرش رهبر ارکستري برجسته و مادرش پيانيست کنسرت) متولد شد. کوزما از همان سالهاي اول زندگي آموختن موسيقي را آغاز کرد و در نهايت به کنسرواتوار ملي بخارست رفت و از آنجا با دو مقام اول – در نوازندگي ويولون و آهنگسازي- فارغ التحصيل شد.

در 1963 براي ادامه تحصيل در کنسرواتوار فرانسه به پاريس رفت و در آنجا علاوه بر تقويت دانش خود در زمينه موسيقي کلاسيک، به موسيقي Jazz، فولک و موسيقي فيلم هم علاقمند شد. در طي سالهاي 1964 تا 1967 به عنوان ويولونيست کنسرت به تور دور دنيا رفت و از ايالات متحده، آمريکاي لاتين و آسياي جنوب شرقي ديدن کرد. ديدار با آهنگساز برجسته فيلم ميشل لا گراند (Michel Legrand) اولين قدم به سوي فعاليت حرفه اي آينده اش بود.

Vladimir Cosma
ميشل استروگف سريالي موفق
کوزما همواره اهميت لاگراند را در زندگي خود به ياد دارد و در عين حال بر تاثيري که بزرگاني چون هنري مانچيني Henri Mancini (آهنگساز موسيقي متن پلنگ صورتي) و برت باکاراک Burt Bacharach (آهنگساز موسيقي متن فيلمهاي مردان حادثه جو و عروسي بهترين دوستم) بر کار او گذاشته اند اذعان دارد.

در 1967 کوزما همکاري طولاني خود با ايو رابرت (Yves Robert) کارگردان فرانسوي را آغاز ميکند. حاصل اين همکاري فيلمهايي چون Alexandre le Bienheureux, Le Grand Blond Avec Une Chaussure Noire , and Le Retour du Grand Blondو فيلمهاي منتقد پسندي چون dramas La Gloire de Mon Père و Le Chateau de ma Mère است.

او همچنين تعدادي موسيقي براي فيلمهاي کمدي ساخته فرانسيس وبر (Francis Veber) و ژرارد اوري (Gerard Oury) ساخته است که کمدين هاي مشهور فرانسوي مانند پير ريشار (Pierre Richard) و لويي دوفونس (Louis de Funès) در آن شرکت داشته اند. يکي از موفق ترين آثار او در عرصه جهاني موسيقي متن فيلم Diva در سال 1981 است که با الهام از Eric Satie آهنگساز فرانسوي شوخ طبعي که به خاطر عنوانهاي نامتعارف آثارش شهرت بسياري دارد ساخته شده است.

او براي اين فيلم اولين جايزه سزار - معادل فرانسوي اسکار- خود را دريافت کرد. او يک جايزه سزار ديگر براي فيلم Le Bal دريافت کرد که نسخه بدون کلام موسيقي اصلي آن از شهرتي جهاني برخوردار است. از جمله جوايز ديگري که به ولاديمير کوزما تعلق گرفته است ميتوان به جايزه فستيوال کن به خاطر مجموعه آثارش اشاره نمود.

December 08, 2004

نظرات شما
- سلام آهنگش رو خیلی شنیده بودم ولی از آهنگ سازش اصلا اطلاعی نداشتم خیلی متشکر راستی کوروش یغمائی هم یک شعر مسخره با همین آهنگ خونده بنظرم خیلی آهنگ رو ضایع کرده قربانت موفق باشی
سامان , December 09, 2004
- مرسی خسته نباشید که روزهای تعطیل هم آپدیت می کنید.
ندا , December 08, 2004
- من این فیلم رو ندیدم چون سن و سالم قد نمیده اما تعریفش رو شنیده بودم. آهنگ زیبایی داره مرسی.
hamid , December 08, 2004
- by the way thank you for this article and soory if i posted two times, i didn't know first one was posted
Babak , December 08, 2004
- i have a guestion not related to this, ...as we know jazz is based on minor 7th chords...but is there enough harmony in a 7th chord itself? it's not like 6th chord or maj7 chord, for example if you play a maj 7 chord although you have a 5- invterval which is extremely disonance, you would have good harmony on another side too, enough to justify that this maj7th note is harmonic enough with other notes. how? as you see maj7th note is in harmony with the 5th and 3rd intervals which exist in the chord...so it would be a major chord which also sounds like 3rd minor chord, (like you have a C chord with taste of Em chord)...but minor 7th chords don't have such a harmony... how is that? my only answer to this question is that in such a condition the chord shouldn't be alone, i mean the melody shold be in a way to help that minor7th note get harmonized enough...in order to avoid being falsetto...i satisfy myself this way. well maybe it's my own jazz idea...hahaha...i love the beauty of minor 7th chord, but i just can't swollow it why it exists! can you explain this a little bit?
Babak , December 08, 2004
- i have a guestion not related to this, ...as we know jazz is based on minor 7th chords...but is there enough harmony in a 7th chord itself? it's not like 6th chord or maj7 chord, for example if you play a maj 7 chord although you have a 5- invterval which is extremely disonance, you would have good harmony on another side too, enough to justify that this maj7th note is harmonic enough with other notes. how? as you see maj7th note is in harmony with the 5th and 3rd intervals which exist in the chord...so it would be a major chord which also sounds like 3rd minor chord, (like you have a C chord with taste of Em chord)...but minor 7th chords don't have such a harmony... how is that? my only answer to this question is that in such a condition the chord shouldn't be alone, i mean the melody shold be in a way to help that minor7th note get harmonized enough...in order to avoid being falsetto...i satisfy myself this way. well maybe it's my own jazz idea...hahaha...i love the beauty of minor 7th chord, but i just can't swollow it why it exists! can you explain this a little bit?
Babak , December 08, 2004